/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Windows Licens og antal af maskiner.
Fra : Nicolai


Dato : 26-09-05 20:06

Hej

Hvis jeg nu køber en Windows XP Pro (i stedet for home) og jeg både har en
bærbar og en stationær computer, må jeg så bruge den samme licens/Windows
til begge maskiner eller skal man så købe 2?

Nicolai



 
 
Knud Gert Ellentoft (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 26-09-05 20:19

Nicolai skrev:

>Hvis jeg nu køber en Windows XP Pro (i stedet for home) og jeg både har en
>bærbar og en stationær computer, må jeg så bruge den samme licens/Windows
>til begge maskiner eller skal man så købe 2?

Nej, der skal en licens til hver computer.
--
Knud
Topposter du svar, så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Repzak (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Repzak


Dato : 26-09-05 20:35

> Nej, der skal en licens til hver computer.

også hvis han kun bruger 1 af gangen ?

og gælder det også ved andre programmer ?

Kasper



Max (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-09-05 20:44

Hej Kasper

> også hvis han kun bruger 1 af gangen ?

Ja, windowslicenser hænger sammen med hardwaren, ikke brugeren,
derfor en PC er lig en licens.

> og gælder det også ved andre programmer ?

Kommer an på hvem der har lavet dem, Adobe acceptere at man installere
på flere maskiner når man påser at man kun bruger en ad gangen. Microsoft
programmer i skoleudgaver må installeres på 3 maskiner samtidig. o.s.v.

Mvh Max



Bertel Lund Hansen (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-05 21:07

Max skrev:

>> også hvis han kun bruger 1 af gangen ?

> Ja, windowslicenser hænger sammen med hardwaren, ikke brugeren

Det er forkert, men det er et indtryk som Microsoft gør meget for
at indprente folk i forbindelse med OEM-licenser og
præinstallationer.

Hvis man køber en løs Windows, vil ikke engang Microsoft sige at
den er knyttet til noget hardware.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Max (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-09-05 21:30

Hej Bertel

> Hvis man køber en løs Windows, vil ikke engang Microsoft sige at
> den er knyttet til noget hardware.

Men den må stadigvæk kun være installeret på en PC ad gangen og
man må flytte den, hvilket man ikke må med OEM versioner.

Mvh Max



Bertel Lund Hansen (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-05 21:34

Max skrev:

>> Hvis man køber en løs Windows, vil ikke engang Microsoft sige
>> at den er knyttet til noget hardware.


> Men den må stadigvæk kun være installeret på en PC ad gangen,
> og man må flytte den,

Ja.

> hvilket man ikke må med OEM versioner.

Indtil jeg ser en dansk dom der bekræfter den opfattelse, tror
jeg noget andet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Peter Loumann (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 26-09-05 21:36

Bertel Lund Hansen skrev:

>> Men den må stadigvæk kun være installeret på en PC ad gangen,
>> og man må flytte den,

>Ja.

>> hvilket man ikke må med OEM versioner.

>Indtil jeg ser en dansk dom der bekræfter den opfattelse, tror
>jeg noget andet.

Efter sigende giver tysk lovgivning eller tyske domstole dig ret, i
Tyskland ....
--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Bertel Lund Hansen (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-05 21:47

Peter Loumann skrev:

> Efter sigende giver tysk lovgivning eller tyske domstole dig ret, i
> Tyskland ....

Ja, det mener keg også, men jeg undlod at skrive det fordi jeg
ikke har en reference. Jeg har blot læst at OEM-licenser kan
sælges frit.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Max (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-09-05 21:42

Hej Bertel

> Indtil jeg ser en dansk dom der bekræfter den opfattelse, tror
> jeg noget andet.

Det er korrekt at licensbetingelser jo ikke er lovtekster selv
om mange tror det, selv MS.
Og jeg er tilbøjelig til at ville give dig ret i at det sikker bliver
svært at overbevise en dommer om at licensen på softwaren
døde fordi harddisken stod af.

Mvh Max



Bertel Lund Hansen (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-05 21:05

Repzak skrev:

> også hvis han kun bruger 1 af gangen ?

Han må gerne afinstallere fra den ene og installere på den anden.

> og gælder det også ved andre programmer ?

