Skype-telefon til Linux
Fra : Henrik Hartig

Dato : 10-10-05 22:38

Hej
Er der nogle herinde, som har erfaring med telefoner til Skype? De
modeller jeg har set kan kun bruges i Windows
F.eks. denne lækre trådløse:
http://accessories.skype.com/item?SID=eebd650a7c003dc77e6319e91e4aef6658b:4520&sku=3045PH

Er der nogen som kender en skype-telefon, som med sikkerhed virker i Linux?
/henrik

Fra : torben

Dato : 11-10-05 17:32

Henrik Hartig wrote:

> Er der nogen som kender en skype-telefon, som med sikkerhed virker i Linux?
> /henrik

Nu hvor du bruger Linux går du måske også ind for standarder. Må jeg så
anbefale, at du bruger et teleselskab, som benytter en anderkendt
standard for IP-telefoni.

Dette er ikke en reklame, men jeg har lige tegnet et abonnement hos
redspot.dk, købt en adapter af mærket sipura. Det virker fantastisk
godt. Jeg kan bruge min nuværende telefon og behøver ikke at have min PC
tændt.

Torben

Fra : Max Andersen

Dato : 11-10-05 21:06

torben wrote:

> Nu hvor du bruger Linux går du måske også ind for standarder. Må jeg så
> anbefale, at du bruger et teleselskab, som benytter en anderkendt
> standard for IP-telefoni.

Det ser godt nok godt ud...... tak for tippet.

Max

Fra : Peter Korsgaard

Dato : 12-10-05 06:29

Henrik> For mig er det ikke godt. Man betaler abb. kr. 139,-
Henrik> pr. md. Skype er ganske gratis, og min pc er (næsten) altid
Henrik> tændt.

Saa tag et kig paa musimi.dk, deres abb. er paa 7.5 kr/md.

--
Bye, Peter Korsgaard

Fra : jgaard

Dato : 11-10-05 20:31

> Jeg kan bruge min nuværende telefon og behøver ikke at have min PC
> tændt.

Helt enig med Torben. Skype er godt. Og jeg vil stadig bruge skype. Men
med redspot (eller andre) får du en adapter så du kan bruge dine
almindelige telefoner trådløse som trådede. Desuden kan du for 89
kr. per måned ringe til 0,- kr hele døgnet til fastnettelefoner i
Skandinavien*, Storbritannien, Nordirland, redspot kunder samt 100 mio
andre numre - de fleste i udlandet.

Selv har jeg ikke skiftet endnu. Da jeg venter på en adapter, der kan
håndtere min ISDN telefon og mine PSTN (analoge) telefoner. Denne
adapter Fritz!box 7050 skulle komme til danmark senere denne måned.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 11-10-05 22:01

jgaard wrote:

> [...]
> håndtere min ISDN telefon og mine PSTN (analoge) telefoner. Denne
> adapter Fritz!box 7050 skulle komme til danmark senere denne måned.

For mig er det ikke godt. Man betaler abb. kr. 139,- pr. md. Skype er
ganske gratis, og min pc er (næsten) altid tændt.

Ville høre om nogen havde erfaring med en skype-telefon..
/Henrik

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 11-10-05 22:06

Henrik Hartig skrev:

> [...]
>
> Er der nogen som kender en skype-telefon, som med sikkerhed virker i

Der findes lignende ting, der virker med Linux og SIP som fx Gizmo:
http://www.gizmoproject.com/accessories.html

Men jeg kan altså ikke se ideen i at købe en hardwaretelefon, der kun virker
når computeren er tændt når man kan få masser af gode SIP adaptorer og
telefoner, der altid virker.

Ellers kan man lige så godt bruge en gratis softwaretelefon, som fx twinkle,
http://www.twinklephone.com/

--
Niels

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 12-10-05 09:29

Niels Elgaard Larsen wrote:

> [...]
> og telefoner, der altid virker.
>
> Ellers kan man lige så godt bruge en gratis softwaretelefon, som fx

Hvordan er situationen med 112 og alle disse teknologier?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

So the lesson of BBC is that if you're misleading about whether the
government misled you into war, management must resign. What about the
simpler case -- you're just misleading about going to war?

