100.000kr grænsen
Fra : jr

Dato : 28-10-05 13:48

Jeg ved godt at det langt fra er alle vores skatteregler der ligger logik
bag, men er der nogen der kan forklare mig hvad logikken er i at når man
overskrider 100.000 kr grænsen så er det hele aktiekaptalgevinsten der
bliver beskattet og ikke kun den del der stammer fra aktiebeholdningen der
ligger udover 100.000 grænsen.

Jeg går ud fra at det er en eller anden betragting om at man er spekulant
hvis ens sktiebeholdning er over, men Hr & Fru Jensen kan vel ikke gøre for
at aktierne stiger

Hvis det er gået godt for ens aktier og man er uheldig at de stiger over
grænsen kan man jo miste 100.000 eller mere.

Fra : Leonard

Dato : 28-10-05 14:04

"jr" <jraahauge@NOSPAMyahoo.com> wrote:

>Hvis det er gået godt for ens aktier og man er uheldig at de stiger over
>grænsen kan man jo miste 100.000 eller mere.

Så galt går det vel ikke.

Hvis du har købt for 75.000 kr aktier, der stiger til 125.000 og du
sælger dem, så skal du betale skat af gevinsten på 50.000 kr.
Hvis de kun var 100.000 værd, så slaå du for skat af 25.000 kr.

Det er svært for mig at se hvordan du kan miste 100.000 kr. på det.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : jr

Dato : 28-10-05 15:13

Hej Leonard

Jeg er gift og "100.000" grænsen er derfor 273.100

Hvis man som jeg har en pæn sjat aktier der er steget pænt ( Google købt
til
104 - nu står de i 357) så er det vel ikke så usandsynligt at man kan opnå
over et par hundrede tusinde i fortjeneste og derved skulle betale omkring
100.000 hvis man ryger over grænsen.
Jeg er desværre allerede banket over grænsen.

Fra : Leonard

Dato : 28-10-05 16:04

"jr" <jraahauge@NOSPAMyahoo.com> wrote:

>Jeg er gift og "100.000" grænsen er derfor 273.100

Altså er det ikke dine penge, men jeres.

> [...]
>over et par hundrede tusinde i fortjeneste og derved skulle betale omkring

Så lad os da bare sige at I har købt for 200.000, der nu er 500.000
værd.
Så skal I betale skat af 300.000, hvis I kun skulle betale skat af det
over 273.100, så ville I spare skatten af 73.100 - det bliver heller
ikke til noget der ligner 100.000 I har mistet.

Jeg kan ikke have ondt af, at der skal betales skat af penge, der er
tjent så let, men det giver da et andet regnestykke. Og det kan da
virke lidt voldsomt, men som en arbejdsgiver jeg havde som helt ung
sagde: "Det er de penge der er betalt skat af, man kan bruge til sjov
og ballede - dem der er fradrag for skal jo bare afleveres andre
steder".

Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis du svarer under
det du svarer på og klipper det overflødige væk i citatet.
Læs mere om det her: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leonard http://leonard.dk/

Fra : jr

Dato : 28-10-05 17:13

> Altså er det ikke dine penge, men jeres.

Kald det hvad du vil. Jeg har tjent pengene og de står i mit navn, men det
er da rigtigt at det er vores penge når vi er gift.

> [...]
> over 273.100, så ville I spare skatten af 73.100 - det bliver heller
> ikke til noget der ligner 100.000 I har mistet.

Der er mere tale om at vi har investeret for under 100.000 og nu er
beløbet
over grænsen. Lade os tage to eksempler:

Ægtepar 1 investerer 45.000 i en aktie og efter 3 år er aktieværdien oppe
270.000

Ægtepar 2 investerer 50.000 i samme aktie og efter 3 år er aktieværdien
oppe
i 300.000

Ægtepar 2 skal betale skat af gevinsten på 250.000

43300Kr beskattes med 28% = 12124
206700Kr beskattes med 43% = 88881
Total Skat 101005

Ægtepar 1 slipper helt skattefrit

Det ville være mere logisk hvis der var tale om en beskatning udelukkende
af
gevinst fra beholdning udover 100.000 krs grænsen.

>Jeg kan ikke have ondt af, at der skal betales skat af penge, der er
tjent så let,

Hvad har det lige med sagen at gøre? Hvad med alle de husejere i
hovedstadsområdet der scorer flere 100K skattefrit? Problemet er her at
aktielovgivningen ikke giver mening. Jeg kan godt leve med at jeg skal
betale skat, men jeg synes bare lovgivningen er skruet forkert sammen lige
på dette område. Jeg kan ikke se hvorfor der er en 100.000krs grænse i det
hele taget.

Fra : Poul Christensen

Dato : 28-10-05 22:36

"jr" <jraahauge@NOSPAMyahoo.com> wrote in

> [...]
> aktieværdien oppe
> i 300.000
>
> Ægtepar 2 skal betale skat af gevinsten på 250.000

Det er forkert.

Lad os sige at ægtepar 2 ikke har andre aktier end dem vi ser på her og
kun har købt 1 gang.

Ægtepar 2 skal så kun opgøre værdien nytårsaften hvert år. Hvis værdien
ved en sådan opgørelse er over grænsen så er det kun den efterfølgende
værdistigning, der beskattes.

Hvis værdien af ægtepar 2's aktier nytårsaften år 2 er 250.000 kr er de
under grænsen og sælge aktierne skattefrit i år 3 uanset salgspris
(ejertid skal være større end 3 år)

hvis de ikke sælger i år 3 og værdien nytårsaften er 325.000 kr og de
sælger i år 4 til 350.000 kr bliver de beskattet af 25.000 kr eller en
skat på ca 7K.

Så du kan roligt spare på dine hårde ord.

mvh
poul christensen

Fra : jr

Dato : 29-10-05 12:16

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skat på ca 7K.
>
> Så du kan roligt spare på dine hårde ord.

Hej Poul

Tak for svaret. Har du noget på skrift der underbygger det du siger?
Jeg har læst reglerne som om at der også sker en opgørelse på selve
salgsdatoen og hvis værdien her er over 100.000krs grænsen er det hele den
skattemæssinge aktiegevinst der bliver beskattet. Ligeledes er jeg ikke enig
i dit eksempel hvor grænsen overskrides nytårs aften ved indgangen til det
tredie år. Her mener jeg også man bliver bonget for hele gevinsten. Følgende
underbygger min betragtning:
http://www.bankinvest.dk/DK/popup.aspx?pageid=745

Fra : D.Hansen

Dato : 29-10-05 16:08

Poul har ret.

Eks: Hvis du ejer aktier (1 person), og fx har ejet disse i over 3 år og
disse er under grænsen lad os sige de er 99 t.kr. værd. Ved salg ville disse
være skattefri. Aktien stiger pludselig og den 31.12 er disse 150 t.kr.
værd. Da aktierne har været ejet i over 3 år er de skattefri, og det er
vigtigt at holde sig for øje at der er stor forskel på om aktierne steg over
grænsen før eller efter 3 årsgrænsen. Da gevinsten er skattefri skal der nu
laves en indgangsværdi den 31.12 og dette bliver 150 t.kr. (da man ikke har
købt og solgt i mellemperioden). Gevinsten frem til de 150 t.kr. er nu
skattefri, og et evt salg af aktierne over denne værdi skal man beskattes
af, og tab kan trækkes fra (dog kun i de aktier som man har ejet i mere end
3 år).

Ved godt det er lidt underligt, men sådan er reglerne i øjeblikket. Jeg har
selv med stor fornøjelse været "heldig" og har bl.a. udnyttet en høj
indgangsværdi da nogle aktier jeg havde ejet i 5 år (alle år under grænsen)
pludselig steg meget.

Fra : jr

Dato : 29-10-05 16:19

"D.Hansen" <no_way@sorry.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er nu skattefri, og et evt salg af aktierne over denne værdi skal man
> beskattes af, og tab kan trækkes fra (dog kun i de aktier som man har ejet

I mit eksempel gik aktierne over grænsen umiddelbart før tre års grænsen og
så er eksemplet vel korrekt?

