Ændre konfiguration af DEBIAN apt.
Fra : jgaard

Dato : 11-10-05 11:31

Hej

Jeg har installeret Debian i går aftes, på en test maskine. Jeg er
indtil nu positivt overrasket. Men som total Linux N00b er der jo
mindst et par spørgsmål, og til at starte med er det APT der volder
mig lidt problemer.

Jeg har installeret Debian fra en cover DVD der fulgte med Linux
Format, for noget tid siden. Det er Sarge jeg har installeret.

APT søger derfor efter pakker på DVD'en, men er det ikke muligt at
ændre dette, så den som default søger på nettet? hvordan skal man
gøre dette og hvor skal den søge på nettet? Er det muligt at have
mere en en source? Kan man sætte den til at opdatere installerede
pakker automatisk?

Desuden må der være nogle sikkerheds opdateringer. Hvordan
installeres disse? Hvor findes disse? Kan de automatiseres?

MVH J

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-10-05 11:36

jgaard wrote:
> [...]
>
> Desuden må der være nogle sikkerheds opdateringer. Hvordan
> installeres disse? Hvor findes disse? Kan de automatiseres?

Tjek
/etc/apt/sources.list

Udkommater den/de linje(r) der hedder noget ala file:///cdrom/ (eller
måske dvd i dit tilfælde).

mvh
Johan

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 11-10-05 11:57

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> wrote in message

> Tjek
> /etc/apt/sources.list
>
> Udkommater den/de linje(r) der hedder noget ala file:///cdrom/ (eller
> [...]

Du kan evt indsætte følgende i sources.list

deb http://debian.uni-c.dk/debian/ stable main
deb-src http://debian.uni-c.dk/debian/ stable main
deb http://security.debian.org/ stable/updates main

Mvh
Torben

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-10-05 11:39

jgaard wrote:
> Desuden må der være nogle sikkerheds opdateringer. Hvordan
> installeres disse? Hvor findes disse? Kan de automatiseres?

Det spørgsmål missede jeg :D

apt-get update && apt-get upgrade

Du kan smide dem i et cronjob - hvis du vil... så skal du dog kigge på
--yes option - så den ikke stiller spørgsmål - jeg foretrækker dog selv
at opgradere - da man har lidt mere styr på det hvis der sker fejl med
en opdateret pakke eller lign. :) Eller software går i tu (pga. et eller
andet underligt.)

mvh
Johan

Fra : jgaard

Dato : 11-10-05 12:03

Mange tak for de meget hurtige svar.
Dette linux eksperiment ser ud til at blive en stor success.
Jeg vil se frem til at rode i mit system, her om et par timer når jeg
er hjemme.

Fra : andt

Dato : 11-10-05 21:04

jgaard wrote:
> Mange tak for de meget hurtige svar.
> Dette linux eksperiment ser ud til at blive en stor success.
> Jeg vil se frem til at rode i mit system, her om et par timer når jeg
> er hjemme.

Du kan også køre komandoen
#apt-setup
som så spørge hvilke media du vil tilføge og derefter kan du vælge
mirror under enten http eller ftp

Elers kan du som de andre skrev manuelt tilføge nogle mirros manuelt i
din sourslist.
men der skal du vide hvad du skal indskrive. du kan eks se.
http://www.debian.org/distrib/packages
hvilke pakker der findes hvor.
håber det hjalp lidt