- Lawrence Lessig (30.01.2004) on BBC and the Iraqi war

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-10-05 16:16

On Wed, 12 Oct 2005 10:28:42 +0200, Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Hvordan er situationen med 112 og alle disse teknologier?
Det har du ingen garanti for. Dette gælder for så vidt også en ISDN
telefon. Eneste produkt der garanterer 112 altid, fsva. telefonkablet ikke
er brudt, er den gammelkendte analoge telefon. Der er en længere teknisk
forklaring på fænomenet, men konklusionen er, at de rå kobberledninger
ikke er designet til at håndtere stærkstrøm. Analoge telefoner kører
på svagstrøm, mens ADSL og IP fordrer stærkstrøm.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-05 17:30

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> ikke er designet til at håndtere stærkstrøm. Analoge telefoner kører
> på svagstrøm, mens ADSL og IP fordrer stærkstrøm.

Det vil jeg gerne vide mere om. Har du et godt link?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-10-05 17:45

On Wed, 12 Oct 2005 18:30:16 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det vil jeg gerne vide mere om. Har du et godt link?
Desværre ikke. Jeg refererer til en forklaring, jeg fik af
telefonmontøren, da jeg skulle have installeret en ekstra telefonlinje.
Til hans forklaring omkring spændingen på en ADSL-linje, forelagde jeg
ham konstasteringen, at spændingen på en ADSL-linje i henhold til
stærkstrømsreglementet fordrede, at det skulle installeres af en
elektriker. Det gav han mig ret i! Mærkeligt som TDC er i stand til at
omgå gældende lov og ret. Principielt kan din husforsikring nægte at
udbetale forsikringssummen for dit hus i tilfælde af brand, hvis
brændårsagen kan henføres til ADSL-installationen, da installationen er
opsat ulovligt! (telefonmontører hos TDC er ikke elektrikere)

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ove

Dato : 12-10-05 18:30

Michael Rasmussen wrote:

> udbetale forsikringssummen for dit hus i tilfælde af brand, hvis
> brændårsagen kan henføres til ADSL-installationen, da installationen er
> opsat ulovligt! (telefonmontører hos TDC er ikke elektrikere)

Nej ! den slags er ikke omfattet af stærkstrømsreglementet. Sagen var oppe
allerede den gang man indførte ISDN for 20 år siden. ISDN kræver mellem 90
og 120 v og en rimelig effekt for at virke. Jeg kan ikke huske i hovedet
hvor det er beskrevet. Undre det dig ikke at man kan vedligeholde flere 100
milioner teleindstallationer i EU på et ulovligt grundlag ?.
Og så er et telefonkabel designet til minimum 120v AC til brug for annaloge
telefoner !!!.

Ove

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-10-05 18:44

Michael Rasmussen wrote:

> Desværre ikke.

Det kan jeg godt forstå, for det er ikke korekt.
Ifl. stærkstrømsreglemantet, så er det stærkstrøm når det kommer over 24
Volt.

Hvis jeg husker ret, (det er flere år siden jeg bekømerede mig om denslags,
så huskeren kan tage fejl) så er hvile strømmen på 90 volt i telefonnettet
(PSTN) og rengetonerne generes ved 120 Volt.

ISDN kan jeg ikke huske spændningen på, men det er sådan set også
uintersant, problemmet med ISDN og 112 er at centralen ikke kan føde strøm
til mere end NT'en og *EN* ISDN telefon, derfor skal man sætte op hvilken
af ISDN telefonerne man ønsker skal virke når man ikke har strøm (de 220
Volt fra el nettet) men kun har telefonnettet.

Mange vælger så at bruge en adaptor, så de kan bruge PSTN telefoner, og den
kan ikke altid virke alene på den strøm ISDN nettet kan levere.

Men det har ikke så meget med UNIX at gøre, så FUT sat til
dk.teknik.telefoni.isdn

Ivar Madsen

Fra : Jesper Gjesager Thus~

Dato : 12-10-05 20:02

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> brændårsagen kan henføres til ADSL-installationen, da installationen er
> opsat ulovligt! (telefonmontører hos TDC er ikke elektrikere)

Ringe spændingen på en analog telefon (PSTN) kan være over 250V peak.

Fra : torben

Dato : 12-10-05 20:59

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Niels Elgaard Larsen wrote:
>

> Hvordan er situationen med 112 og alle disse teknologier?

Godt spørgsmål. Med IP telefoni må man have større eller tilsvarende
problemer som med GSM o.lign. tekonologier.

På alarm centralen vil de ikke kunne se, hvor du ringer fra. Jeg kan
tage min adapter og telefon med til f.eks. frankrig og tilslutte den
internettet der. Du kan herefter ringe til mig på mit danske telefonnummer.

Jeg kan også ringe 112 fra Frankrig, men jeg ved faktisk ikke om jeg så
får fat i en dansk alarm central eller en fransk.

Dette har vist ikke så meget med Linux at gøre. Er der nogen som ved,
hvilken gruppe man burde diskutere et sådan emne i.

Torben

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 14-10-05 20:08

Mads Bondo Dydensborg skrev:

> Hvordan er situationen med 112 og alle disse teknologier?

Med Musimi angiver du på hjemmesiden, hvilken alarmcentral 112-opkald skal
gå til. Det fungerer naturligvis bedst hvis man ringer hjemmefra og ikke
rejser rundt i USA med twinkle på sin bærbare. På den anden side, i nogle
lande er en dansk alarmcentral sikkert bedre end lokal, hvis der er
sprogproblemer.

Som Michael skriver kan der også være problemer med selve
internetforbindelsen. Jeg ved ikke om fx en UPS ville gøre en forskel på en
almindelig ADSL forbindelse.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-05 20:18

On Fri, 14 Oct 2005 21:08:20 +0200, Niels Elgaard Larsen wrote:

> Som Michael skriver kan der også være problemer med selve
> internetforbindelsen. Jeg ved ikke om fx en UPS ville gøre en forskel på en
> almindelig ADSL forbindelse.
Det med UPS giver mig en ide. Jeg står selv overfor at skifte til IP i
stedet for almindelig telefon, og da jeg har en UPS stående, der kun
belastes med 35-40%, bør det vel også kunne levere til min router og
IP-adapteren. Når jeg får installeret IP, vender jeg tilbage med mine
erfaringer (konvertering af nuværende nummer tager mellem 4 og 8 uger)

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : torben

Dato : 14-10-05 21:24

> Med Musimi angiver du på hjemmesiden, hvilken alarmcentral 112-opkald skal
> gå til.

Det virker ikke særlig smart. Det optimale må være, at redningstjensten
ud fra en fysisk lokation (som kan spores ud fra opkaldet) kan estimere,
hvor opkaldet er kommet fra.

Torben

Fra : Kent Friis

Dato : 14-10-05 22:08

Den Fri, 14 Oct 2005 22:23:34 +0200 skrev torben:

> Det virker ikke særlig smart. Det optimale må være, at redningstjensten
> ud fra en fysisk lokation (som kan spores ud fra opkaldet) kan estimere,
> hvor opkaldet er kommet fra.

Jamen så må du gå ned på alarm-centralen og banke på, så kender de
din fysiske lokation.

Der er ikke GPS indbygget i en SIP-telefon, og det er heller ikke
muligt at indbygge det i en soft-phone.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-05 23:25

Kent Friis pretended :
> Der er ikke GPS indbygget i en SIP-telefon, og det er heller ikke
> muligt at indbygge det i en soft-phone.

