DVD film på disk
Fra : Steen Jørgensen

Dato : 27-10-05 10:25

Er det muligt at "rippe" sine DVD film således at jeg kan ligge dem ind på
disken og se dem derfra. Nøjagtig lige som jeg har gjort det med mine CD'er

/Steen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 27-10-05 10:50

Steen Jørgensen <steen@tryllekunst.dk> wrote:

> Er det muligt at "rippe" sine DVD film således at jeg kan ligge dem ind på
> disken og se dem derfra. Nøjagtig lige som jeg har gjort det med mine CD'er

Der er mange muligheder for at gøre det, det letteste ville være at
spørge Google og så finde den metode du synes er lettest.

Hvis du er til point'n'drool er dvd::rip et udemærket værktøj

Allan Joergensen

"I wave my hands a lot, trying to convince him I'm a powerful mage."

Fra : Claus

Dato : 27-10-05 11:13

Steen Jørgensen wrote:
> Er det muligt at "rippe" sine DVD film således at jeg kan ligge dem ind på
> disken og se dem derfra. Nøjagtig lige som jeg har gjort det med mine CD'er
>
> /Steen
Hej.

Jeg har spurgt om det samme her på listen og fået god hjælp.
Hvis du vil se dine film fra disken er det nemt.

Et godt valg til det er lxdvdrip der er et automatiseret komandoprogram.
Det er nok det letteste at bruge.

Både dvd::rip og lsdvdrip kræver en masse andre programmer så det kan
anbefales at installere dem med apt-get.

du får måske brug for libdvdcss. Vær opmærksom på at ikke alle dists (
f.eks suse) må levere dette, pga noget national lovgivning.

Det er der ikke noget problem i der er masser af guides til at lødse det:

http://developers.videolan.org/libdvdcss/

Hilsen Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-10-05 15:30

Steen Jørgensen wrote:

> Er det muligt at "rippe" sine DVD film således at jeg kan ligge dem ind på
> disken og se dem derfra. Nøjagtig lige som jeg har gjort det med mine CD'er

cat /dev/dvd >filnavn.iso
eller
cp /dev/dvd filnavn.iso

Og så kan filen nemt afspilles med ogle. Jeg har endnu
ikke fundet andre afspillere, der kan afspille en DVD
fil fra en iso fil.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Claus

Dato : 27-10-05 17:42

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> cp /dev/dvd filnavn.iso
>
> Og så kan filen nemt afspilles med ogle. Jeg har endnu
> ikke fundet andre afspillere, der kan afspille en DVD

En sjov mulighed du der nævner. Hvis man vil spare plads kan man rippe
først med dvd::rip og derefter lave en isofil af outputted med dvd::rip.

Hilsen Claus

Fra : Benny Amorsen

Dato : 28-10-05 09:08

KD> Og så kan filen nemt afspilles med ogle. Jeg har endnu ikke fundet
KD> andre afspillere, der kan afspille en DVD fil fra en iso fil.

vlc kan, præcist som ogle. Med f.eks. mplayer må man lige omkring en
loop-mount.

/Benny

Fra : Allan Joergensen

Dato : 28-10-05 09:42

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

> vlc kan, præcist som ogle. Med f.eks. mplayer må man lige omkring en
> loop-mount.

MPlayer kan sagtens afspille direkte fra ISO, men den kan, som andre har
nævnt, ikke klare DVD menuer.

--
Allan Joergensen

"Excuse me, while I dance a little jig of despair."

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-10-05 17:39

Allan Joergensen wrote:

> MPlayer kan sagtens afspille direkte fra ISO, men den kan, som andre har
> nævnt, ikke klare DVD menuer.

Hvordan får man den så til at afspille filmen, og ikke bare en trailer?

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-10-05 17:52

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Hvordan får man den så til at afspille filmen, og ikke bare en trailer?

man mplayer

-dvd titleid
tell MPlayer which movies (marked with titleid) to play. For
example sometimes '1' are trailers, and '2' is the real movie.

--
-René

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-10-05 11:40

Rene Joergensen wrote:

> man mplayer
>
> -dvd titleid
> tell MPlayer which movies (marked with titleid) to play. For
> example sometimes '1' are trailers, and '2' is the real movie.

Prøver jeg den får jeg bare følgende fejlmelding:
-dvd N is deprecated, use dvd://N instead.

Og bruger jeg dvd://1, så prøver den jo at læse
fra DVD drevet og ikke iso filen som det var
meningen den skulle gøre.

