MS Windows
briani 27239
Hvor stor disk understøtter win98?
Fra : Poul Kaasing

Dato : 24-10-05 20:15

Hej

Har en lille gammel bærbar med 32mb ram og 4GB HD. Har brug for noget mere
lager, så hvor stor disk understøtter win98?
Går ud fra at jeg bare kan lave en mængde partioner i den størrelse?

/Poul

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-05 20:28

"Poul Kaasing" <kaasingSNABEL@hotmailPUNKTUM.com> wrote:

>Har en lille gammel bærbar med 32mb ram og 4GB HD. Har brug for noget mere
>lager, så hvor stor disk understøtter win98?
>Går ud fra at jeg bare kan lave en mængde partioner i den størrelse?

Så vidt jeg husker mangler W98 understøttelse af 48-bit LBA, så grænsen
går ved 127 GB.

Men du har nok et større problem omkring BIOS som måske ikke accepterer
diske over 32 Gb....

127 Gb grænsen betyder ikke så meget. Smider du en større disk i
maskinen ser du kun de første 127 GB. Men 32 GB grænsen er kritisk,
maskinen nægter at starte med en stor disk !!!

Vi skal have flere oplysning hvis du skal have et klart svar: Hvilket
bundkort sidder der i maskinen og hvornår er BIOS lavet...

Hvis ikke du har en manual til maskinen, kan programmer Everest give os
svaret. Everest finder du her:

http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

<mlr>

Fra : Poul Kaasing

Dato : 24-10-05 20:33

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message

> [...]
>
> Vi skal have flere oplysning hvis du skal have et klart svar: Hvilket
> bundkort sidder der i maskinen og hvornår er BIOS lavet...

Det er en Compaq 1200 bærbar, aner intet om BIOS'en, men den er garanteret
ikke opgraderet.

/Poul

Fra : Poul Kaasing

Dato : 24-10-05 20:49

Compaq Presario 1200, Phonix BIOS 4.0.

Tjekker lige med everest senere

/Poul

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-05 20:47

"Poul Kaasing" <kaasingSNABEL@hotmailPUNKTUM.com> wrote:

>Det er en Compaq 1200 bærbar, aner intet om BIOS'en, men den er garanteret
>ikke opgraderet.

Hvis BIOS er dateret efter sommeren 1999 har den ikke problemer med
diske over 32 Gb...

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-05 20:30

> [...]

>lager, så hvor stor disk understøtter win98?
>Går ud fra at jeg bare kan lave en mængde partioner i den størrelse?

Ups, så først nu at du skriver: bærbar.

Her gælder lidt andre regler - Men igen, kom med oplysningerne fra
Everest herunder også hvilken harddisk der sidder i maskinen
aktuelt.....

<mlr>