Det kunne man nu godt, kræver bare at den maskine soft-phonen kører på
har en GPS modtager.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-05 00:13

Den Sat, 15 Oct 2005 00:24:35 +0200 skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis pretended :
>
> Det kunne man nu godt, kræver bare at den maskine soft-phonen kører på
> har en GPS modtager.

Så er den jo ikke indbygget i soft-phone'n, men i maskinen.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-10-05 11:11

Kent Friis was thinking very hard :

> Så er den jo ikke indbygget i soft-phone'n, men i maskinen.

Lidt ligesom netværksforbindelsen, skærmen, tastaturet osv osv osv.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-05 11:36

Den Sat, 15 Oct 2005 12:10:58 +0200 skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis was thinking very hard :

> Lidt ligesom netværksforbindelsen, skærmen, tastaturet osv osv osv.

Ja, tænk hvis de var indbyggede i noget man kunne downloade, sikke mange
penge man så kunne spare.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-10-05 12:32

Kent Friis explained on 15-10-2005 :

> Ja, tænk hvis de var indbyggede i noget man kunne downloade, sikke mange
> penge man så kunne spare.

:)

Men, seriøst, at et software program har "indbygget" GPS vil jeg mene
betyder at understøttelse for GPS hardware er indbygget i softwaren.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-05 12:44

Den Sat, 15 Oct 2005 13:32:18 +0200 skrev Henrik Stidsen:
> Kent Friis explained on 15-10-2005 :

> :)
>
> Men, seriøst, at et software program har "indbygget" GPS vil jeg mene
> betyder at understøttelse for GPS hardware er indbygget i softwaren.

Så forstod du ikke problemet.

Hvis målet er at man kan downloade en soft-phone, installere den, og
ringe 112, og straks ved de på alarm-centralen hvor man befinder sig
henne i verden, så hjælper en driver intet.

Og pointen med min kommentar om at der ikke bliver indbygget
GPS i soft-phones var at GPS kræver hardware, det kan ikke laves i
software.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-10-05 14:37

Kent Friis used his keyboard to write :
> Så forstod du ikke problemet.

Forstod det godt - men satte nogen formodninger på der måske ikke var
grundlag for...

[snip]

> Og pointen med min kommentar om at der ikke bliver indbygget
> GPS i soft-phones var at GPS kræver hardware, det kan ikke laves i
> software.

Og jeg tænkte egentlig på en bærbar PC - så giver setuppet jo ingen
problemer (hvis man har GPS i den bærbare og tager den bærbare med
rundt).

Iøvrigt burdet det, inden for DK, overhovedet ikke være noget problem
eftersom de enkelte alarmcentraler kan stille rundt mellem sig OG alle
alarmcentralerne fungerer som overløb for hinanden. Det *burde* altså
ikke være noget problem at sidde i Nordjylland og få hjælp fra Odense.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-10-05 15:09

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> alarmcentralerne fungerer som overløb for hinanden. Det *burde* altså
> ikke være noget problem at sidde i Nordjylland og få hjælp fra Odense.

Problemmet er det samme som med GSM/NMT, du ved måske ikke helt hvor du er
henne i verden, og opkaldet går sikkert direkte til en alarmcentral, som
måske ikke lige ved at du altså sider med en IP telefon, og har sat den op
til at du bruger den hjemme fra, men er pluskelig havnet på hotel i en
anden ende af landet.
På hotellet udbryder der brand => panik, du ringer 112, og tænker ikke i
farten over at du ikke er hjemme, alarmcentral personalet ved ikke at du
befinder dig på et hotel i den anden ende af landet.

Men løsningen er i prencippet ganske simpel, jeg tager som udgangspunkt at
alle IP telefoner er forbundet på fastopkoblede forbindelser sådan som
ADSL, webspeed, og hvad der ellers findes af ligende forbindelser.
ISP'erne pålægges at have *EN* fælles database, over hvilken fysisk addresse
en given IP er forbundet ud på, så kan alarmcentralen se hvor kaldet kommer
ind fra.
Der er så lige et problem med dem der ikke kobler op direkte gennem deres
IPtildeler, men går gennem denne via en VPN tundel til f.eks. arbejdsgiver,
der vil det være arbejdsgiverens IP der vil kunne ses af alarmcentralen.
Jeg går så også udfra at opkaldet kommer ind til alarmcentralen som IP
samtale, og ikke har været en tur forbi en IP<->PSTN gatway, hvorved IP'en
bliver tabt. Men det er så så få steder at sådan en gatway findes, så de
kunne godt lave noget soft der sørger for at alarmcentralen stadig kan se
hvor opkaldet kommer fra.
En anden løsning kunne være at TDC pålægges at tage imod opkald fra IP
telefoni, på samme måde som de tagerimod alle opkald fra GSM, også fra
konkurenterenes kunder. Derved så ved alarmcentralen at de skal bekømere
sig ekstra om hvor opkaldet kommer fra.

Ivar Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-10-05 15:37

Ivar Madsen used his keyboard to write :
> [...]
> telefoni, på samme måde som de tagerimod alle opkald fra GSM, også fra
> konkurenterenes kunder. Derved så ved alarmcentralen at de skal bekømere

TDC's alarmcentral for mobilkunder er under afvikling da man (endelig)
har fundet ud af at sætte de danske mobilnet op til at kunne route til
den korrekte AC ud fra hvor kunden befinder sig. Svjh er det Århus og
Viborg området man kører forsøg med det for tiden.

Din løsning med IP databaser vil betyde at alle IP telefoni udbydere
skal slå op i den database for at finde ud hvilken AC der skal routes
til. IP'en går jo tabt så snart opkaldt forlader IP nettet og går på
det normale telefonnet - og det er her AC befinder sig.

Jeg tror ikke problemet bliver løst før IP telefoni bliver den primære
telefoniform. Om man så vil indføre noget location i IP pakkerne eller
simpelthen være tvunget til at folk skal fortælle hvor de befinder sig
ved jeg ikke.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-05 17:48

Den Sat, 15 Oct 2005 16:09:01 +0200 skrev Ivar Madsen:

> [...]
> farten over at du ikke er hjemme, alarmcentral personalet ved ikke at du
> befinder dig på et hotel i den anden ende af landet.

Det er løst (eller man er i hvert fald blevet enige om at løsningen skal
indføres) for mobiltelefonernes vedkommende. Det tog mange år, men det
er langt om længe gået op for mobilselskaberne at de ved faktisk hvor
mobil-masterne står henne

> [...]
> en given IP er forbundet ud på, så kan alarmcentralen se hvor kaldet kommer

Hvilken global myndighed skulle vedtage det? Eller skal det kun være
for dem der går på nettet via en dansk udbyder, og ikke fx via deres
arbejde i et internationalt firma?

> [...]
> der vil det være arbejdsgiverens IP der vil kunne ses af alarmcentralen.

Men sålænge vi har så stor arbejdsløshed, er folk der kobler op via
deres arbejde en mindre detalje?

> Jeg går så også udfra at opkaldet kommer ind til alarmcentralen som IP
> samtale, og ikke har været en tur forbi en IP<->PSTN gatway, hvorved IP'en
> bliver tabt.

Det tror jeg så ikke lige du skal regne med de første 10-15 år.

Mvh
Kent

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-10-05 21:41

Kent Friis wrote:

> Det tror jeg så ikke lige du skal regne med de første 10-15 år.

Hvis man fandt en brugbar løsning, som medførte at de skulle kunne tage imod
en IP samtale direkte, så var det ikke noget problem at få det indført på
AC.
Så længe der ikke er et behov for IPtelefoni på AC, så kan jeg ikke se
nogen grund til at indføre det,,,

Ivar Madsen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 16-10-05 16:48

Ivar Madsen skrev:

> [...]

