Mail server
Fra : Dennis Olesen

Dato : 21-09-05 20:44

Jeg skal have installeret en mail server men hvilken skal jeg vælge??

Jeg er bruger af fedora core 4.

Mail serveren skal kunne hente post via pop3 og sende post via smtp.
Mail serveren må gerne have en webmail modul og imap.

mvh
Dennis Olesen

Fra : Christian Laursen

Dato : 21-09-05 21:16

Dennis Olesen <olesen@c.dk> writes:

> Jeg skal have installeret en mail server men hvilken skal jeg vælge??

Det lyder lidt som om, du vil have en pakke med det hele i. Sådan virker
det ikke i unix-verdenen.

> Jeg er bruger af fedora core 4.

Det er sikkert fint.

> Mail serveren skal kunne hente post via pop3 og sende post via smtp.

Det bruger man fetchmail til.

> Mail serveren må gerne have en webmail modul og imap.

Webmail findes der masser af. Jeg bruger det ikke selv, så jeg kan ikke
anbefale noget bestemt.

Imap skulle virke fint med dovecot.

Du mangler så stadig selve mailserveren, og der er postfix nok et godt
valg.

--
Christian Laursen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 21-09-05 21:18

Dennis Olesen wrote:
> Jeg skal have installeret en mail server men hvilken skal jeg vælge??

Jeg bruger selv qmail. Postfix er også fin.

> Mail serveren skal kunne hente post via pop3 og sende post via smtp.
> Mail serveren må gerne have en webmail modul og imap.

Mail-serverens opgave må være at sende og modtage e-mails. De andre
features må være andre applikationers opgave.
Se evt. på courier-imap og horde/imp.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Max Andersen

Dato : 21-09-05 21:58

Dennis Olesen wrote:
> [...]
>
> Mail serveren skal kunne hente post via pop3 og sende post via smtp.
> Mail serveren må gerne have en webmail modul og imap.

qmail og postfix er gode. resten kender jeg ikke godt nok til at svine
til :)

postfix kræver at din dns + reverse dns er korrekt sat op (ellers tager
hver connect 100 år)

imap server er dovecot ret god/sikker, men courier imap har quota, m.v.
som dovecot ikke har endnu, svjv. Så courier er populær.

webmail er horde ret sikker har jeg hørt, men squirrelmail ret flot og
med tonsvis af moduler man kan tilføje, og squirrelmail, har vist god
support for courier imap.

Max

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 22-09-05 08:00

Max Andersen wrote:
> webmail er horde ret sikker har jeg hørt, men squirrelmail ret flot og
> med tonsvis af moduler man kan tilføje, og squirrelmail, har vist god
> support for courier imap.

Uden at skulle gøre mig klog på tekniske detaljer af nogen art, så ville
jeg sige, at Horde er noget pænere end Squirrelmail... sidstnævnte
ligner, i de sammenhænge jeg bruger den, noget, som er beregnet til at
sende/modtage mails punktum slut. Horde ser ud af noget mere, og
indeholder vist også både kalender og adressekartotek...

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-09-05 08:52

Thomas Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote in news:4332567c
$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> sende/modtage mails punktum slut. Horde ser ud af noget mere, og
> indeholder vist også både kalender og adressekartotek...

Det er da meget muligt, men det afhænger vel af hivlket brug man har. Jeg
bruger Squirrelmail på mit domain selvom at jeg både har horde og squirrel
tilgængelig. Horde syntes jeg er tungere at danse med, den virker lidt mere
omstændig at sætte op hvorimod squirrelmail levere det jeg skal bruge min
webmail til, nemlig at læse og skrive mails. Dens adressebog er udemærket
selvom den ikke er perfekt.

Men man skal jo nok prøve dem begge og finde ud af hvilken man kan lide,
jeg sætter pris på at det er simpelt og hurtigt at bruge, der opfylder
squirrelmail mit behov. Desværre har den vist endnu ikke fået mulighed for
at understøtte mobile enheder, men det har jeg så ikke set ret mange
fornuftige apps der kan (mangler stadig at finde en der dur)

Thomas

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 23-09-05 09:30

"Dennis Olesen" <olesen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mail serveren skal kunne hente post via pop3 og sende post via smtp.
> Mail serveren må gerne have en webmail modul og imap.

Hvis du vil have det hele i én pakke, så skal du vist betale dig fra det.

Så kunne Kerio Mailserver være et godt bud.

http://www.kerio.com

/Brian

Fra : Soren (News)

Dato : 23-09-05 13:03

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.tele.dk> writes:

> "Dennis Olesen" <olesen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil have det hele i én pakke, så skal du vist betale dig fra det.
>
> Så kunne Kerio Mailserver være et godt bud.
>
> http://www.kerio.com

Eller, proev at kigge paa Courier: http://www.courier-mta.org/

Skal du have et laekkert interface, saa kig paa opengroupware.org eller
squirrelmail.org.

Mvh,
Soren

Fra : Brian R. Jensen