no reverse DNS entry
Fra : COZ

Dato : 10-10-05 12:10

Efterhånden er der en del mailservere som kræver at reverse DNS er sat
op, så hvorledes gøres dette.

Det er i forbindelse med en Debian med postfix.
Pt. bruger jeg GratisDNS.

/C

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-10-05 12:40

COZ wrote:

> Efterhånden er der en del mailservere som kræver at reverse DNS er sat
> op, så hvorledes gøres dette.

Du vælger en internetudbyder, der kan finde ud af det. Eller
hvis dit netværk er stort nok sætter du selv en DNS server op
og får din udbyder til at sætte de nødvendige records til at
pege på din DNS server.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : COZ

Dato : 10-10-05 13:47

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> hvis dit netværk er stort nok sætter du selv en DNS server op
> og får din udbyder til at sætte de nødvendige records til at

Hej Kasper,

Så det vil sige gratisdns, der skal det vel også sættes op?

/C

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-10-05 14:17

COZ wrote:
> Så det vil sige gratisdns, der skal det vel også sættes op?

Du har vel ikke gratisdns som ISP?

Er du sikker på, at din IP ikke har reverse DNS?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : COZ

Dato : 10-10-05 14:39

Mogens Kjaer wrote:

> Du har vel ikke gratisdns som ISP?
>
> Er du sikker på, at din IP ikke har reverse DNS?
>
> Mogens

Nej serveren står på en TDC forbindelse, men i første omgang skal jeg
vel undersøge om gratisdns her rev-dns, derefter tdc?
Jeg har ikke testet om rev-dns virker, men på en side hvor man kan teste
sin ip op mod 150+ "spammer-databaser" fik jeg at vide at rev-dns ikke
virker...

/C

Fra : Niels Callesøe

Dato : 10-10-05 19:16

COZ wrote:

> Nej serveren står på en TDC forbindelse, men i første omgang skal
> jeg vel undersøge om gratisdns her rev-dns, derefter tdc?

Nej. De, der leverer din IP, står som udgangspunkt for PTR-recorden for
den. TDC har dog praktisk talt PTR-records for alle addresser, så måske
problemet slet ikke er hvad du tror det er.

> Jeg har ikke testet om rev-dns virker, men på en side hvor man kan
> teste sin ip op mod 150+ "spammer-databaser" fik jeg at vide at
> rev-dns ikke virker...

Start med at være mindre hemmelighedsfuld om hvilken addresse det
drejer sig om, og få bedre mulighed for at få hjælp.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Apathy is Death

Fra : Martin Arendten

Dato : 12-10-05 12:28

On 2005-10-10, COZ <dffgd@dgkjhgf.com> wrote:

> [...]
> Jeg har ikke testet om rev-dns virker, men på en side hvor man kan teste
> sin ip op mod 150+ "spammer-databaser" fik jeg at vide at rev-dns ikke

Godt. Det er en tdc forbindelse.
Næste ting. Har du en fast ip i så fald sendes en høflig og venlig mail til
hostmaster@tele.dk hvori der står at du ønsker få opsat reverse dns
på din faste ip.
Du skal så lige huske at sende hvad du vil have som reverse dns.
(fx. mail.domain.tld)

Dette står også i administrations interfacet ved GratisDNS under punktet
IPv4 rDNS.

Jeg citere:
Vi understøtter kun IPv4 rDNS indirekte. Dvs. for at få lavet reverse DNS
på en IP række, så skal du oprette zonen som en "Sekundær DNS" som henter
zonens informationer fra din EGEN DNS maskine (offentlig eller ej)... Du
kan også bare vælge at lade din ISP styre din reverse zone.

TDC modtager ændringer til reverse DNS på hostmaster@tele.dk (altså,
kunder med FASTE IP adresser kan få rettet deres reverse DNS til en host
i deres domæne ved henvendelse til denne e-mail adresse)..

Husk der skal eksistere en forward DNS for den reverse DNS, dvs. en A record.
citat slut.

/Martin
--
Martin Arendtsen
------------------

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-05 14:49

COZ <dffgd@dgkjhgf.com> writes:

> Nej serveren står på en TDC forbindelse, men i første omgang skal jeg
> vel undersøge om gratisdns her rev-dns, derefter tdc?

Reverse-DNS er noget der skal sættes op af dem der giver dig dit
IP-numer. Jeg tvivler på at du har et IP-nummer gennem GratisDNS.

--
Peter Makholm | Have you ever felt trapped inside a Klein bottle?
peter@makholm.net |

Fra : Carsten

Dato : 10-10-05 15:05

Peter Makholm wrote:

> Reverse-DNS er noget der skal sættes op af dem der giver dig dit
> IP-numer. Jeg tvivler på at du har et IP-nummer gennem GratisDNS.

er det ikke noget med at TDC har lukket for port 25 og det derfor
ikke er muligt at sætte en alm. post server op, og det er her
Reverse-DNS kommer ind i billedet, ?
/Carsten

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 10-10-05 15:30

> er det ikke noget med at TDC har lukket for port 25 og det derfor
> ikke er muligt at sætte en alm. post server op, og det er her
> Reverse-DNS kommer ind i billedet, ?

Nej, det er for de tilfælde hvor man har dynamisk IP hos TDC at port 25
er lukket. Her anvender man instedet en backup-mx.

