Connect til mysql database på to forskelli~
Fra : Michael Vendelbo

Dato : 09-10-05 23:50

Hej Gruppe

Mit setup er følgende:

webserver (10.0.0.6) en debian (woody) kørende med apache/php/mysql

test database server (10.0.0.31) ligeledes en debian (sarge) kørende
med apache/php/mysql

Begge placeret på samme lokal net.

Jeg vil så gerne kunne forbinde til databaseserveren fra webserveren,
men uanset hvad så melder den fejl.

I databaseserverens /etc/mysql/my.cnf har jeg:
bind-address = 127.0.0.1, 10.0.0.31

Altså burde den lytte på det netkortet som har forbindelse til
netværket. Jeg kan pinge fra 10.0.0.6 til 10.0.0.31 og omvendt. Så der
er også hul igennem.

Smider jeg en simpel php fil på webserveren:

$db=mysql_connect('10.0.0.31','brugernavn','password');

Melder den:
Warning: Can't connect to MySQL server on '10.0.0.31' (111) in /home..

Samme fil på databaseserveren med localhost i stedet for ip nummeret
connecter uden problemer og viser en blank side som forventet.

Hvor og hvad skal jeg ændre for at få det til at virke?

Michael Vendelbo

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-05 08:06

Michael Vendelbo <news@mixeren.com> writes:

> Smider jeg en simpel php fil på webserveren:
>
> $db=mysql_connect('10.0.0.31','brugernavn','password');

Kan du forbinde dig med mysql-kommandoen?

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 10-10-05 11:31

On Mon, 10 Oct 2005 09:06:02 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Kan du forbinde dig med mysql-kommandoen?

Du mener?
# mysql -uroot -p

Ja ingen problem i det, så længe det er fra databaseserveren. Hvordan
jeg gør det fra en anden maskine aner jeg ikke....

Michael Vendelbo

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-05 11:37

> Du mener?
> # mysql -uroot -p

Ja, men som den bruger dit webfnidder skal logge sig på med.

> Ja ingen problem i det, så længe det er fra databaseserveren. Hvordan
> jeg gør det fra en anden maskine aner jeg ikke....

Find ud af det, før du kan logge på med mysql-kommandoen skal du ikke
bekymre dig om webfnidder.

--
Peter Makholm | Vi smider blade allesammen - hele tiden
peter@makholm.net | som et konstant spirende efterår

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 10-10-05 12:21

On Mon, 10 Oct 2005 12:36:34 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Find ud af det, før du kan logge på med mysql-kommandoen skal du ikke
>bekymre dig om webfnidder.

mysql -h 10.0.0.31 -u root -p

Giver samme fejl som det du kalder webfnidder gør. Altså ERROR 2003
Can't connect to MySQL on '10.0.0.31' (111)

(Ovenstående er selvfølgelig foretaget fra 10.0.0.6)
Michael Vendelbo

Fra : Rene Joergensen

Dato : 10-10-05 08:20

Michael Vendelbo <news@mixeren.com> wrote:

> Hvor og hvad skal jeg ændre for at få det til at virke?

Har du udkommenteret "skip-networking" i my.cnf?

--
-René

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 10-10-05 11:12

On 10 Oct 2005 07:20:11 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

>Har du udkommenteret "skip-networking" i my.cnf?

my.cnf siger:
# Instead of skip-networking the default is now to listen only on
# localhost which is more compatible and is not less secure.

Derfor har jeg følgende i stedet for.
bind-address = 127.0.0.1, 10.0.0.31

Så vidt har jeg forstået er det en ny ændring i "sarge". Linjen
skip-networking findes slet ikke.

Michael Vendelbo

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-10-05 09:48

Michael Vendelbo wrote:
> [...]
> med apache/php/mysql
>
> Begge placeret på samme lokal net.
>

> Jeg vil så gerne kunne forbinde til databaseserveren fra webserveren,

Sikker på du har givet brugeren du forsøger at connecte med - lov til at
connecte fra andre steder end localhost? Tjek din user tabel i "mysql"
databasen. (Og husk at grant privileges bagefter)

mvh
johan

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 10-10-05 11:28

On Mon, 10 Oct 2005 10:47:36 +0200, Johan Holst Nielsen
<spam@phpgeek.dk> wrote:

>Sikker på du har givet brugeren du forsøger at connecte med - lov til at
>connecte fra andre steder end localhost?