Fra : Christian Laursen

Dato : 29-10-05 11:55

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Og bruger jeg dvd://1, så prøver den jo at læse
> fra DVD drevet og ikke iso filen som det var
> meningen den skulle gøre.

mplayer -dvd-device=film.iso dvd://1

--
Christian Laursen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-10-05 12:58

Christian Laursen wrote:

> mplayer -dvd-device=film.iso dvd://1

Jeg skulle godt nok udskifte = tegnet med et mellemrum,
men så virker det også. Tak for tippet.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 28-10-05 18:01

>Hvordan får man den så til at afspille filmen, og ikke bare en trailer?

Det styrer man på kommandolinjen; "mplayer -chapter 5 dvd://2"
vil afspille kapitel 5 i title 2.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-10-05 11:43

Klaus Ellegaard wrote:

> Det styrer man på kommandolinjen; "mplayer -chapter 5 dvd://2"
> vil afspille kapitel 5 i title 2.

Nu var målet jo at afspille fra en .iso fil. Og der
har -chapter tilsyneladende ingen virkning.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 29-10-05 11:56

>Nu var målet jo at afspille fra en .iso fil. Og der
>har -chapter tilsyneladende ingen virkning.

Du skal blot pege -dvd-device på det sted, hvor DVD'en er. Hvis
det er en ISO-fil, skal den lige loop-mountes først.

Hele kommandolinjen bliver så:

mount .... /mnt && mplayer -chapter 5 -dvd-device /mnt dvd://2

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian Laursen

Dato : 28-10-05 19:52

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Hvordan får man den så til at afspille filmen, og ikke bare en trailer?

Det afhænger af filmen.

Ofte skal man bare vælge en anden title end nr. 1.

Jeg bruger en hjemmebygget frontend til mplayer, hvor jeg har indkodet
mine film, så jeg helt slipper for at se unskippable content som FBI warnings,
antipirat-propaganda og den slags.

Et lille udpluk af dens konfigurationsfil:

'STAR_TREK_NEMESIS ' => {name => 'Star Trek Nemesis',
             titles => [{name => 'Star Trek Nemesis',
             opts => '-aid 129 dvd://12'}]},
'OCEANS_TWELVE ' => {name => "Ocean's Twelwe",
             titles => [{name => "Ocean's Twelve",
             opts => '-sid 4 dvd://1'},
             {name => "Ocean's Twelve Trailer",
             opts => 'dvd://3'}]},
'GHOSTBUSTERS ' => {name => 'Ghostbusters',
             titles => [{name => 'Ghostbusters',
             opts => '-sid 12 dvd://9'}]},
'GHOSTBUSTERS_2 ' => {name => 'Ghostbusters 2',
             titles => [{name => 'Ghostbusters 2',
opts => '-aid 128 -sid 8 dvd://1'}]},

--
Christian Laursen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-10-05 17:35

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Og så kan filen nemt afspilles med ogle. Jeg har endnu ikke fundet
> andre afspillere, der kan afspille en DVD fil fra en iso fil.

Mplayer kan også, men den skal tit have lidt hjælp til at finde ud af
en korrekt aspect ratio.

Jeg plejer i øvrigt selv at bruge dd til stuntet, men det er nok
ligegyldigt.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-10-05 22:11

Jes Vestervang wrote:

> Mplayer kan også,

Den mplayer jeg har installeret kan ikke finde ud af DVD menuer.
Og uden menuerne kan jeg ikke afspille filmen. På nogle af mine
DVDer virker det, mens på andre får man bare en trailer.

> men den skal tit have lidt hjælp til at finde ud af
> en korrekt aspect ratio.

Det har jeg ikke oplevet problemer med.

> Jeg plejer i øvrigt selv at bruge dd til stuntet, men det er nok
> ligegyldigt.

dd er overkill til opgaven, og desuden får man en lidt
dårligere performance med de små buffere, som dd bruger
som default. Men som du selv siger, så er det ligegyldigt.
I sidste ende er det jo det samme resultat man får ud af
alle tre kommandoer.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-10-05 23:26

> [...]

> uden menuerne kan jeg ikke afspille filmen. På nogle af mine DVDer
> virker det, mens på andre får man bare en trailer.

Det glemte jeg også helt, men jeg har også altid haft held til at
finde de rigtige kapitler rimeligt hurtigt.

> [...]
> du selv siger, så er det ligegyldigt. I sidste ende er det jo det
> samme resultat man får ud af alle tre kommandoer.

Den eneste grund til at jeg har brugt dd er nok at jeg har fundet det
sært at 'kopiere en device-fil', selvom det nok egentlig er logisk
nok.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid