[X] Gøre faktiske skærmstørrelse mindre
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 17-09-05 15:57

Jeg sidder og roder lidt med en lille box til TV'et og har et mindre
problem. TV'et æder ca. 20 pixels i alle sider, så jeg har svært ved at
navigere rundt med musen i X/KDE (panelet er nærmest ikke synligt).

Er det muligt at afgrænse det område som X bruger ifht. den faktiske
opløsning (PAL 720x576)?

Bjarne

Fra : Søren Hansen

Dato : 17-09-05 21:37

Den Sat, 17 Sep 2005 16:56:30 +0200. skrev Bjarne Wichmann Petersen:

> Er det muligt at afgrænse det område som X bruger ifht. den faktiske
> opløsning (PAL 720x576)?

Jeps. I din xorg.conf (eller XF86Config-4 afhængigt af om du kører Xorg
eller Xfree86) kan du tilføje en linje i den relevante Display
subsection. Eksempel:
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x800"
Virtual      1024 768
EndSubSection

Så vil opløsningen være 1280x800, men kun 1024x768 vil være i brug. Du
kan flytte det benyttede område med ViewPort direktivet i samme sektion.
Kig evt. på man-siden for xorg.conf eller XF86Config-4.

--
| Søren Hansen | Linux2Go | http://Linux2Go.dk/ |
| Seniorkonsulent | Lindholmsvej 42, 2. TH | +45 46 90 26 42 |

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 18-09-05 07:06

Søren Hansen wrote:

> [...]
> kan flytte det benyttede område med ViewPort direktivet i samme sektion.
> Kig evt. på man-siden for xorg.conf eller XF86Config-4.

Det skulle man tro, ja, men læser man man-siderne står der:

Virtual xdim ydim
This optional entry specifies the virtual screen resolution to be used. xdim
must be a multiple of either 8 or 16 for most drivers, and a multiple of 32
when running in monochrome mode. The given value will be rounded down if
this is not the case. ***Video modes which are too large for the specified
virtual size will be rejected***. If this entry is not present, the virtual
screen resolution will be set to accommodate all the valid video modes
given in the Modes entry. Some drivers/hardware combinations do not support
virtual screens. Refer to the appropriate driver-specific documentation for
details.

Altså, hvis virtual er mindre end de tilgængelige modes, vil X slet ikke
starte op.

Bjarne

Fra : Søren Hansen

Dato : 18-09-05 13:13

Den Sun, 18 Sep 2005 08:05:42 +0200. skrev Bjarne Wichmann Petersen:
> Det skulle man tro, ja, men læser man man-siderne står der:
[...]
> Altså, hvis virtual er mindre end de tilgængelige modes, vil X slet ikke
> starte op.

Det har du sørme ret i. Min fejl.