> farten over at du ikke er hjemme, alarmcentral personalet ved ikke at du
> befinder dig på et hotel i den anden ende af landet.

Der er kun 8 alarmcentraler, så det er ikke fordi du bare kan sige "de
brænser på hotel Prinsen" alligevel.

> Men løsningen er i prencippet ganske simpel, jeg tager som udgangspunkt at
> alle IP telefoner er forbundet på fastopkoblede forbindelser sådan som
> ADSL, webspeed, og hvad der ellers findes af ligende forbindelser.

Der er firmaer som har netværk, der ligger i flere alarmcentralområder.

En simplere løsning ville være at telefonerne kunne få alarmcentralnummeret
fra DHCP-serveren.

--
Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 16-10-05 16:56

Den Sun, 16 Oct 2005 17:48:19 +0200 skrev Niels Elgaard Larsen:

> En simplere løsning ville være at telefonerne kunne få alarmcentralnummeret
> fra DHCP-serveren.

Hardware-phones:

Sidder ofte bag en router, som enten er købt og konfigureret af kunden
selv, eller en standard-konfiguration lavet af ISP'en, som er ens uanset
om man bor på Bornholm eller Skagen.

Soft-phones:

Snakker slet ikke med en DHCP-server, og har sandsynligvis ikke de
nødvendige rettigheder til at bind()'e til port 67-68, udover at
disse porte allerede er optaget af en eksisterende DHCP-klient. Det
vil så være nødvendigt at telefonerne skal kunne kommunikere med
den eksisterende DHCP-klient, for at få nummeret at vide. Hvordan
dette skal foregå skal samtlige soft-phones og samtlige DHCP-klienter
være enige om.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-05 17:41

Den Sat, 15 Oct 2005 15:36:46 +0200 skrev Henrik Stidsen:
> [...]
>
> Og jeg tænkte egentlig på en bærbar PC - så giver setuppet jo ingen
> problemer (hvis man har GPS i den bærbare og tager den bærbare med

Jeg kender ikke nogen bærbare der leveres med indbygget GPS. Tværtimod
koster den GPS jeg har kig på omtrent lige så meget som en bærbar (ok,
der findes vist billigere modeller, men så sandelig også dyrere).

> [...]
> alarmcentralerne fungerer som overløb for hinanden. Det *burde* altså
> ikke være noget problem at sidde i Nordjylland og få hjælp fra Odense.

Min første tanke var også "hvad er der nu i vejen med den gode gamle
'Fortæl hvor du ringer fra'", men man har før hørt om problemer med
byer der hedder det samme (Nykøbing er det mest kendte eksempel, men
der har man i det mindste sat et bogstav på bynavnet for at afhjælpe
problemet, det har man ikke med mange af de andre). Det er vist før
sket at brandvæsnet er blevet sendt ud i den forkerte by pga. en
misforståelse.

Mvh
Kent

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-10-05 14:45

Kent Friis expressed precisely :

> [...]
> problemet, det har man ikke med mange af de andre). Det er vist før
> sket at brandvæsnet er blevet sendt ud i den forkerte by pga. en

Problemet er at når folk er hjemmefra og går i panik (er der mange der
gør når situationen udarter sig så der er brug for 112) så kan de ikke
forklare hvor de er, delvist fordi de ikke ved det og delvist fordi de
er gået i panik. Så har AC medarbejderen ikke den store mulighed for at
finde ud af hvor vedkommende er.

Det ses jo iøvrigt allerede når folk ringer fra mobiltelefon og kommer
til TDC's sluse. For et eller flere år siden skete der er stort
færdselsuheld ved Vejle hvor redningsmandskab blev sendt til 3-4
forskellige lokationer nord og syd for Vejle fordi billister der
ringede 112 ikke anede hvor de var (og de brugte mobil istedet for
nødtelefonen).

Men derudover, hvis folk kan forklare hvor de er burde problemet være
løst.