Deling af en harddisk
Fra : Pussyman

Dato : 08-06-01 17:59

Jeg har tænkt mig at dele min 60 gb harddisk i to drev, jeg skal have et c:
drev med windows og programmer (så er det jo nemt at formatere uden at man
mister sine spil o.s.v.) og et d: drev med spil og andet ravelse.

Så hvordan deler man en 60 gb harddisk nemt og fejlfrit så der kommer 6 gb
på c: og 54 gb på d: i fidisk?

Hardiskken er en IBM DeskStar 60GXP 60GB

ICQ#64371308

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-06-01 19:23

I fdisk deler du bare 10% til primær og opretter en udvidet partition til
resten. Det er nemt nok. Derefter genstarter du og formatere de to
partioner.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : René Jensen

Dato : 08-06-01 19:47

"Michael Lund Sørensen" wrote:
> I fdisk deler du bare 10% til primær og opretter en udvidet partition til
> resten. Det er nemt nok. Derefter genstarter du og formatere de to
> partioner.

Du glemmer et trin. Efter opdeling af en primær partition (6gb), skal du
oprettet en udvidet partion, som fylder de ca. 54gb, og i den partition
skal du oprette x-antal logiske drev, som vil tage drev-bogstav efter
C:, således vil det første logiske blive D:, det næste (såfremt du
ønsker flere) blive Erev og så frem deles.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-06-01 21:11

Hej René

Nu lød opgaven på et c drev og et d drev.
Opret d som udvidet og ikke som logisk, så får det d som drev bogstav, også
selv om der kommer en harddisk mere i maskinen. Oprette du det som logisk,
kommer det til at hedde e hvis der kommer en harddisk mere i og det er ikke
smart...

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Roland

Dato : 08-06-01 22:41

Hej

Du er stadigvæk nødt til at oprette et logisk drev i den udvidede paration,
så vidt jeg ved, da du mig bekendt ikke kan formatere parationen uden at der
er et logisk drev tilstede, da det er drevet som du formatere. Jeg har
ihvertfald aldrig kunne formatere en udvidet paration, men kun et logisk
drev i den udvidede paration.

Roland

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-06-01 00:44

"Roland" <22232191@mail.sonofon.dk> wrote in message
> [...]
> er et logisk drev tilstede, da det er drevet som du formatere. Jeg har
> ihvertfald aldrig kunne formatere en udvidet paration, men kun et logisk

Ja, men det sørger fdisk jo selv for... DU behøver ikke at gøre noget!

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Roland

Dato : 09-06-01 08:50

Hej

Mig bekendt opretter fdisk IKKE automatisk et logisk drev eller formater
noget som helst af sig selv. Det har de udgaver af fdisk.som jeg har brugt
indtil nu ikke gjort. og jeg har prøvet med forskellige dos-versioner, samt
win95, win98 og win98SE

Fra : René Jensen

Dato : 09-06-01 21:12

> [...]
> kommer det til at hedde e hvis der kommer en harddisk mere i og det er ikke

Nejda ... kun hvis du indsætter en harddisk med en primær partition. I
så tilfælde, vil primære partitioner altid have første-ret og lægge sig
før logiske partitioner. Men da der ikke er brug for mere end en primær
partition, hvorfor så oprette primære partitioner på f.eks. 2. harddisk
i computeren?

Fra : Peter Rinder

Dato : 08-06-01 21:05

En anden og rigtig nem måde er at hente Maxblast fra Maxtors hjemmeside.
Det er et dos-program, der bla. kan partitionere din HD.
(Det behøver ikke at være en Maxtor disk)
Ellers kan jeg anbefale Partition Magic, hvis du kan få fat i det.
Med det kan du dele harddisken som du vil efter du har installeret Windows.

/Peter