Fra : D.Hansen

Dato : 29-10-05 16:38

"jr" <jraahauge@NOSPAMyahoo.com> skrev i en meddelelse

> I mit eksempel gik aktierne over grænsen umiddelbart før tre års grænsen
> og så er eksemplet vel korrekt?

Nej aktier steg lige efter man har ejet dem i 3 år. Som jeg skriver: "har
ejet disse i over 3 år og disse er under grænsen lad os sige de er 99 t.kr.
værd."

Derefter - fx. når man har ejet dem i 3 år og 6 mdr. bliver det den 31.12,
og på dette tidspunkt er de 150 t.kr. værd. Hele gevinsten op til de 150
t.kr. er skattefri og de 150. t.kr. bruges som indgangsværdi. Det betyder at
man skal beskattes af en evt. gevinst over 150 t.kr. (eller kan fratrække
tabet)

D.Hansen

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-10-05 17:29

> [...]
> indgangen til det tredie år. Her mener jeg også man bliver bonget for
> hele gevinsten. Følgende underbygger min betragtning:

De centrale dele af 100.000 kr.s reglen i aktieavanceceskatningsloven
lyder:
" § 7. Hvis kursværdien af den skattepligtiges beholdning af
børsnoterede aktier ved udløbet af et indkomstår, umiddelbart før en
afståelse eller umiddelbart efter en erhvervelse af børsnoterede aktier
overstiger 83.300 kr., mens kursværdien på det senest forudgående af de
nævnte tidspunkter var på 83.300 kr. eller derunder, anses børsnoterede
aktier, som den skattepligtige har erhvervet tre år eller mere forud for
det tidspunkt, hvor kursværdien overstiger 83.300 kr., for erhvervet for
aktiernes kursværdi på sidstnævnte tidspunkt. 1. pkt. finder dog alene
anvendelse, hvis den skattepligtige opfyldte betingelsen for
skattefritagelse i § 4, stk. 2, umiddelbart forud for det tidspunkt, hvor
kursværdien som nævnt i 1. pkt. overstiger 83.300 kr. § 4, stk. 2, 4.-7.
pkt., finder tilsvarende anvendelse."

Du skal altså opgøre værdien lige før du sælger. Er den over grænsen
bliver du skattepligtig, men det den værdi du opgør beholdningen til der
anses for din anskaffelsessum ved opgørelsen af den skattemæssige
fortjeneste. På den måde sker der ikke beskatning af din fortjeneste
frem til det tidspunkt hvor grænsen konstateres overskredet. Ved
avanceopgørelsen bliver din anskaffelsessun = salgssummen når du sælger
alle aktier. Beholder du nogen af dem, har disse fået en ny "syntetisk"
anskaffelssum.

håber det blev lidt klarere, men enkelt er det bestemt ikke. Det ser jo
da også ud til at disse indviklede regler bliver afskaffet. Til gengæld
skal vi jo nok så betale skat af alle gevinster.Så hvad der er bedst er
vist et temperamentssag

mvh
poul christensen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 29-10-05 21:31

"jr" <jraahauge@NOSPAMyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved godt at det langt fra er alle vores skatteregler der ligger logik
> bag, men er der nogen der kan forklare mig hvad logikken er i

Skattesystement er rent adfærdsregulering .... der er da *ingen* logik,
udover hvad man kan læse on i Machiavelli's "The Prince".

Hvis reglerne er tilpas uforståelige og åbne for forskellige fortolkninger
vil folk være nødt til at være underdanige over for systemet og søge råd og
vejledning evig og altid. Man får sat på plads hvem der er herremænd og
bønder her i landet!

Hvis ingen forstår loven kan ingen vide sig sikker om man overholder den -
plebs'ene dukker hovedet og håber på det bedste.

Endeligt sikrer uforståelige love vel beskæftigelsen hos et stort antal
embedmænd og giver politikere noget at pille i.

Eller måske: "Never attribute to malice that which can be adequately
explained by stupidity."

PS:

Det er ligesom tyngdekraften eller månens faser - man kan hyle alt det man
vil men intet ændrer sig. Udover at vi skal betale mere.