Hvordan vurderes mit afkast
Fra : Kim N

Dato : 30-10-05 12:11

Hidtil har mit forhold til opsparing været et spørgsmål om næsten ubegrænset
tillid til min bank.
Det er som sådan også gået godt, men nu er jeg begyndt at reflektere over
den klare tendens der er til at mine investeringer altid er i min egen banks
produkter. Jeg forstår godt bankens incitament, men måske det var på tide
selv at gøre noget aktivt.
I den forbindelse har jeg valgt at ville investere i investeringsforeninger.
Har fundet at Morningstar er et godt udgangspunkt til at vælge mellem de
enkelte foreninger i de forskellige kategorier. Dog har jeg ikke fundet
megen hjælp omkring hvor meget og i hvilke kategorier, men lad nu det ligge
;o(
Mit problem er hvordan jeg følger de enkelte investeringer løbende. Hvordan
beregnes afkast over tid på en fornuftig og håndterbar måde? Uden en
mulighed for at vurdere investeringerne kan jeg jo heller ikke træffe
beslutninger om køb/salg.
Morningstar angiver et løbende afkast pr. forening henover tid, men det kan
vel ret beset bedst bruges til at vurdere foreninger op mod hinanden. Min
egen investerings afkast må jo afhænge af købspris (incl. diverse
omkostninger), købstidspunkt på året, udbetalt udbytte, skatteregler etc.
etc. Hvis jeg nu køber papirer på forskellige tidspunkter (og måske endda
flere af en tidligere slags) hvordan holder jeg så styr på årlig afkast -
dels pr. papir, men måske også grupperet indenfor kategorier?
Findes der nogle programmer (gerne freeware) der kan holde styr på den
slags, eller sidder alle og fedter rundt i deres egenudviklede Excel
regneark (ikke at jeg har noget imod Excel, men mere tanken om selv at
skulle til at igang med udviklingen
Hvis det at skulle tage alle forhold i betragtning bliver for kompliceret,
findes der så nogle simplere metoder som "andre" anvender?

Kim N

Fra : Hkragelund

Dato : 30-10-05 19:42

> Mit problem er hvordan jeg følger de enkelte investeringer løbende.
Det gør du ved at kigge på dit depot!

Hvordan
> beregnes afkast over tid på en fornuftig og håndterbar måde?
Det kan man ikke, der ingen der kender markedet i morgen! Vi kan have nogle
forventninger til det men, de holder jo ikke nødvendigvis stik!
Hvis du vil investere og kende dit afkast. Så skal du købe obligationer, med
henblik på at holde dem løbe tiden ud!

Uden en
> mulighed for at vurdere investeringerne kan jeg jo heller ikke træffe
> beslutninger om køb/salg.
Du kan jo vurdere enhver investering udfra markedet og brancher.
Men i bund og grund er det hele mere eller mindre kvalificeret gætværk. Jo
flere år du har investeret ejendomme, aktier eller noget andet. Jo mere
erfaren blir du. Erfaring/intuition kombineret med viden og facts er de
redskaber, du har til at vurdere dine investeringer med.

mvh
henrik

Fra : Kim N

Dato : 01-11-05 00:34

> [...]
> Hvis du vil investere og kende dit afkast. Så skal du købe obligationer,
> med henblik på at holde dem løbe tiden ud!

Sorry, det fremgik måske ikke klart nok, men det er det historiske afkast
jeg mener.
Selvfølgelig ville det være rart med en formel for fremtidig afkast, men så
optimistisk er jeg dog ikke
Men det er vel vigtigt at man ikke sammenligner æbler med pærer.

Kim N

Fra : Peter H

Dato : 01-11-05 23:23

Det er jo et interessant spørgsmål, men umiddelbart er dit ønske avanceret
og jeg mener også du har ret i den lange ende ved at anvende regneark og
fedte med det.
Det kræver så noget tid at udvikle, en aften eller 3, men det engagement og
tid du anvender kan let komme igen ved øget overblik og du anvender et
system du selv forstår, som du kan have høj tillid til. Et system andre har
anvendt giver måske mindre tillid og derved mindre brug og anvendelse.
Ligesom jeg selv nedskriver alle aktiehandler i et selvlavet regneark og
IKKE i skattefars online-registrering af handler for der er så mange
undtagelse at det reelt ikke er anvendeligt og hvis der virkelig findes et
sytem du efterspørger kan der være indlagt forudsætninger og begrænsninger,
der ikke gør det anvendeligt eller brugbart.

Jeg tror det er hurtigere at tage gøre dig gode venner med EXCEL i stedet.

Peter H

Fra : Kim N

Dato : 02-11-05 00:00

> Jeg tror det er hurtigere at tage gøre dig gode venner med EXCEL i stedet.

Hmmm, det var også det jeg frygtede....

Men hvilken formel bør man bruge?

Når f.eks. Morningstar opgør afkastet gør de det jo på dagsbasis.
Det er jo ikke realistisk for en privat person.
Antag jeg har købt nogle investeringsbeviser i marts i år og i april f.eks.
en aktieindekseret obligation.
Hvis jeg ønsker at sælge en af de to beholdninger så har jeg jo behov for at
sammenligne de to investeringers historiske afkast (forudsat naturligvis at
jeg forventer samme udvikling i den nære fremtid).
Men hvordan skal jeg beregne afkastet?
For investeringsforeningen kan jeg se på Morningstar historisk, men det er
jo ikke helt lig mit eget, da det jo afhænger af købskurs, kurtage etc.etc.
Den givne obligation kan jeg jo heller ikke finde på Morningstar. Hvis jeg
der selv regner noget ud og sammenligner med noget fra Morningstar, så er
det jeg synes jeg blander æbler med pærer.
For at sammenligningen giver reel information må den skal være foretaget
udfra samme præmisser.

Kim N

Fra : David Stewart

Dato : 09-11-05 23:56

Der findes et antal web-sites hvor du kan oprette porteføljer og tilføje
såvel aktier som obligationer og derefter automatisk få ajourført
tab/gevinst. Selv bruger jeg med stor fornøjelse www.euroinvestor.dk.
Registrér dig som bruger (det er gratis) og så kan du oprette en portefølje.

Nogle bankers online-investeringsprogrammer (fx Nordea) giver tilsvarende
muligheder, men jeg synes nu alligevel Euroinvestor er bedre. Prøv selv...

Mvh.
David