lilo på Ubuntu
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-05 14:24

Hej

Jeg leger lige med at få lilo til at køre på en Ubuntu 5.04 Linux i
stedet for den grub der ligger der i forvejen. Det gør jeg fordi jeg i
lilo kan bruge 'retain-bmp'-optionen.

I virkeligheden ville jeg gerne (let!) have en bootsplashscreen, så
jeg slipper for at se på alle de ligegyldige informationer om services
der starter. Hvis nogen har gode forslag til hvordan det gøres let(!),
så er jeg lydhør. Jeg har selv fundet <http://www.bootsplash.org/>,
men det synes jeg ikke rigtig falder ind under "let", da det betyder
at jeg skal rodde med kernepatches osv.

Nåh, men lilo siger:

,----[ Output fra /sbin/lilo -v ]
> [...]
| Using BITMAP secondary loader
| Calling map_insert_data
| Mapping bitmap file /boot/fisk.bmp
| Calling map_insert_file
|
| Boot image: /boot/vmlinuz-2.6.10-5-686
| Mapping RAM disk /boot/initrd.img-2.6.10-5-686
| Added Linux 2.6.10-0 *
|
| Boot image: /boot/vmlinuz-2.6.10-5-386
| Mapping RAM disk /boot/initrd.img-2.6.10-5-386
| Added Linux 2.6.10-1
|
| Boot image: /boot/memtest86+.bin
| Added Memory Test+
|
| Writing boot sector.
| /boot/boot.0801 exists - no boot sector backup copy made.
`----

.... og så virker det ikke. Den booter stadig på den gamle grub, så den
overskriver tydeligvis ikke min MBR. Jeg gætter på at det har noget
med de to warnings at gøre, men hvad gør jeg for at gøre den glad?
Lige nu ser min lilo.conf således ud:

,----[ /etc/lilo.conf ]

`----

--
Jacob

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-10-05 14:48

On Tue, 11 Oct 2005 15:24:20 +0200, Jacob wrote:

> ... og så virker det ikke. Den booter stadig på den gamle grub, så den
> overskriver tydeligvis ikke min MBR.

[...]

Mener du /dev/sda hér?

Mvh.

--
"Lawrence of Suburbia Adam Sjøgren
Real life is murder" asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-05 14:56

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Mener du /dev/sda hér?

Ja, det var lige hvad jeg gjorde. Suk - jeg havde kigget efter hvordan
tingene så ud på min bærbare, og helt glemt at jeg jo havde mere end
et operativsystem på den.

.... og så fandt jeg så ud af at 'retain-bmp' ikke rigtig er nok for
mig. Øv! Hvorfor skal Linux være så grimt når de laver "Linux for
human beings"?

--
Jacob

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 11-10-05 19:14

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> ... og så fandt jeg så ud af at 'retain-bmp' ikke rigtig er nok for
> mig. Øv!

Kik på 'bitmap=' i 'man lilo.conf'.

Der er et eksembel her:
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-05 15:19

On Tue, 11 Oct 2005 15:24:20 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> jeg lydhør. Jeg har selv fundet <http://www.bootsplash.org/>, men det
> synes jeg ikke rigtig falder ind under "let", da det betyder at jeg skal

Installer breezy, da den inkluderer bootsplash som standard
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-05 15:32

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Installer breezy, da den inkluderer bootsplash som standard

Jo, men den er jo ikke udkommet som andet end "preview" endnu, så det
er ikke en farbar vej for mig.

--
Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-05 18:25

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jo, men den er jo ikke udkommet som andet end "preview" endnu, så
> det er ikke en farbar vej for mig.

De forventer vist at den er færdig en gang i denne måned, så den korte
ventetid burde vel være til at holde ud Men så røg du altså
alligevel på Ubuntu-vognen, eller det er måske ikke til dig selv?
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-05 18:34

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> De forventer vist at den er færdig en gang i denne måned, så den korte
> ventetid burde vel være til at holde ud Men så røg du altså
> alligevel på Ubuntu-vognen, eller det er måske ikke til dig selv?

Det duer ikke - jeg har til på fredag.

Nej, det er ikke til mig selv.

--
Jacob - www.bunk.cc
In the next world, you're on your own.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-10-05 22:55

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Det duer ikke - jeg har til på fredag.

Breezy står til at komme på torsdag.. så det er jo Ok

Jeg benytter "bmp" tingen på min lilo, men den fjerner ikke "de grimme
boot ting" men dumper en fin "grafisk" menu i lilo-prompten. Jeg tror
ikke man kommer udenom kernepatches..

Jeg ville skifte til breezy i sources.list lave en dist-upgrade og gøre
det igen når den var røget i stable. Den er 99.999% færdig p.t.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-05 19:38

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> Kik på 'bitmap=' i 'man lilo.conf'.

Tak, den har jeg fundet. Det var den der ikke rigtig er nok for mig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Jealousy is all the fun you think they have.