Det kommer an på licensen.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Nicolai (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-09-05 20:47


"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message
news:ucigj15gi5cmjue9fp5utrefqvad7gvoar@dtext.news.tele.dk...

> Nej, der skal en licens til hver computer.

Ok, men så forstår jeg bare ikke hvad informationerne på edbpriser betyder:

http://makeashorterlink.com/?J1F124EDB

"Version Professional w/SP2 / 1 bruger / OEM / Pc / 3 stk."

Hvad står de "3 stk." så for?

> --
> Knud

Nicolai



Max (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-09-05 21:00

Hej Nicolai

> "Version Professional w/SP2 / 1 bruger / OEM / Pc / 3 stk."
>
> Hvad står de "3 stk." så for?

At der er 3 stk. i en kasse, hvilket også af priserne hvis du kikker
lidt efter, den billigste pris er helt sikkert en fejl.

Ps: hvorfor vil du have pro versionen ?

Mvh Max



Nicolai (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-09-05 21:06


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:4338523b$0$84034$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> At der er 3 stk. i en kasse, hvilket også af priserne hvis du kikker
> lidt efter, den billigste pris er helt sikkert en fejl.

Ok, så bestiller man det produkt, så ender man vel med at betale 3 gange
xxxx,- kr? Det er da en mystisk måde at skrive det på.

> Ps: hvorfor vil du have pro versionen ?

En jeg kender kører med pro-versionen og han har en funktion som kan lave et
backup-image som han kan restore systemet fra. (Ikke det almindelige
system-restore/gendannelse). Han har et image liggende på DVD, som han kan
restore fra. Den funktion vil jeg meget gerne have.

> Mvh Max

Nicolai



Bertel Lund Hansen (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-09-05 21:35

Nicolai skrev:

> system-restore/gendannelse). Han har et image liggende på DVD, som han kan
> restore fra. Den funktion vil jeg meget gerne have.

Eyt program til at lave sådan et image koster 6-800 kr hvis man
vil have det bedste. Jeg bruger et der er gratis.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Nicolai (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 27-09-05 15:34


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
news:1ll69cl03rr55$.1ou1va8fkefui$.dlg@40tude.net...

> Eyt program til at lave sådan et image koster 6-800 kr hvis man
> vil have det bedste. Jeg bruger et der er gratis.

Hvilket et bruger du? Jeg mener, du er nok ikke mindre kritisk end jeg er,
så hvis det virker fint for dig, gør det vel også for mig.

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Nicolai



Bertel Lund Hansen (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-09-05 16:17

Nicolai skrev:

> Hvilket et bruger du? Jeg mener, du er nok ikke mindre kritisk
> end jeg er, så hvis det virker fint for dig, gør det vel også
> for mig.

Partition-saving:      http://www.partition-saving.com/

[Fra det næste indlæg:]

> Glemte lige at spørge, om det kan bruges uden diskette, således
> at det hele (boot/image) ligger på CD/DVD? Jeg har nemlig ikke
> diskette til den bærbare.

Programmet afvikles fra ren DOS. Det betyder at det bliver noget
bøvlet at få adgang til at skrive direkte på cd. Men jeg bruger
en FAT-partition til at lægge filerne på, og så kan man senere
brænde dem ud på dvd. Mit nuværende system fylder 4,5 GB og giver
en imagefil på 2 GB.

Man kan godt få en bootbar cd så computeren starter op i DOS.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Nicolai (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 27-09-05 15:39


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
news:1ll69cl03rr55$.1ou1va8fkefui$.dlg@40tude.net...

> Eyt program til at lave sådan et image koster 6-800 kr hvis man
> vil have det bedste. Jeg bruger et der er gratis.

Glemte lige at spørge, om det kan bruges uden diskette, således at det hele
(boot/image) ligger på CD/DVD? Jeg har nemlig ikke diskette til den bærbare.

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Nicolai



Max (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-09-05 21:47

Hej Nicolai

> En jeg kender kører med pro-versionen og han har en funktion som kan lave
et
> backup-image som han kan restore systemet fra. (Ikke det almindelige
> system-restore/gendannelse). Han har et image liggende på DVD, som han kan
> restore fra. Den funktion vil jeg meget gerne have.

Den funktion har vidst ikke noget med pro versionen at gøre, et image
program
kan du finde gratis på nettet og en home version er jo billigere end en pro.
Den eneste reelle forskel der er på home og pro er vel at pro kan logge på
et domæne.

Mvh Max



Nicolai (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 27-09-05 15:33


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:43385d3a$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Den funktion har vidst ikke noget med pro versionen at gøre, et image
> program
> kan du finde gratis på nettet og en home version er jo billigere end en
> pro.
> Den eneste reelle forskel der er på home og pro er vel at pro kan logge på
> et domæne.

Vi har installeret en frisk installation af XP Pro Dansk med SP2, og under
tilbehør, systemværktøjer, der kommer et menupunkt frem, som hedder
"Sikkerhedskopiering". Det har min XP Home ikke. Og dette
sikkerhedskopiering gør lige hvad jeg har brug for.

Så lidt mere forskel må der være.

> Mvh Max

Nicolai



Ivan V. Klattrup (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Ivan V. Klattrup


Dato : 27-09-05 15:44

Nicolai skrev:

>Det har min XP Home ikke.

http://www.tweakxp.com/article37038.aspx

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Ole C (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Ole C


Dato : 27-09-05 15:55

Nicolai skrev blandt andet:


> Vi har installeret en frisk installation af XP Pro Dansk med SP2, og
> under tilbehør, systemværktøjer, der kommer et menupunkt frem, som
> hedder "Sikkerhedskopiering". Det har min XP Home ikke. Og dette
> sikkerhedskopiering gør lige hvad jeg har brug for.
>
> Så lidt mere forskel må der være.


Ja, - men ikke på det punkt. Sikkerhedskopiering findes også i
Home-versionen, så det er evt. genvejen der er blevet væk hos dig. Led efter
filen "ntbackup.exe" - ligger i system32- mappen.

--
vh
Ole C


Peter Loumann (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Loumann


Dato : 27-09-05 19:23

Ole C skrev:

>Det har min XP Home ikke. Og dette
>> sikkerhedskopiering gør lige hvad jeg har brug for.

>> Så lidt mere forskel må der være.

>Ja, - men ikke på det punkt. Sikkerhedskopiering findes også i
>Home-versionen, så det er evt. genvejen der er blevet væk hos dig. Led efter
>filen "ntbackup.exe" - ligger i system32- mappen.

Kun hvis den er installeret. Det sker ikke default, men skal gøres
manuelt fra windows-cd'en

cd:\VALUEADD\MSFT\NTBACKUP\NTBACKUP.MSI

som Ivan også gør opmærksom på ned sit link.
--
hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)
http://huse-i-naestved.dk

Åge (27-09-2005)
Kommentar
Fra : Åge


Dato : 27-09-05 20:32


"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:qKc_e.333$kU5.7@news.get2net.dk...
>
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> news:43385d3a$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Den funktion har vidst ikke noget med pro versionen at gøre, et image
> > program
> > kan du finde gratis på nettet og en home version er jo billigere end en
> > pro.
> > Den eneste reelle forskel der er på home og pro er vel at pro kan logge

> > et domæne.
>
> Vi har installeret en frisk installation af XP Pro Dansk med SP2, og under
> tilbehør, systemværktøjer, der kommer et menupunkt frem, som hedder
> "Sikkerhedskopiering". Det har min XP Home ikke. Og dette
> sikkerhedskopiering gør lige hvad jeg har brug for.
>
> Så lidt mere forskel må der være.
>
Sikkerhedskopiering findes også i Home. Den installeres blot ikke
automatisk, men skal installeres efterfølgende. Findes på cd'en. Ja, jeg
forstår heller ikke Microsoft...



Åge (26-09-2005)
Kommentar
Fra : Åge


Dato : 26-09-05 22:08


"Nicolai" <news2004@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:JEXZe.24348$Ka3.15381@news.get2net.dk...
> Hej
>
> Hvis jeg nu køber en Windows XP Pro (i stedet for home) og jeg både har en
> bærbar og en stationær computer, må jeg så bruge den samme licens/Windows
> til begge maskiner eller skal man så købe 2?
>
> Nicolai
>
Du kender jo allerede svaret.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste