valg af destro
Fra : andy

Dato : 27-10-05 09:30

Hej jeg står og skal til at have linux på desktoppen. Har kørt med linux på
server i mange år. køre p.t gentoo på den.
men jeg skal også have opsat min kones pc til linux med tiden. Men hun vil
lige se om de så køre ok på min.
jeg skal bruge en destro hvor alt ting er rimligt at sætte op til netbrug
med java flasplayer mplayer eller lignende med alle codex. Så vi kan se tv
via nettet & høre radio.

Jeg har tidliger haft en gentoo på desktoppen det var ok. Men det med at få
javaen til at køre alle steder var et problem. & så fik vi heller aldrig en
player til at vise tv vidio.

Jeg har også prøvet suse for mange år til bage men blev aldrig fortrolig med
deres pakke håntering, er den blevet bedre de sidste par år?
eller er der noget andet i vil andbefale?

på fordhånd tak

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-10-05 09:34

On 2005-10-27, andy <andybrandorff@sletes.hotmaol.com> wrote:
> eller er der noget andet i vil andbefale?

Ubuntu

/sune

Fra : /-\\ndlo

Dato : 27-10-05 10:01

andy wrote:
> Jeg har også prøvet suse for mange år til bage men blev aldrig fortrolig
> med deres pakke håntering, er den blevet bedre de sidste par år?
> eller er der noget andet i vil andbefale?

Jeg er rigtig glad for mandriva linux. den er let at bruge, og har en
rimelig god hardwareunderstøttelse.

/A

Fra : ST

Dato : 27-10-05 19:48

On Thu, 27 Oct 2005 10:29:32 +0200, andy wrote:

> [...]
> deres pakke håntering, er den blevet bedre de sidste par år?
> eller er der noget andet i vil andbefale?

Jeg bruger Debian/Stable på min server og Debian/Unstable på min
desktop. og alt kører som en drøm.

Med Unstable på desktop er jeg mere med i front med nyeste software
fremfor hvad Stable giver.

Der er tit mange opdateringer til Unstable (kræver en god ADSL
forbindelse), men der er sjældent problemer med disse, og med Debians
pakke system er du hele tiden sikret en nem og smertefri opdatering af
dine pakker.

Ubuntu er der mange der godt kan lide, den er baseret på Debians gode
pakke system, så hvis du ikke tør hoppe ud i det direkte med Debian så
prøv Ubuntu.

Mvh
Torben

Fra : Allan Joergensen

Dato : 27-10-05 19:51

ST <tsj@ANTISPAMbitnisse.dk> wrote:

> Ubuntu er der mange der godt kan lide, den er baseret på Debians gode
> pakke system, så hvis du ikke tør hoppe ud i det direkte med Debian så
> prøv Ubuntu.

Jeg kunne da godt tænke mig at vide hvorfor du får det til at lyde som
om at Debian er en bedre distribution end Ubuntu.

--
Allan Joergensen

"And Canada will enter the 25th, uh, 21st Century..."-JC

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 01-11-05 16:09

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Allan Joergensen
>
> "And Canada will enter the 25th, uh, 21st Century..."-JC

Ubuntu er ligesom mange andre distro baseret på et nyt sæt CD'ere hver 6
måned, det er Debian ikke.
Debian er dels en meget ældre distro og opdateres løbende via Internettet,
ikke nogen med opgradering hver 6 måned, det princip kan jeg godt lide.
Debian Stable er utrolig stabil netop pga at der går op til 2 år mellem de
store opdateringer.
Du behøver som sådan ikke noget CD for at installere Debian, men kan gøre
det med et par start disketter og Internet access.
Vi kan dog godt blive enig om at Debian ikke er velegnet for Linux
begyndere.
Mvh
Torben

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-11-05 19:32

Torben Schou Jensen <tsj@ANTISPAMbitnisse.dk> wrote:

> Ubuntu er ligesom mange andre distro baseret på et nyt sæt CD'ere hver 6
> måned, det er Debian ikke.

Nej. Der kommer et nyt release hver 6. måned, det er sandt, men det er
dit eget valg at opdatere. Hvert release har en livstid på 18-24
måneder (livstid defineret som den tid der laves
(sikkerheds)opdateringer).

> Debian Stable er utrolig stabil netop pga at der går op til 2 år mellem de
> store opdateringer.

Af samme grund er alle pakker pisse gamle. Jeg vil indrømme at jeg ikke
har prøvet den seneste (Debian Sarge), men inden jeg skiftede til Ubuntu
var det umuligt at bruge en helt ren stable til noget.

> Du behøver som sådan ikke noget CD for at installere Debian, men kan gøre
> det med et par start disketter og Internet access.

Du har ikke helt fattet at Ubuntu er baseret på Debian?

--
Allan Joergensen

"Worf, fire at will!" "Hey, where did Riker go?"

Fra : Sune Vuorela

Dato : 27-10-05 20:17

On 2005-10-27, ST <tsj@ANTISPAMbitnisse.dk> wrote:
> forbindelse), men der er sjældent problemer med disse, og med Debians
> pakke system er du hele tiden sikret en nem og smertefri opdatering af
> dine pakker.

Yeah right!
Det er absolut ikke smertefrit at køre unstable. Her fornylig tabte alle
folk der kørte udev og debianstandarkerner deres mulighed for at bruge
mus i X.
Kde har været ikke-installerbart i 2-3 måneder her fornylig.

Ikke at det er de store problem for sikkert sådan nogle som dig og mig,
men det er _absolut_ ikke noget man skal anbefale nye brugere. så er man
da sikker på at de løber skrigende væk!

--
Sune
Debian unstable/experimental

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-10-05 20:43

> [...]
>
> Ikke at det er de store problem for sikkert sådan nogle som dig og mig,
> men det er _absolut_ ikke noget man skal anbefale nye brugere. så er man

En ny bruger skal dælme heller ikke køre Debian Unstable

Kører selv Debian Testing på begge mine servere, og det kører uden
problemmer.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 01-11-05 15:58

"Sune Vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ikke at det er de store problem for sikkert sådan nogle som dig og mig,
> men det er _absolut_ ikke noget man skal anbefale nye brugere. så er man

Ikke et problem jeg har oplevet, og jeg bruge gnome fremfor KDE.
Lige gyldig hvilken distro du hopper ud i vil der før eller siden kunne
opstå problemer med nogle pakker, man må bare håbe at dissse fejl i så fald
rettes hurtigt, i sin tid var det RPM pakke problemer der gjorde at jeg
skiftede over til Debian.
Mvh
Torben

Fra : kristina

Dato : 27-10-05 22:38

ST wrote:

> [...]
>
> Ubuntu er der mange der godt kan lide, den er baseret på Debians gode
> pakke system, så hvis du ikke tør hoppe ud i det direkte med Debian så

kan man stadig ikke køre gnome på debian & hvilke udgave af kde kan ma
så få?
Kørte med debian for nogle år tilbage med debian på min server men
overgik til gentoo. Der er ikke den store forskel ud over pakke
honteringen. Som jeg syntes er letter på gentoo.
Men det tager jo også en krig at instalere.

Fra : Søren Reinke

Dato : 28-10-05 06:58

kristina wrote:
> [...]
> honteringen. Som jeg syntes er letter på gentoo.
> Men det tager jo også en krig at instalere.

Lettere end 'apt-get install' det lyder godt nok meget nemt så.

Nu har jeg aldrig prøvet Gentoo, da jeg ikke gider vente den tid det
tager at installere, så kan du ikke lige forklare hvad der gør
pakkehåndteringen nemmere.

Fra : andy

Dato : 30-10-05 21:04

Søren Reinke wrote:

> [...]
>
> Nu har jeg aldrig prøvet Gentoo, da jeg ikke gider vente den tid det
> tager at installere, så kan du ikke lige forklare hvad der gør

Jeg syntes at det er nemer ikke at skulle ud og lede efter hvilke server
der har en pågældende pakke ligende. & så få sat servern i min
sources.list før jeg kan instalere en pakke.
ellers syntes jeg generalt at debians pakke system er meget godt pakke
system.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 31-10-05 08:20

andy <andy@mail.dk> wrote:

> Jeg syntes at det er nemer ikke at skulle ud og lede efter hvilke server
> der har en pågældende pakke ligende. & så få sat servern i min
> sources.list før jeg kan instalere en pakke.

