MS Windows
briani 27239
C-drev med for lidt plads - kan der tilfør~
Fra : Per

Dato : 15-10-05 09:50

Hej

Ved ikke om det er den rette gruppe.
Har lidt svært ved at finde ud af, hvilken jeg skal spørge i, så hvis nogen
kan lede mig til den rette gruppe eller besvare mit spørgsmål, vil jeg være
taknemmelig.

Jeg har en harddisk som jeg fra begyndelsen af (år 2002) efter "gode" råd,
delte op i to parationer.
Et C-drev til styresystemet på 5 GB samt
et D-drev til data på 55 GB.

Problemet er nu blevet at C-drevet har for lidt plads pga. opdateringer,
samt at nogle programmer absolut selv bestemmer hvor de vil ligge sig under
installationen.

Kan jeg gøre C-delen størrer ved på en eller anden måde at tage noget plads
fra D-delen?

Mit styresystem er WIN XP som kræver min. 200 MB. fri plads for at virke
optimal (den oplysning toner frem nu og da på skærmen.)
I øjeblikket har jeg kun 194 MB

Jeg er ked af at skulle slette hele harddisken for at formatere den om og
jeg håber at der findes en smart løsning.

Mvh.
Per

Fra : Mythos

Dato : 15-10-05 10:03

"Per" <per4568_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er ked af at skulle slette hele harddisken for at formatere den om og
> jeg håber at der findes en smart løsning.

Der findes et program der hedder partition magic, det kan klare dit problem.

Mythos

Fra : Per

Dato : 15-10-05 14:09

> Der findes et program der hedder partition magic, det kan klare dit
> problem.
>
> Mythos

Har søgt på "Partition Magic", og fundet det.
Jeg kan se at Norton har det, og priserne er ikke afskrækkende.
"Norton Partition Magic v8.0", koster fra 500-650 kr. (incl fragt) i
forskellige butikker.

På PROconsult´s side, skriver de bl.a. "Understøttelse af store drev - op
til 300Gb. (hvis partitionen er under 90% fuld)"

Jeg ved ikke helt hvad der menes, men jeg bider jo fat i "hvis partitionen
er under 90% fuld"
Det er min partition jo.
Jeh har kun 194 MB ledig på C-partitionen ud af 5 GB, men jeg har
selvfølgelig maget mere ledig fra den partition jeg ønsker at stjæle noget
plads fra.

http://www.proconsult.dk/katalog/m_soft/s_soft-a/soft-a40/softpq-pm8.html

Per

Fra : GB

Dato : 16-10-05 00:17

"Mythos" <nogo31@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Der findes et program der hedder partition magic, det kan klare dit
> problem.

Nogen, der kan huske "Double-Space"?

GB

Fra : Max

Dato : 16-10-05 08:49

Hej

> Nogen, der kan huske "Double-Space"?

Ja og også Drive-Space, men de stammer jo fra en tid hvor
harddiske kostede penge og er da slet ikke en løsning idag.

Mvh Max

Fra : GB

Dato : 19-10-05 00:59

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen news:435204e5$0
$84012$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ja og også Drive-Space, men de stammer jo fra en tid hvor
> harddiske kostede penge og er da slet ikke en løsning idag.

Derfor smiley'en.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-10-05 10:30

"Per" <per4568_dk@hotmail.com> writes:

> [...]
> installationen.
>
> Kan jeg gøre C-delen størrer ved på en eller anden måde at tage noget plads

Du kan flytte den fil der giver din virtuelle hukommelse over på D:

Det skulle gerne give noget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : jda

Dato : 15-10-05 14:29

On Sat, 15 Oct 2005 10:50:04 +0200, Per wrote:

> [...]
>
> Jeg er ked af at skulle slette hele harddisken for at formatere den om og
> jeg håber at der findes en smart løsning.

