Print-server til linux
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-10-05 19:01

Hej

Jeg skal have min linux-server stuvet af vejen i et skab og kan så
ikkelængere have min printer tilsluttet direkte til serveren.

Printeren er en gammel Oki matrixprinter tilsluttet parallelporten.

Nu er jeg så faldet over en DLink DP300U printserver med to paralle
porte. Det lyder fristende. DLink skriver lidt halvgemt i teksten at den
også virker med Unix/linux.

Men er der nogen her som har erfaring med sådan en printserver under
linux? Kan den anbefales, eller er der andre mærker/modeller som kan
anbefales?

Det som printeren mest beskæftiger sig med er udskrift af labels fra et
hjemmebrygget php-program, som udskriver direkte til /dev/lp0.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 16-10-05 19:46

On Sun, 16 Oct 2005 21:00:43 +0200, Mads Lie Jensen wrote:
> Men er der nogen her som har erfaring med sådan en printserver under
> linux? Kan den anbefales, eller er der andre mærker/modeller som kan
> anbefales?

Jeg har kun gode erfaringer med Trendnets TE100-P1P. Hvis printeren er
understøttet af Linux kan man udenvidere brugere printerserveren som
remote unix printer queue.

--
Simon Lyngshede
simon@giraf.spiceweasel.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-05 19:52

Den Sun, 16 Oct 2005 20:00:43 +0200 skrev Mads Lie Jensen:
> [...]
>
> Det som printeren mest beskæftiger sig med er udskrift af labels fra et
> hjemmebrygget php-program, som udskriver direkte til /dev/lp0.

Så har du et problem, printservere tilsluttes ikke til parralel-
porten (/dev/lp0), så programmet må nødvendigvis omskrives til at
benytte lpd/cups.

Mvh
Kent

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-10-05 17:05

On 16 Oct 2005 18:51:30 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Så har du et problem, printservere tilsluttes ikke til parralel-
>porten (/dev/lp0), så programmet må nødvendigvis omskrives til at
>benytte lpd/cups.

Jeg kører cups på min server nu - men mit program smider rå data ud til
printeren. Men det kan jeg vel også med cups? Altså, smide de rå data
til cups, som så bare på en eller anden måde videresender dem til
printeren som sidder på printserveren?

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051015/051015_b1.htm

Fra : Claus Thrane

Dato : 16-10-05 20:09

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
>
> Det som printeren mest beskæftiger sig med er udskrift af labels fra et
> hjemmebrygget php-program, som udskriver direkte til /dev/lp0.

Jeg er temmelig godt tilfreds med HP's jetdirect .. men de er viste en
smule dyrere end dlink.

- Thrane