Domain server redhat router ok/samba sløv ~
Fra : Preben

Dato : 01-10-05 18:35

Hej
Jeg har et system på skolen,der er blevet ufatteligt langsomt over de sidste
2 dage...
der er ikke rørt ved opsætning i lang tid..
Der er flere gb fri på de delte drev..
Linux kan jo ikke få virus? (en XP client rapporterede dog SINIT TROJAN
indbrudsforsøg torsdag)
MEN hvad kan ellers give sådan et problem

Maskinen er domain server/router til internet..
login på domain er langsomt, men filadgangen endnu sløvere...
tager op mod 40sek at åbne en mappe på et tildelt drev.
eller fx download fra internet til samba mappe kører ca 16k/sek
Men gemmer jeg på clientens egen disk er det 430k/sek dvs trafik kører
fint gennem begge serverens netkort
Jeg var eneste bruger på netværket... og intet indikerer ellers massiv
trafik...

mvh
Preben

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-05 20:08

Preben wrote:

> [...]
> eller fx download fra internet til samba mappe kører ca 16k/sek
> Men gemmer jeg på clientens egen disk er det 430k/sek dvs trafik kører

Jeg ville starte med at køre en top kommando på serveren for
at få en idé om belastningen på serveren. Som det første vil
jeg kigge efter om load average er højt og om der er noget,
der bruger meget CPU tid.

Hvis load average er under 0.9 og idle tid er over 20%, så
er maskinen i hvert fald ikke overbelastet. Dernæst ville
jeg kigge om outputet fra dmesg indehold nogle usædvanlige
logbeskeder. Og endeligt ville jeg prøve at køre ethereal
for at undersøge nettrafikken. Der er tilsyneladende ikke
tale om høj belastning af netværket, men det kunne være der
af en eller anden grund foregik noget, som var afhængigt af
roundtriptiden.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 10:10

> Jeg ville starte med at køre en top kommando på serveren for
> at få en idé om belastningen på serveren. Som det første vil
> jeg kigge efter om load average er højt og om der er noget,
> der bruger meget CPU tid.

Hej Kasper
Tak for tip.
Det var clamd virus prg der åd omkring 99% CPU IDLE var 0,7%
KILL -9 (PID nummer)
løste op for systemet, i hvertfald midlertidigt...
Nu skal vi blot have den rigtige linux expert til at lægge virus prg ind
igen..

mvh
Preben