Skifte fra UTF-8 til ISO-8859-1??
Fra : Paminu

Dato : 19-09-05 16:03

Jeg bruger Ubuntu og af en eller anden grund har de besluttet sig for at
bruge UTF-8 som standard. Det er mægtigt bortset fra at jeg konstant har
konverteringsfejl når jeg åbner ISO -8859-1 dokumenter etc da det meste at
det man finder rundt omkring er ISO-8859-1. Hvis man så bare kunne
indstille sine programmer til at bruge ISO-8859-1 i stedet så ville det
problem være løst. Men det kan man ikke!

Hvordan skifter man fx gnome-terminal til at bruge ISO-8859-1 som standard??
Jeg har forsøgt at tilføje den til "set character encoding", men genstarter
jeg gnome-terminal hopper den tilbage til UTF-8. Man skulle tror UTF-8 var
en eller anden virus som man skal bruge et snedigt program til at fjerne.

Er der en mere grundlæggende måde at komme dette forban"$½££ UTF-8 virus til
livs på? Det giver udelukende hovedpine.

Hjemmegående husmødre kan godt lide at ommøblere 3-4 gange i ugen, men
hvorfor lider linux udviklere af det samme problem?? Medmindre størstedelen
af dem også er hjemmegående husmødre.

Vent dog med en så fundamental ændring til alle er enige om en standard

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-09-05 16:28

On Mon, 19 Sep 2005 17:02:49 +0200, Paminu wrote:

> Er der en mere grundlæggende måde at komme dette forban"$½££ UTF-8
> virus til livs på? Det giver udelukende hovedpine.

Måske det hjælper hvis du ændrer din "locale"-opsætning? Prøv
kommandoen "locale" i en terminal.

På min maskine siger den:

asjo@topper$ locale
LANG=
LC_CTYPE=da_DK
LC_NUMERIC="POSIX"
LC_TIME=en_GB
LC_COLLATE=C
LC_MONETARY="POSIX"
LC_MESSAGES=en_GB
LC_PAPER="POSIX"
LC_NAME="POSIX"
LC_ADDRESS="POSIX"
LC_TELEPHONE="POSIX"
LC_MEASUREMENT="POSIX"
LC_IDENTIFICATION="POSIX"
LC_ALL=
asjo@topper$

I /etc/environment har jeg bl.a.:

LC_CTYPE=da_DK
LC_TIME=en_GB
LC_COLLATE=C
LC_MESSAGES=en_GB

(Det er nu den opsætning jeg bedst kan lide).

> Hjemmegående husmødre kan godt lide at ommøblere 3-4 gange i ugen,
> men hvorfor lider linux udviklere af det samme problem?? Medmindre
> størstedelen af dem også er hjemmegående husmødre.

Selvom det er irriterende når systemet ikke vil som du selv vil, så er
det ikke så forfærdeligt produktivt at gå ud fra alle valg er gjort
for at genere dig personligt.

Specielt er det en dum idé, efter min mening, at begynde at svine
uskyldige befolkningsgrupper til.

Det får bare dig til at se latterlig ud og de fleste til ikke at gide
spilde tid på at hjælpe dig.

> Vent dog med en så fundamental ændring til alle er enige om en
> standard

Uh, Unicode Standard Version 1.0 blev udgivet for 13 år siden¹. Da
havde den været 4-5 år undervejs.

Hvilke konkurrenter er der til Unicode? (Konkurrenter der løser
samme problemer, altså).

Mvh.

Adam

¹ <http://www.unicode.org/history/>

--
"Vilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Paminu

Dato : 19-09-05 16:42

Adam Sjøgren wrote:

> Måske det hjælper hvis du ændrer din "locale"-opsætning? Prøv
> [...]

Men der angiver du jo ikke at du vil bruge ISO-8859-1. Hvor gør man det
henne?

Når jeg skriver "locale" får jeg:

johs@ubuntu$ locale
LANG=en_DK.UTF-8
LC_CTYPE="en_DK.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_DK.UTF-8"
LC_TIME="en_DK.UTF-8"
LC_COLLATE="en_DK.UTF-8"
LC_MONETARY="en_DK.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_DK.UTF-8"
LC_PAPER="en_DK.UTF-8"
LC_NAME="en_DK.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_DK.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_DK.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_DK.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_DK.UTF-8"
LC_ALL=
johs@ubuntu$

Man skal vel finde en fil hvor det står og så ændre det til ISO-8859-1?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-09-05 18:25

On Mon, 19 Sep 2005 17:42:25 +0200, Paminu wrote:

> Men der angiver du jo ikke at du vil bruge ISO-8859-1. Hvor gør man
> det henne?