Det er mysql's root jeg forsøger med. Kan det være derfor?

Jeg har ikke oprettet andre brugere, men jeg har lige smidt en
phpmyadmin på databaseserveren, den kan jeg godt komme ind med, men
jeg kan ikke oprette en ny database, eller kikke i mysql's user tabel.
Den siger bare "No Database Selected"

Michael Vendelbo

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-10-05 13:00

Michael Vendelbo wrote:

> [...]
> phpmyadmin på databaseserveren, den kan jeg godt komme ind med, men
> jeg kan ikke oprette en ny database, eller kikke i mysql's user tabel.

Hmmm tjek din mysql database localhost...

Lav ekstra root række (eller hvilket som helst anden bruger) i databasen
"mysql" tabellen "user"

værdien i kolonnen Host skal være: 10.0.0.% (evt. blot % - så kan alt og
alle der har password connecte).

Kør mysqladmin -u root -p flush-privileges

Og det burde køre :)

mvh
Johan

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 13-10-05 18:49

On Mon, 10 Oct 2005 13:59:31 +0200, Johan Holst Nielsen
<spam@phpgeek.dk> wrote:

>Hmmm tjek din mysql database localhost...

Problemet var en forældet version af phpmyadmin. Loggede jeg på fra
promt, kunne jeg godt se tabellerne. Den del er så løst med en nyere
version af phpmyadmin.

>værdien i kolonnen Host skal være: 10.0.0.% (evt. blot % - så kan alt og
>alle der har password connecte).
>Kør mysqladmin -u root -p flush-privileges

Det har jeg så prøvet alle variationer af nu. Jeg har skiftet
localhost i root's celle ud med %, oprettet en ny root som du beskrev.
Prøvet på en anden bruger.

Har selvfølgelig kørt flush-privileges hver ved hver ændring, forsøte
genstart af mysql/hele maskinen. Kan flush-priv forresten ikke køres
hvis man er logget ind i mysql.?

Intet har hjulpet, jeg kan stadig ikke logge på fra en anden
maskine...

Michael Vendelbo

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-10-05 09:55

Michael Vendelbo wrote:
> On Mon, 10 Oct 2005 13:59:31 +0200, Johan Holst Nielsen
> <spam@phpgeek.dk> wrote:
>

> Intet har hjulpet, jeg kan stadig ikke logge på fra en anden
> maskine...

prøvet helt at udkommatere "bind-address" i din my.conf fil? og
genstarte mysql'en :) Jeg har ikke - som jeg lige så du startede med at
skrive - kørt bind-address med 2 ip'er - har blot haft udkommateret min :)

mvh
Johan

Fra : Michael Vendelbo

Dato : 18-10-05 06:21

On Fri, 14 Oct 2005 10:54:43 +0200, Johan Holst Nielsen
<spam@phpgeek.dk> wrote:

>prøvet helt at udkommatere "bind-address" i din my.conf fil? og
>genstarte mysql'en :)

Tusind tak, syntes ellers jeg har prøvet det, men det kan selvfølgelig
være på et tidspunkt hvor der har være noget andet galt. Eller også er
jeg blevet forviret over følgende forklaringe i my.cnf:

# Instead of skip-networking the default is now to listen only on
# localhost which is more compatible and is not less secure.

Det læser jeg da som om den skal lytte til netkortets ip nummer.

Michael Vendelbo

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-10-05 11:33

Michael Vendelbo <news@mixeren.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> # localhost which is more compatible and is not less secure.
>
> Det læser jeg da som om den skal lytte til netkortets ip nummer.

Ofte kan man forøvrigt bede den om at lytte på 0.0.0.0, som normalt
betyder "alle interfaces" - jeg har dog ikke prøvet det på MySQL.

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.