Hvis du kigger inde i dit c:\windows, så har du, hvis du har
opdateret, efter al sandsynlighed først en mappe der hedder $hf_mig$
og derefter en masse mapper der hedder noget lignende med
$kb-etelletandet og som er vist med blåt. Alle de sidstnævnte kan du
roligt slette. Det er uninstall informationer og andre levn fra
windows update. Det vil give dig en del plads

--
Jakob

Fra : John

Dato : 15-10-05 14:47

"Per" skrev i en meddelelse

> Jeg er ked af at skulle slette hele harddisken for at formatere den om og
> jeg håber at der findes en smart løsning.

For winXP:

START>programmer>tilbehør>systemværktøjer>diskoprydning>'flere
indstillinger'>systemgendannelse: "du kan frigøre mere plads ved at...".

Se evt også:
http://www.snapfiles.com/get/glocktemp.html

Mvh John

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 15-10-05 21:30

"Per" <per4568_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan jeg gøre C-delen størrer ved på en eller anden måde at tage noget
> plads
> fra D-delen?

Du kan Mounte:

1.. Åbn Computeradministration (lokal).
a..
1.. Klik på Diskhåndtering i konsoltræet.
2.. Hvor?
1.. Computeradministration (lokal)
a.. Lager
b.. Diskhåndtering
a..
1.. Højreklik på den partition eller diskenhed, du vil oprette forbindelse
til, og klik derefter på Skift drevbogstav eller sti.
a..
1.. Benyt en af følgende fremgangsmåder:
2.. Klik på Tilføj for at tilslutte et drev. Klik på Opret en forbindelse
i følgende tomme NTFS-mappe, skriv navnet på stien til en tom mappe på en
NTFS-diskenhed, eller klik på Gennemse for at finde den.
a.. Hvis du vil afbryde forbindelsen til en diskenhed, skal du klikke på
den og derefter klikke på Fjern.
Mvh. Flemming Nielsen

begin 666 shortcutCold.gif
M1TE&.#EA"0`)`*(``(AZA68)>\#<P+_4OH" @ ```````````"P`````"0`)
B```#'$@$W"HCR##>B+*2.ZG"E+=EEQ9=0OI%J:J\< (`.P``
`
end

begin 666 plusCold.gif
M1TE&.#EA"0`)`)$``/___\;#QH" @ ```"P`````"0`)`$ "%)2/B3'=88(<
..$HI*9:QULWY-(-<5`#L`
`
end

Fra : MadHatter

Dato : 16-10-05 07:25

On Sat, 15 Oct 2005 10:50:04 +0200, "Per" <per4568_dk@hotmail.com>
wrote:

>Jeg er ked af at skulle slette hele harddisken for at formatere den om og
>jeg håber at der findes en smart løsning.

Det gør der - UltimateBootCd som du kan hente her:

www.ultimatebootcd.com

Skiven indeholder en lang række uundværlige værktøjer herunder også en
Partition Resizer.

Og så skal jeg iøvrigt anbefale at du køber en extra harddisk: Smid
dit D-drev over på din nye disk og lad C-drevet udfylde hele den
gamle.

Husk lige at tage en backup af C-drevet inden du går igang...

Fra : Ole C

Dato : 17-10-05 08:13

MadHatter skrev blandt andet:

er.

> Og så skal jeg iøvrigt anbefale at du køber en extra harddisk: Smid
> dit D-drev over på din nye disk og lad C-drevet udfylde hele den
> gamle.

Åh, små slag.
Manden har ialt 60 Gb at gøre godt med. Det vil for en masse mennesker være
rigeligt - og så vidt jeg kan se er problemet bare en "skæv" opdeling af
disken.

--
vh
Ole C

Fra : MadHatter

Dato : 17-10-05 10:09

On Mon, 17 Oct 2005 09:12:32 +0200, "Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk>
wrote:

>Manden har ialt 60 Gb at gøre godt med. Det vil for en masse mennesker være
>rigeligt - og så vidt jeg kan se er problemet bare en "skæv" opdeling af
>disken.

Du har ret, man kommer langt med 60 Gb...

Men det er nu klogt at tage fuld backup inden man begynder at lege med
diskværktøjer. Og det er nu lettest hvis man har en ekstra disk....

Fra : Ole C

Dato : 17-10-05 08:16

Partition Resizer: http://zeleps.com/

--