Hjælp: System bryder ned eller genstarter
Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-06-01 11:38

Hey

Jeg har et større problem med min ellers udemærkede computer...
Den virkede fint indtil for en uges tid eller 2 siden, så begyndte den
ligepludselig at låse, lave blåskærmsfejl eller genstarete af sig selv
hele tiden... Det er virkeligt irriterende da den stort set ikke kan
køre 30 sek uden at gå ned...

Jeg har prøvet både Win98 og Linux - samme resultat - Linux strarter
dog slet ikke, men laver CRC error under boot...

Jeg har prøvet at pille alt hardware ud af den, og skiftet
grafikkortet - uden held...

Er der nogen som har nogle gode ideer??

Den ser i øjeblikket således ud:

Asus K7M motherboard
700mhz Athlon
128mb ram
Chaintech GeForce 2 mx200
HP 9100 brænder
52x CDrom drev
IBM 16,8gb Harddisk
   http://www.storage.ibm.com/hardsoft/diskdrdl/desk/ds16gp.htm

Det eneste jeg ikke har prøvet endnu er at pille brænder/cdrom drev
fra, skifte processor, og skifte harddisk...

mvh
Mads

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 08-06-01 11:52

"Mads Frandsen" <mads@south-park.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har prøvet både Win98 og Linux - samme resultat - Linux strarter
> dog slet ikke, men laver CRC error under boot...

CRC-fejl - hmmm.. Nu kender jeg ikke meget til Linux, men CRC-fejl er
aldrig gode... Måske skulle du prøve at køre scandisk, og lave en
overfladescanning (surface scan), for at se om det skulle være din
harddisk, der har nogle bad sectors, på nogle meget uheldige steder...

mvh
Peter

Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-06-01 11:57

Hey igen

Jeg ha lige kørt scandisk med overfladescanding på mine 2 windows
drev, og der var ingen problemer...
Jeg har så et Linux drev på 5gb som jeg ikke kan køre scandisk på fra
windows af - tror du det kan have nogen betydning??

Min Harddisk plejer også at blive ret varm - er det normalt??

mvh
Mads

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 08-06-01 12:50

> [...]
> Jeg har så et Linux drev på 5gb som jeg ikke kan køre scandisk på fra
> windows af - tror du det kan have nogen betydning??

Nix.

> Min Harddisk plejer også at blive ret varm - er det normalt??

Hmtja... Den må selvfølgelig ikke blive _for_ varm, men HVIS den gør
det, vil det typisk resultere i bad sectors - altså dem, du kan afsløre
med scandisk - og ødelagte filer. Så det er nok ikke det, der er
problemet.

Du skriver ikke noget om, at du har forsøgt at geninstallere Win98 fra
bunden - har du det? Ellers så gør det.

Problemerne kan også skyldes for høj varmeudvikling i maskinen, men hvis
du siger den har kørt upåklageligt indtil et par uger siden, og du ikke
har skiftet nogle dele siden, så er det nok ikke her, problemerne skal
findes - altså med mindre at din processorblæser er stået af og gået på
sommerferie

mvh
Peter

Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-06-01 13:16

Hey igen

Jeg har prøvet at geninstallere WIndows fra bunden med først at
formatere C-drevet osv... Det hjælper ikke...

Maskinen er generelt ret varm, strømforsyningen udvikler også en del
varme, og som nævnt også harddisken er ret varm...

Jeg vi lda ikke mene at processor køleren skulle være stået af - jeg
har næsten lige investeret i en Golden Orb da den gamle begyndte at
lyde dårlig...
Kan det være fordi jeg har været et kvaj til at sætte den på, så den
ikke køler optimalt??

mvh
Mads

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 08-06-01 13:26

> Hey igen
>
> Jeg har prøvet at geninstallere WIndows fra bunden med først at
> formatere C-drevet osv... Det hjælper ikke...

Så er det jo udelukket.

> Maskinen er generelt ret varm, strømforsyningen udvikler også en del
> varme, og som nævnt også harddisken er ret varm...

Jeg vil tro, at det er et varmeproblem, så.

> Jeg vi lda ikke mene at processor køleren skulle være stået af - jeg
> har næsten lige investeret i en Golden Orb da den gamle begyndte at
> lyde dårlig...

Golden orb er ikke kendt for at være suverænt god. Men den ser fed ud
Måske skulle du også overveje om selve luftgennemstrømningen i
maskinen er god nok - det kan blive nødvendigt at indsætte en
kabinet-blæser i fronten til at suge kold luft ind.

> Kan det være fordi jeg har været et kvaj til at sætte den på, så den
> ikke køler optimalt??

Du kan have frådset med kølepastaen. Der skal kun lige allerhøjst en
fingernegls tykkelse på. Ellers fungerer det lige modsat. Eller har du
helt glemt at putte kølepasta på?

mvh
Peter

Fra : Mads Frandsen

Dato : 08-06-01 14:20

>Jeg vil tro, at det er et varmeproblem, så.

Det har jeg ogaå godt overvejet, men det burde bare normalt ikke være
aktuelt da den hverken er overclocket eller noget...

> [...]
>maskinen er god nok - det kan blive nødvendigt at indsætte en
>kabinet-blæser i fronten til at suge kold luft ind.

Nææ, men jeg fik Golden Orb'en billigt, og som du selv siger så ser
den sej ud... Tror du at man evt. kunne montere en blæser i siden helt
henne ved fronten (det eneste sted der er ordenligt plads) ??

Ved du hvor man forhandler sådan nogle kabinet blæsere??

Når alt hardwaren kommer tilbage i maskinen er der udover grafikkortet
et TV kort, et tråløst netkort og et normalt netkort.
Skal jeg så ikke også have ekstra strømforsyning hvsi jeg også skal
trække en kabinetblæser??

>Du kan have frådset med kølepastaen. Der skal kun lige allerhøjst en
>fingernegls tykkelse på. Ellers fungerer det lige modsat. Eller har du
>helt glemt at putte kølepasta på?

Der kom næsten ikke noget kølepasta på, nærmere tyndere end en
fingernejl end tykkere...

mvh
Mads

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 08-06-01 18:03

> [...]

> den sej ud... Tror du at man evt. kunne montere en blæser i siden helt
> henne ved fronten (det eneste sted der er ordenligt plads) ??

Det kan du næsten selv bedst vurdere. Umiddelbart, vil jeg tro, at det
godt kan give et ok resultat, men blæseren fungerer jo selvfølgelig
optimalt, hvis den vender med fronten til (og blæser den rigtige vej

www.studiedata.dk - der kan du nemlig også få noget, der ikke larmer

> [...]
> et TV kort, et tråløst netkort og et normalt netkort.
> Skal jeg så ikke også have ekstra strømforsyning hvsi jeg også skal

Hov, det minder mig om, at jeg ikke ved hvor kraftig en strømforsyning
du har. For at kunne trække alt det udstyr du beskriver, skal du have en
300 Watt for at maskinen kan køre stabilt. Har du det? Ellers skal du
nok starte med at anskaffe dig det!

> Der kom næsten ikke noget kølepasta på, nærmere tyndere end en
> fingernejl end tykkere...

Så er det nok som det skal være.

mvh
Peter

Fra : P og T

Dato : 08-06-01 20:13

Måske du skulle prøve med en anden RAM klods.

Per

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-06-01 21:19

> Måske du skulle prøve med en anden RAM klods.

Jeg synes også at dit problem lyder som noget jeg har set et par gange før
og som hver gang har vist sig at være RAM relateret.

Inden du skifter RAM klodsen så prøv lige at flytte den til én af de andre
connectorer. Det kunne jo være en dårlig forbindelse i selv connectoren
eller fra connectoren til bundkortet.

Claus

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 08-06-01 23:46

"P og T" <nix@ikke.her> skrev i en meddelelse
> Måske du skulle prøve med en anden RAM klods.

Jeg tror ikke det skulle være nødvendigt:

"Det eneste jeg ikke har prøvet endnu er at pille brænder/cdrom drev
fra, skifte processor, og skifte harddisk..."

- så jeg vil da gå ud fra at Mads allerede har prøvet det. Men ja, hvis
ikke, så er det et meget godt bud.

mvh
Peter

Fra : Mads Frandsen

Dato : 09-06-01 10:33

Hey igen

Jeg har peøvet at lade kabinettet stå åbent så den fik lidt mere
ventilation, og det havde da også en lille virkning - men ikke det
helt store...

Jeg har en 300 W strømforsyning...

Hvad angår rammen har jeg prøvet at flytte dem ti landre sokler, og
også prøvet at pille en af dem ud - uden resultat...
Men jeg vil da lige anskaffe mig en ny klods og sætte i for at se om
det skulle være det der var i vejen...

Mange tak for hjælpen allesammen!!

mvh
Mads