Ubuntu 5.10 (breezy) og USB-stick
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-05 14:24

Hej

Jeg har en maskine med Ubuntu 5.10. Sammen med den har jeg en
USB-stick. Det virker ganske godt. Dog vil jeg gerne have den til at
mounte min USB-stick synkront sådan at jeg ikke mister alt for meget
data hvis jeg nu bare hiver den ud uden at unmounte den først.

Jeg har grep'et løs i /etc efter alverdens ting der burde lede mig på
sporet, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor man fortæller
hotplug at den skal mounte synkront. Hvordan får jeg den til at mounte
min USB-stick synkront?

--
Jacob

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-10-05 16:09

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:
> [...]
> mounte min USB-stick synkront sådan at jeg ikke mister alt for meget
> data hvis jeg nu bare hiver den ud uden at unmounte den først.

I følge man-siden til pmount, så burde den gøre det allerede.

Hvad siger cat /proc/mounts om den.. ?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-05 16:19

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> I følge man-siden til pmount, så burde den gøre det allerede.

Hmmm, men det virkede ikke da jeg smed en fil på den, ventede til cp
returnerede og ellers hev min USB-dims ud. Det er den type opførsel
jeg forventer af dem der skal bruge maskinen når jeg er færdig med
den, og det skal den kunne holde til.

> Hvad siger cat /proc/mounts om den.. ?

Godt spørgsmål. Det checker jeg lige på mandag. Men 'mount' sagde
hverken 'sync' eller 'async', hvilket jeg tolker som om den lige så
godt kunne have sagt 'async'.

Ubuntu 5.04 mountede den i øvrigt synkront som default, men 5.10 har
heller ikke ligefrem imponeret indtil nu efter jeg rettede i
/etc/apt/sources.list på en hoary og lavede 'apt-get update && apt-get
dist-upgrade'. Blandt andet var halvdelen af mine ikoner pludselig
forsvundet, og den der bootsplash nogen (inkl. Ubuntus hjemmeside)
lovede mig har jeg ikke set endnu.

--
Jacob - www.bunk.cc
Memory fault - where am I?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-05 16:51

On Fri, 14 Oct 2005 17:19:26 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> dist-upgrade'. Blandt andet var halvdelen af mine ikoner pludselig
> forsvundet, og den der bootsplash nogen (inkl. Ubuntus hjemmeside)
Jeg skulle manuelt lave noget apt-get install for at få det til at
spille. Kan selvfølgeligt ikke lige huske hvad det var. Det med dine
ikoner kan jeg dog hjælpe dig med: Du skal installere xubuntu-artwork og
xubuntu-artwork-usplash

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 14-10-05 17:06

> [...]
> dist-upgrade'. Blandt andet var halvdelen af mine ikoner pludselig
> forsvundet, og den der bootsplash nogen (inkl. Ubuntus hjemmeside)

Har du fulgt upgrade-notes og sørget for at de respektive meta-pakker
"ubuntu-desktop" og en til jeg ikke kan huske, er installeret?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-05 17:00

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:
> [...]
> spille. Kan selvfølgeligt ikke lige huske hvad det var. Det med dine
> ikoner kan jeg dog hjælpe dig med: Du skal installere xubuntu-artwork og

Super, tak. Det prøver jeg lige når jeg har fingre i maskinen igen på
mandag.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never do today what you can put off until tomorrow.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-05 17:05

On Fri, 14 Oct 2005 17:59:32 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Super, tak. Det prøver jeg lige når jeg har fingre i maskinen igen på
> mandag.
Kom lige i tanke om, at jeg ikke har 100% på, at usplash virkede før jeg
lavede en kerne opgradering, så måske mangler userland. dpkg
--get-selections |grep usplash

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-05 17:29

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Har du fulgt upgrade-notes og sørget for at de respektive meta-pakker
> "ubuntu-desktop" og en til jeg ikke kan huske, er installeret?

Nej - dem fandt jeg ikke på deres hjemmeside. Jeg læste ellers
releasenotes og ventede i timevis fordi deres server var temmelig træt
i går.

--
Jacob - www.bunk.cc
I'll pretend to trust you if you'll pretend to trust me.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-05 07:43

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> I følge man-siden til pmount, så burde den gøre det allerede.

I følge min man-side, så gør den det netop ikke som default.

> Hvad siger cat /proc/mounts om den.. ?

/dev/sdb1 /media/usbdisk vfat rw,nodiratime,nosuid,nodev,noexec,uid=1002,gid=1002,fmask=0077,dmask=0077,codepage=cp437,iocharset=utf8,shortname=winnt,quiet 0 0

--
Jacob

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-10-05 08:14

> [...]

> spille. Kan selvfølgeligt ikke lige huske hvad det var. Det med dine
> ikoner kan jeg dog hjælpe dig med: Du skal installere xubuntu-artwork og

Tak, det virkede fint. Jeg synes dog ikke at den medfølgende
dokumentation til usplash var overbevisende god.

Jeg blev klogere af at læse
<http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=76309&highlight=usplash+slower>

--
Jacob

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-10-05 14:33

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> [...]
> mounte min USB-stick synkront sådan at jeg ikke mister alt for meget
> data hvis jeg nu bare hiver den ud uden at unmounte den først.

Nåh, men det viste sig at man skulle rette i
/etc/hal/fdi/policy/preferences.fdi. Det var et eksempel at tage
udgangspunkt i.

Nu er den bare frygteligt langsom, men det kan jeg leve med, det er
kun ganske små datamængder jeg skal flytte med.

--
Jacob