Stor mail ved cronjob
Fra : Morten Graae

Dato : 18-10-05 11:10

Hejsa

jeg har et cron job der kører i /etc/cron.daily

Dette script forbinder til en ftp server - flytter en hulens masse
filer - og når det er gjort får jeg automatisk en mail. (ikke noget
jeg har bedt den om at gøre - men crond der gør det)

kan man på en måde stoppe med at få denne mail ?

kan man gøre så man kun får en mail hvis jobbet fejler - f.eks. ingen
forbindelse til ftp serveren?

på forhånd tak.

--
Egen server - mange billeder se http://graae.info
bruger mysql - php - apache

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-05 11:27

Morten Graae skrev:

> kan man gøre så man kun får en mail hvis jobbet fejler - f.eks.
> ingen forbindelse til ftp serveren?

Det er lettere at tage stilling til mulighederne hvis du poster scriptet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Morten Graae

Dato : 18-10-05 15:04

On Tue, 18 Oct 2005 10:26:39 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Det er lettere at tage stilling til mulighederne hvis du poster scriptet.
>
>Mvh,

#!/bin/sh
cd /billeder/2005-06
ls
wget -c -nH --cut-dirs=1 --recursive --verbose
ftp://brugernavn:password@ftpserver..dk/billeder/
chmod -R 777 /billeder/2005-06

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-10-05 16:21

Morten Graae skrev:

> [...]
> cd /billeder/2005-06
> ls
> wget -c -nH --cut-dirs=1 --recursive --verbose

Nu ber du jo selv om '--verbose', så det er måske ikke så sært at der
bliver sendt en mail. Mon ikke '--quiet' kunne klare dén side af sagen?

Uddata fra ls(1) er heller ikke interessant hvis man ikke ønsker nogen
mail.

Fejl bliver ofte sendt til stderr, så man kan evt. kvæle stdout hvis
man ikke gider se på alm. snak.

Og skal vi så ikke være enige om at "chmod -R 777" er noget snavs?

Et forslag til forbedring kunne være:

#v+

#!/bin/sh

DIR='/billeder/2005-06'
URL='ftp://brugernavn:password@ftpserver..dk/billeder/'

# Kvæl stdin og stdout
exec 0</dev/null
exec 1>/dev/null

cd "${DIR}" && {
# Hent filerne
wget -c -nH --cut-dirs=1 --recursive --quiet "${URL}" || \
echo 'wget slog fejl' >&2
# Sæt perms til 0644 ("-rw-r--r--")
exec find . -type f -print0 | xargs -r0 chmod 0644
}
echo "kunne ikke cd'e til ${DIR}" >&2
exit 1

#v-

NB: Måske er '-print0' en GNU-specialitet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Morten Graae

Dato : 18-10-05 19:08

selvfølgelig - det er jo åbenbart - havde ikke tænkt de tanker -
troede det var noget standard med cron jobs.

tak for forbedringerne.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-10-05 09:22

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> # Sæt perms til 0644 ("-rw-r--r--")
> exec find . -type f -print0 | xargs -r0 chmod 0644

Måske chmod -R a+rX,go-w ville være mere passende.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate