MS Windows
briani 27239
Hvor stor harddisk understøttes i windows ~
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-09-05 15:36

Takket være et lynnedslag, så skal jeg have udskiftet en af harddiskene i
min server
Det er/var en 120 GB og desuden sidder der en 30 og en 40 GB i maskinen (de
tog mærkeligt nok ikke skade).
Men kan win2000 klare f.eks. en 200GB eller måske endda en 250GB ?
Jeg ved at win XP (uden SP1) har problemer med diske større end 128GB, men
er der sådanne problemer også i win2000 ?
Maskinen er en HP Netserver E60 med dual P2 450Mhz, der står ingen steder i
manualen hvor store diske bundkortet understøtter.
Alle IDE (har også onboard SCSI) diskene vises kun som ca. 8GB i BIOS, men
virker med deres rigtige størrelser i win2000.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : ///M

Dato : 29-09-05 15:48

Per Beer Hansen wrote:
> sidder der en 30 og en 40 GB i
> maskinen (de tog mærkeligt nok ikke skade).

Test dem lige for at være sikker. :)

> [...]
> Alle IDE (har også onboard SCSI) diskene vises kun som ca. 8GB i
> BIOS, men virker med deres rigtige størrelser i win2000.

Din hardware (controlleren) skal understøtte 48 bit LBA - gør den det kan du
smide alt over 128GB i (og udnytte det vel at mærke) - en disk kan altid
udnyttes op til 128GB i Win2k/XP uden SP's.

Se bl.a.
http://www.computing.net/windows2000/wwwboard/forum/62906.html
http://www.48bitlba.com/

///M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 29-09-05 16:01

///M wrote:

> Test dem lige for at være sikker. :)

Det er gjort

> [...]
> kan du smide alt over 128GB i (og udnytte det vel at mærke) - en disk
> kan altid udnyttes op til 128GB i Win2k/XP uden SP's.

Er der en nem måde, hvorpå jeg kan tjekke det ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : ///M

Dato : 29-09-05 18:17

Per Beer Hansen wrote:

> Er der en nem måde, hvorpå jeg kan tjekke det ?

Ja: http://www.48bitlba.com/ (kig ude til højre)

///M

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 04-10-05 16:52

///M wrote:

> Ja: http://www.48bitlba.com/ (kig ude til højre)

Tak for hjælpen, men jeg "løste" problemet, ved at sætte en ny 120 GB disk
i, så var jeg sikker på at den kunne køre

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-10-05 16:46

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev

> Takket være et lynnedslag, så skal jeg have udskiftet en af harddiskene i
> min server

Gør dig selv en tjeneste at udskifte det meste af den hardware, som er
kritisk. Problemet med lynnedslag er, at du i flere måneder efter vil kunne
opleve defekter, som er en *direkte* følge af lynnedslaget.

Selv om alting virker normalt nu, så kan det om en måned begynde at opføre
sig underligt. Derfor kasserer man normalt også hele maskiner, når der er
tale om lynnedslag, fordi de på sigt ikke er til at stole på.

Er du forsikret, så gå til dit forsikringsselskab og forklar dem sagen. De
vil sikkert godt give dig nye diske eller anden relevant hardware..

Claus

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-10-05 19:05

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> opføre sig underligt. Derfor kasserer man normalt også hele maskiner,
> når der er tale om lynnedslag, fordi de på sigt ikke er til at stole

Jeg tror ikke at der var tale om et direkte nedslag hos mig, det var bare så
tæt på at HFI relæet slog fra.
Og jeg var midt i at fylde disken op da det skete, så måske et skrivehovede
på disken er "crashet" eller lignende.
Jeg har testet resten af maskinen ud og ind og den kører fint (og har kørt
uafbrudt lige siden, uden så meget som én fejl).

> Er du forsikret, så gå til dit forsikringsselskab og forklar dem
> sagen. De vil sikkert godt give dig nye diske eller anden relevant
> hardware..

Ja det tænkte jeg også, men da det er en gammel server, så tvilver jeg på
hvor meget de evt. ville give og nu er den jo oppe og køre igen, efter at
jeg investerede i en ny disk.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Rado

Dato : 10-10-05 23:39

On Wed, 5 Oct 2005 20:05:03 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

> [...]
>tæt på at HFI relæet slog fra.
>Og jeg var midt i at fylde disken op da det skete, så måske et skrivehovede

Det burde det ikke gøre blot fordi maskinen mister strømmen. Det er jo
ikke anderledes end når du slukker for den normalt. Om den skriver
eller ej når det sker er i og for sig underordnet, det er højst
filsystemet det går ud over hvis det er tilfældet.

Men det kan da godt tænkes det kun lige er den disk der har taget
skade. Jeg har selv oplevet et lynnedslag, hvor strømforsyningen stod
af i en maskine. Efter at jeg havde sat ny strømforsyning i fungerede
alt imidlertid tilsyneladende normalt. Men efter nogen tid begyndte
der at opstå problemer med bl.a. et par HD og en CD brænder. Andre
ting, f..ex. RAM og en anden HD i samme maskine,, tog tilsyneladende
ikke skade, de har i alt fald fungeret fint nu i et par år.

--
Rado

....never mind reality. Reality is only a brief moment
in time that you keep repeating. - Abraham

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-10-05 12:50

Rado wrote:

> [...]
> eller ej når det sker er i og for sig underordnet, det er højst
> filsystemet det går ud over hvis det er tilfældet.

Ja men et eller andet var der nu sket og det skete lige med det samme at
strømmen gik.

> [...]
> ting, f..ex. RAM og en anden HD i samme maskine,, tog tilsyneladende
> ikke skade, de har i alt fald fungeret fint nu i et par år.

Jeg tror ikke at der er andet, som har taget skade, maskinen har kørt
uafbrudt siden den 30/9 nu, uden noget ballade.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk