MS Windows
briani 27239
Windows på 2 diske
Fra : Barney Gumble

Dato : 10-10-05 22:35

Jeg har lige nu installeret Windows på én af mine 2 interne harddiske (den
anden bruges til oplagring). Da det er den dårligste af de to diske Windows
er installeret på, vil jeg gerne have det installeret på den anden. Jeg vil
helst bibeholde den oprindelige Windows-disk som den er (og fremover køre
den som Slave), så jeg kan hente fra den, hvis jeg kommer i tanke om noget
jeg skulle få brug for på den, og så slette alt på den, når jeg engang er
sikker på der ikke er mere at komme efter.

Mit spørgsmål går derfor på, om det vil give nogle problemer at have Windows
installeret på både Master og Slave, eller om jeg uden problemer kan gøre
som beskrevet ovenfor? Hvis der er problemer med det, hvilke filer skal jeg
så gå ind og slette for at den gamle Windows-disk ikke konflikter med den
nye?

På forhånd tak

BG

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 10-10-05 23:02

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan gøre som beskrevet ovenfor? Hvis der er problemer med det, hvilke
> filer skal jeg så gå ind og slette for at den gamle Windows-disk ikke

Ingen problemer. Du skal bare huske at disable slave, eller hive IDE kablet
ud under installation, hvis det er 98, eller du ikke ønsker at der laves en
bootmenu (2000 og XP)

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Barney Gumble

Dato : 10-10-05 23:27

Flemming Nielsen wrote:
> Ingen problemer. Du skal bare huske at disable slave, eller hive IDE
> kablet ud under installation, hvis det er 98, eller du ikke ønsker at
> der laves en bootmenu (2000 og XP)

Takker for det hurtige svar.

Hrmmm, er en lille smule grøn hvad angår kirogiske indgreb i computeren samt
bios/boot halløj /

Nu starter jeg med at installere Windows på en blank disk og så kun køre med
den ene disk. Når jeg så engang sætter den gamle disk i, hvad skal jeg så
helt konkret gøre for, at den blot fungerer som lagringsdisk (men stadig med
de oprindelige data på)?

Vi taler Windows XP, SP2 for begge diskes vedkommender...

BG

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 10-10-05 23:51

> [...]
> stadig med de oprindelige data på)?
>
> Vi taler Windows XP, SP2 for begge diskes vedkommender...

Ingenting. Når XP starter op første gang, efter du har sat disken i, vil den
finde disken og tildele den et drevbogstav. XP vil ikke opfatte den som en
disk med et styresystem på, men bare som en disk med data på. Det er kun
under selve installationen, den vil op dataene på disken som et styresystem.

Mvh. Flemming Nielsen

Fra : Barney Gumble

Dato : 10-10-05 23:56

Flemming Nielsen wrote:
> [...]
> opfatte den som en disk med et styresystem på, men bare som en disk
> med data på. Det er kun under selve installationen, den vil op

Okay, det lyder jo rigtig godt - når jeg fjerner den hermetisk fra
kabinettet skulle alt gerne forløbe planmæssigt. Så nu vil jeg snart (skal
lige have tømt den nye master-disk til en ekstern) med sindsro gå i gang med
at få nyt liv i den gamle computer. Skulle et eller andet gå galt er det jo
rart nok at have den gamle parat til at tage over igen.

BG

Fra : Rado

Dato : 11-10-05 20:01

On Mon, 10 Oct 2005 23:34:34 +0200, "Barney Gumble"
<BG@duffbeer(remove).com> wrote:

> [...]
>så gå ind og slette for at den gamle Windows-disk ikke konflikter med den

Så vidt jeg husker er der noget med at man skal gøre slavedisken
"ikke-aktiv", dvs.det modsatte af hvad man gør når man gør den aktiv
i fdisk. Windows kan blive forvirret når der er to aktive diske begge
med operativsystem på, og kan evt. finde på at boote på den forkerte.

Jeg har selv oplevet disse problemer et par gange, men kan ikke helt
huske hvoran det hele hænger sammen. men der er sikkert nogen her der
i gruppen ved mere om det.

--
Rado

....never mind reality. Reality is only a brief moment
in time that you keep repeating. - Abraham

Fra : Henning Aagaard Niel~

Dato : 13-10-05 18:19

Sidder her og glæder mig over den store hjælpsomhed, der er her i denne
gruppe.
Jeg læser med stor fornøjelse alle de gode svar.
Det var bare lige det jeg fik lyst til at sige.
venlig hilsen Henning