Du kan jo sammenligne med din. I din står eksplicit 'UTF-8' efter
'en_DK'.

Kan du gætte hvad default er?

Du finder svaret i FILES-sektionen af manual-siden til 'locale'.

> Når jeg skriver "locale" får jeg:

> johs@ubuntu$ locale
> LANG=en_DK.UTF-8
> LC_CTYPE="en_DK.UTF-8"
[...]

> Man skal vel finde en fil hvor det står og så ændre det til
> ISO-8859-1?

Det var da et forsøg værd. Et andet bud er at ændre til 'en_DK'.

Som du kan se på uddata fra 'locale' på din maskine er det alene LANG
du skal lede efter.

Go' jagt.

Mvh.

--
"If you cannot accept that other people have other Adam Sjøgren
aims and needs than than you, then why are you talking asjo@koldfront.dk

Fra : Paminu

Dato : 19-09-05 19:24

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> [...]
>
> Det var da et forsøg værd. Et andet bud er at ændre til 'en_DK'.

Ok nu har jeg i /etc/environment fundet dette:

LANGUAGE="en_DK:en"

LANG=en_DK.UTF-8

Det har jeg så prøvet at ændre til:

LANG=en_DK.ISO-8859-1

Men så får jeg nogle fejl når jeg genstarter og nogle stedet virker det fint
mens andre steder er det det samme problem.

Nu har jeg "fundet" LANG, men den er ikke vild med at man gør noget ved
den...

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 19-09-05 16:28

Paminu <jadajada@asd.com> writes:

> [...]

> rundt omkring er ISO-8859-1. Hvis man så bare kunne indstille sine
> programmer til at bruge ISO-8859-1 i stedet så ville det problem

Er der en fil der hedder »/etc/sysconfig/i18n« på dit system? Hvis
der er, så kan du nok med fordel ændre de forekomster der er af

Jacob
--
»If you're going to have crime,
it might as well be organized crime.« -- Lord Vetinari

Fra : Paminu

Dato : 19-09-05 17:00

Jacob Sparre Andersen wrote:

> Er der en fil der hedder »/etc/sysconfig/i18n« på dit system? Hvis
> der er, så kan du nok med fordel ændre de forekomster der er af
>
> Jacob

sådan en fil har jeg ikke, jeg bruger ubuntu

Fra : Troels Arvin

Dato : 19-09-05 19:28

On Mon, 19 Sep 2005 17:02:49 +0200, Paminu wrote:
> Hvordan skifter man fx gnome-terminal til at bruge ISO-8859-1 som standard??

På Fedora/Red Hat/CentOS skal man ændre i
/etc/sysconfig/i18n
og
/etc/X11/gdm/locale.alias

I førstnævnte (i18n) har jeg følgende tre linjer:
LANG="en_US.iso88591"
SUPPORTED="da_DK.iso88591:da_DK.iso8859:da_DK.UTF-8:da_DK:da:en_DK.UTF-8:en_DK:en:en_US.UTF-8:en_US:en"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

I sidstnævne (locale.alias) kan man fx. have følgende linjer blandt de
mange andre linjer:
Danish da_DK.ISO-8859-1,da_DK
English(USA) en_US.ISO-8859-1,en_US

Om det kan bruges på Ubuntu ved jeg ikke.

--
Greetings from Troels Arvin

Fra : Paminu

Dato : 19-09-05 21:32

Paminu wrote:

> [...]
> størstedelen af dem også er hjemmegående husmødre.
>
> Vent dog med en så fundamental ændring til alle er enige om en standard

Fandt en løsning:

sudo dpkg-reconfigure locales

Her kan man så fx vælge en_DA.ISO-8859-1 og dernæst vælge den som default.
Sådan nu kører det som det skal. Ikke noget med at skulle rode i alle
mulige/umulige ikke eksisterende konfigurationsfiler.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 20-09-05 21:46

On Mon, 19 Sep 2005 17:02:49 +0200, Paminu wrote:

> Hvordan skifter man fx gnome-terminal til at bruge ISO-8859-1 som standard??

Jeg tror ikke at man kan og det irriterer også mig grusomt, at
man ikke kan sætte 8859.1 som standard. Jeg har søgt en del og
blot fundet "brugbare" kommentarer a'la "UTF-8 er jo fremtiden,
så drop dog det der 8859.1".

Det ender nok med, at jeg dropper gnome-terminal og finder en
anden xterm-ting, som er mere bagud-venlig. Der er rigeligt at
vælge imellem, hvis Universe er med i dine package sources.

--
Stig

Fra : Paminu

Dato : 20-09-05 22:44