GratisDNS tilbyder ikke reversedns. Du har dog mulighed for at sætte din
egen DNS server sammen med gratisdns og derigennem opsætte reversedns.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-10-05 15:38

Mikkel Bundgaard wrote:

> Nej, det er for de tilfælde hvor man har dynamisk IP hos TDC at port 25
> er lukket. Her anvender man instedet en backup-mx.

Selv der er der som udgangspunkt lukket for på nogle af deres
forbindelser.

> GratisDNS tilbyder ikke reversedns.

Hvordan i alverden skulle de også gøre det? Reverse DNS for et
helt klasse C netværk skal jo håndteres af samme DNS server.
(Og hvis man faktisk har et klasse C netværk, så har man nok
også sin egen DNS server alligevel).

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 10-10-05 17:06

> [...]
> helt klasse C netværk skal jo håndteres af samme DNS server.
> (Og hvis man faktisk har et klasse C netværk, så har man nok

Problemet med DK domæner er at der kræves 2 dns servere på hver deres IP
nummer(DKhostmaster). Samt at de skal godkendes hos DKhostmaster.

gratisdns.dk tilbyder dog at være backupdns server for ens egen dns
server. Herefter er det blot et spørgsmål om egen opsætning.

[snip]
http://www.gratisdns.dk/?size=400&side=30
27) Jeg har brugt jer som primær og sekundær dns, men vil nu køre
primær selv og bruge gratisdns.dk som sekundær ? ?
Ja, ingen problemmer. Der er bare nogle "regler" du skal følge.
[/klip]

Problemet kunne være at man har købt en forbindelse som ikke har noget
reverseDNS navn tilknyttet. Så kunne ovenstående metode være en mulighed
for opsætning. Kræver naturligvis eget domæne.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-10-05 07:56

Mikkel Bundgaard wrote:

> Problemet med DK domæner er at der kræves 2 dns servere på hver deres IP
> nummer(DKhostmaster). Samt at de skal godkendes hos DKhostmaster.

Det har jo intet med sagen at gøre. Vi snakker om reverse
DNS opslag. DK Hostmaster administrer kun opslag af dk.
adresser.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 11-10-05 23:36

Kasper Dupont wrote:

> Det har jo intet med sagen at gøre. Vi snakker om reverse
> DNS opslag. DK Hostmaster administrer kun opslag af dk.
> adresser.

Ja så vidt jeg ved jeg er det stadig en DNS server som tager sig af
reverse DNS,right. Det er muligt at opsætte reverse DNS til IPadresser
hvis man vælger at køre som primær DNS server med gratisdns som backup dns.

/mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-10-05 07:08

Mikkel Bundgaard wrote:

> Ja så vidt jeg ved jeg er det stadig en DNS server som tager sig af
> reverse DNS,right.

Ja, men det er ikke samme DNS server.

> Det er muligt at opsætte reverse DNS til IPadresser
> hvis man vælger at køre som primær DNS server med gratisdns som backup dns.

Det er ingen grund til at blande gratisdns ind i det.
Det er udelukkende et spørgsmål om hvad din udbyder
sætter op af reverse DNS records på den server, der
er ansvarlig for dit netsegment.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-10-05 07:43

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

> Det er ingen grund til at blande gratisdns ind i det.
> Det er udelukkende et spørgsmål om hvad din udbyder
> sætter op af reverse DNS records på den server, der
> er ansvarlig for dit netsegment.

Ja, gratisdns bør man ikke blande ind i reverse, det er og bliver din ISP
der har ansvaret for at der eksistere reverse-records for deres netsegment.
Mange mailudbydere anser dig faktisk som spam hvis ikke der findes en
reverse-record for den IP du kommer med. Langt de fleste ISP'er jeg kender
til har en eller anden form for automatiseret reverse-dns opsætning. Bla.
mener jeg at TDC bruger den hexadecimale 'version' af IP adresse sammen med
..inet.tele.dk eller noget i den stil. Så der er en logisk sammenhæng mellem
IP adressen og reverse-recorden.

Thomas

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 12-10-05 16:19

Thomas Rasmussen wrote:
> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote in

Men nu er det ofte rart at reverse dns og dns er det samme.

fx reverse dns: mx.notfound.dk(indsæt ip nummer) og A recorden
mx.notfound.dk peger samme sted hen.

her det stadig en mulighed med gratisDNS.

Og selvfølgelig er der mange der anser ens server for at sende spam hvis
det er ikke er rdns på. RFCen for mail siger der SKAL være rdns på :)

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-10-05 20:49

Mikkel Bundgaard wrote:

> RFCen for mail siger der SKAL være rdns på :)

Hvor står det? Jeg kunne ikke finde det i RFC 2821.

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-05 15:43

Carsten <spam@spam.dk> writes:

> er det ikke noget med at TDC har lukket for port 25 og det derfor
> ikke er muligt at sætte en alm. post server op, og det er her
> Reverse-DNS kommer ind i billedet, ?

Der mangler nok mere end en mellemregning for at jeg kan følge med.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Claus Alboege

Dato : 10-10-05 18:01

Hej,

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> helt klasse C netværk skal jo håndteres af samme DNS server.
> (Og hvis man faktisk har et klasse C netværk, så har man nok

Det er nu ikke helt korrekt, man kan sagtens delegere reverse DNS for
en enkelt IP, (endda uden den kluntede metode beskrevet i RFC 2317) Se
fx:

http://cr.yp.to/djbdns/dot-arpa.html

under afsnittet: "Reverse delegations for individual IP addresses"

/Claus A