Ubuntu og GRUB
Fra : Jan

Dato : 01-10-05 17:27

Jeg har fornyligt installeret Ubuntu 5,10 PR og må sige jeg synes det
kører aldeles glimrende.
Ubuntu ligger sammen med en WindowsXP Pro på /dev/hda.

Har bare haft én enkelt ting, nemlig at i hvert fald når Ubuntu har
opdateret selve kernen, så har jeg selv skullet gå ind og indsætte min
win partition i GRUB, således at jeg også kunne vælge at køre Windows.
Det har jeg indtil videre gjort ved at gå ind i

"System -> Indstillinger/Administration (kan ikke lige huske hvilken en
af dem) -> Opstartshåndtering (tror jeg det hed)"

og der kunne jeg så indsætte min win partition.

Men efter i dag at have installeret de seneste opdateringer til Ubuntu,
der også inkluderede en opdatering af kernen, så findes der ikke mere
noget der hedder "Opstartshåndtering" eller lignende
Ikke så vidt jeg kan se da.

Så lige nu har jeg ikke mulighed for at tilgå min win portition, og det
er desværre stadigvæk en nødvendighed for mig.

Nogen der kan hjælpe?

Jan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-10-05 17:47

On Sat, 01 Oct 2005 18:26:41 +0200, Jan wrote:

> [...]

> Så lige nu har jeg ikke mulighed for at tilgå min win portition, og det
> er desværre stadigvæk en nødvendighed for mig.

Hvordan ser din /boot/grub/menu.lst ud?

Mvh.

--
"I wanted a computer, not a glorified fruit machine." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jan

Dato : 01-10-05 20:07

Adam Sjøgren wrote:

> Hvordan ser din /boot/grub/menu.lst ud?

Således;

> [...]
> # memtest86=true
>
> ## ## End Default Options ##
>
> title      Ubuntu, kernel 2.6.12-9-386
> root      (hd0,1)
> kernel      /boot/vmlinuz-2.6.12-9-386 root=/dev/hda2 ro bootkbd=dk quiet splash
> initrd      /boot/initrd.img-2.6.12-9-386
> savedefault
> boot
>
> title      Ubuntu, kernel 2.6.12-9-386 (recovery mode)
> root      (hd0,1)
> kernel      /boot/vmlinuz-2.6.12-9-386 root=/dev/hda2 ro bootkbd=dk single
> initrd      /boot/initrd.img-2.6.12-9-386

Har også selv været inde og kigge på denne fil, men har ikke turdet
rette i den

Jan

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-10-05 20:15

Jan wrote:

> Således;

[...]
> Har også selv været inde og kigge på denne fil, men har ikke turdet
> rette i den

Efter at have læst kommentarerne ville jeg nok prøve at tilføje
en indgang for Windows helt i slutningen efter den marker som
update-grub kigger efter. Du har nok brug for en, der ser ud som:

title Windows
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 02-10-05 12:16

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> title Windows
> rootnoverify (hd0,0)
> chainloader +1

boot skal i hvert fald med. Fx:

title Windows
rootnoverify (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
boot

(hd0,0) skal tilpasses efter hvor du har Windows liggende. hd0 skulle
være passende hvis du har det på /dev/hda. Det sidste tal angiver
partitionen. 0 svarer til /dev/hda1, 1 til /dev/hda2 osv. Kør fx

fdisk -l /dev/hda

som root for at liste partitionerne.

Allan Rasmussen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 02-10-05 13:02

Det kunne også være anbefalelsesværdigt at lave en
opstartsdiskette. En opstartsdiskette med grub (altså uden kerne osv.)
kan laves således:

1. Sæt en formateret diskette i (ellers kan man vist formatere den med
superformat). Lav et filsystem på den: `mkfs.vfat /dev/fd0'. Andre
filsystemer kan også bruges, men vfat har den fordel, at det kan
tilgås fra alle(?) styresystemer.

2. Monter det med `mount /dev/fd0'. Lad os nu antage, at det er blevet
monteret på mappen /floppy (kør evt. `mount' for at finde ud af
hvor). Kør så `grub-install --root-directory=/floppy /dev/fd0'.
Derefter kan du kopiere en velfungerende menu.lst over i
/floppy/boot/grub/. Den kan som sagt ændres både fra Linux, Windows
osv. Afmonter med `umount /dev/fd0'.

3. Og nu det altafgørende skridt: Afprøv disketten. I boot-menuen kan
du fx ændre en indgang (midlertidigt forstås) ved at vælge den og
taste `e'. Ved at taste `c' kan du give kommandoer direkte (altså for
at boote skrives du præcis det samme som du ville gøre i
menu.lst). Læg mærke til, at der er "tab-completion" visse
steder. Derved kan du boote en kerne, der ikke ligger i menu.lst fx.

En startdiskette til Windows kan også laves. GRUB "chainloader" bare
Windows. Den giver bare mere eller mindre kontrollen videre til hvad
der nu ligger på Windows-partitionen. Windows' bootmanager kan dog
også lægges på en diskette:

1. Formater en diskette under Windows.

2. Kopier boot.ini, ntdetect.com og ntldr over på disketten (du finder
filerne i roden af `System'-partitionen, hvilket er den partition, der
bootes fra -- Windows bytter om på `System' og `Boot'). boot.ini
svarer her til menu.lst. Den kan fx se således ud:

[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windows1" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Windows2" /fastdetect

Og ja, her er den første disk 0 og den første partition 1 (det sidste
modsat GRUB). Læg også mærke til, at Windows-mappen skal angives.

3. Afprøv!

Allan Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-10-05 20:21

Allan Rasmussen wrote:

> boot skal i hvert fald med. Fx:
>
> title Windows
> rootnoverify (hd0,0)
> makeactive
> chainloader +1
> boot

Jeg har da sat systemer op, der fungerede fint uden.

> (hd0,0) skal tilpasses efter hvor du har Windows liggende.

Selvfølgelig. Det vil sikkert vise sig, at det er
hd0,0, men man kan ikke vide sig helt sikker før man
har undersøgt det.

Fra : Jan

Dato : 02-10-05 20:13

Jeg takker meget for de svar jeg har fået.
Som jeg har forstået det, og jo egentlig også selv havde tænkt, så skal
jeg ind og rette i filen /boot/grub/menu.lst

Nu er problemet jo så bare, at jeg ikke har rettighed til at ændre i den
fil.
Og jeg kan ikke finde ud af at logge ind som 'root' - Eller at bruge
kommandoen 'sudo' for den sags skyld.

Så hvad gør jeg så?????

Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-10-05 22:22

On Sun, 02 Oct 2005 21:12:33 +0200, Jan wrote:

> [...]
> fil.
> Og jeg kan ikke finde ud af at logge ind som 'root' - Eller at bruge

sudo vi /boot/grub/menu.lst
Du bliver afkrævet et password. Password er det, du bruger, til din egen
konto.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 03-10-05 08:41

Siger mange tak for hjælpen, nu lykkedes det endeligt for mig at få
redigeret /boot/grub/menu.lst, således at min Windows også kom med.

Nu opfører Ubuntu sig så bare mærkeligt på andre måder, men det er jo en
helt ny og anden tråd.

--
Jan

www.biotopia.dk