Med mindre man har behov for nogle eksotiske pakker som ikke findes i
Debians standard pakketræ, så giver ovenstående ingen mening.

--
Allan Joergensen

"No one dare disturb the sound of silence." --Simon & Garfunkel

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 29-10-05 22:12

kristina wrote:

> [...]
> overgik til gentoo. Der er ikke den store forskel ud over pakke
> honteringen. Som jeg syntes er letter på gentoo. Men det tager jo også

Det lyder som om Slackware kunne være noget for dig.

Det tager ikke ret meget mere end en halv time at installere Slackware,
og pakke håndteringen findes vist ikke lettere.

Godtnok har Slackware droppet Gnome, men der er selvfølgelig indtil
flere grupper som har taget handsken op, og lavet deres version af
Gnome til Slackware.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 01-11-05 15:54

"kristina" <kristina@mail.dk> wrote in message

> [...]
> honteringen. Som jeg syntes er letter på gentoo.
> Men det tager jo også en krig at instalere.

Jeg har aldig haft problemer med at køre gnome på Debian Unstable.
Jeg bruger ikke KDE så jeg ved ikke hvilken version der aktuelt findes på
Debian.
Mvh
Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-10-05 21:50

Søren Reinke <soren@REMOVE.reinke.dk> writes:

> Kører selv Debian Testing på begge mine servere, og det kører uden
> problemmer.

Det skulle efter sigende være problematisk mht. sikkerheden, da
sikkerhedsopdateringerne fra Unstable kun portes til Stable og ikke
til testing.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid (med Sarge på serveren)

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 29-10-05 21:17

> Det skulle efter sigende være problematisk mht. sikkerheden, da
> sikkerhedsopdateringerne fra Unstable kun portes til Stable og ikke
> til testing.

Vedrørende sikkerhed i testing, så se følgende meddelelse:

http://lists.debian.org/debian-devel-announce/2005/09/msg00006.html

Allan Rasmussen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-10-05 22:40

Allan Rasmussen <lossen@gmail.com> writes:

> Vedrørende sikkerhed i testing, så se følgende meddelelse:
>
> http://lists.debian.org/debian-devel-announce/2005/09/msg00006.html

Tak for det.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 01-11-05 13:16

Sune Vuorela skrev:

> Det er absolut ikke smertefrit at køre unstable.

Nej. Men hvis man har »apt-listbugs« installeret er det ikke helt
slemt.

> Her fornylig tabte alle folk der kørte udev og debianstandarkerner
> deres mulighed for at bruge mus i X.

Jeg blev desværre snydt for den fornøjelse. - Muligvis fordi
»apt-listbugs« nåede at advare mig om at det var en dårlig idé at
opgradere »udev«-pakken. Jeg ville under alle omstændigheder aldrig
drømme om at køre Debian/unstable uden »apt-listbugs«.

> Kde har været ikke-installerbart i 2-3 måneder her fornylig.

Og?

Jacob
--
"Computer Science is to Science, as Plumbing is to Hydrodynamics"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-11-05 19:43

On 01 Nov 2005 18:31:51 GMT, Allan wrote:

> Af samme grund er alle pakker pisse gamle. Jeg vil indrømme at jeg
> ikke har prøvet den seneste (Debian Sarge), men inden jeg skiftede
> til Ubuntu var det umuligt at bruge en helt ren stable til noget.

Om den er brugbar kommer i høj grad an på *hvad* du skal bruge den
til.

Det seneste desktop-tingeltangel er en ældre, stabil udgave sjældent
perfekt til, f.eks.

I et produktionsmiljø er det en stor fordel at man ved hvad man har og
at sikkerhedsopdateringer alene er det, og ikke "Hov, vi tager lige en
ny version, nu vi er igang".

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" asjo@koldfront.dk

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-11-05 19:48

Adam Sjøgren <asjo@koldfront.dk> wrote:

> I et produktionsmiljø er det en stor fordel at man ved hvad man har og
> at sikkerhedsopdateringer alene er det, og ikke "Hov, vi tager lige en
> ny version, nu vi er igang".

Det var ikke store ting jeg manglede, men en brugbar Postfix var en af
dem.

--
Allan Joergensen

"Bother," said Pooh, as racked up another frag.