Udskriv websiden
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-10-05 15:36

Jeg har den ide, at jeg vil ha' en udskriv-siden-ikon på en
webside, og at klik på denne skal åbne siden i et nyt
browserwindue, formateret med websidens print-stylesheet.

Ideer til hvorledes dette kan udføres modtages med tak...

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-05 15:52

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Jeg har den ide, at jeg vil ha' en udskriv-siden-ikon på en
> webside, og at klik på denne skal åbne siden i et nyt
> browserwindue, formateret med websidens print-stylesheet.

Det er vel bare at lave en kopi af siden og så undlade at angive
media="print" på printarket (så det også fortolkes på skærmen).

Der er dog ingen garanti for at det brugeren ser på sådan en side
også svarer til hvad han/hun får ved en udskrift - det er alene
"print preview"-funktionen i browseren der kan vise det (og den har
man mig bekendt ikke mulighed for at kalde fra et link).

Man kan dog evt. overveje at slå baggrundsbilleder fra på sådan en
"vis print"-side - browsere udskriver som standard ikke
baggrundsbilleder (men det kan ændres i opsætningen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-10-05 16:30

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> "vis print"-side - browsere udskriver som standard ikke
> baggrundsbilleder (men det kan ændres i opsætningen).

Tak for svaret, Jens. Jeg har i forvejen altid et stylesheet
til skærmvisning og et til udskrift, og det *er* faktisk en
erstatning eller en simulering af print preview-funktionen i
browseren jeg er på jagt efter.

Jeg har set nogle websteder, hvor de har det eller noget der
ligner, jeg husker dog kun Visat TV1000 hjemmeside, hvor du
kan kan udskrive dagens program, der så vises i et nyt
browservindue inden printeren går i gang.

Ved nærmere eftertanke kan din ide måske bruges til at
udskrive kun indholdsdelen af en webside, der vil kunne
anbringes i en ekstern fil til inkludering...

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-10-05 17:21

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> websidens print-stylesheet.
>
> Ideer til hvorledes dette kan udføres modtages med tak...

Jeg har nu arbejdet lidt videre med lidt inspiration fra
Jens Clausens svar, og er nået frem til et resultat, der kan
se på adressen:

http://www.webdesign101.dk/x/usenet/udskrivsiden_2.php

Kan jeg komme videre ad den vej?, Og i så fald hvordan?
På forhånd tak.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Dj Uncas

Dato : 26-10-05 20:45

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
>
> http://www.webdesign101.dk/x/usenet/udskrivsiden_2.php
>
> Kan jeg komme videre ad den vej?, Og i så fald hvordan?

Det nemme er jo at lave et link, der bare udskriver:

Du kan også i det nye vindue tilføje:

Er det noget i den retning du leder efter?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-10-05 22:08

Dj Uncas wrote:

> Det nemme er jo at lave et link, der bare udskriver:
>

> Du kan også i det nye vindue tilføje:
>

> Er det noget i den retning du leder efter?

Nej, det er det ikke, det lidt mere problematisk end som så,
som du vill ekunne se på min eksempelside:

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-10-05 22:07

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Kan jeg komme videre ad den vej?, Og i så fald hvordan?
> På forhånd tak.

Det ser helt fint ud, og fungerer også fint. Synes dog ikke rigtig dine
page breaks virker, hvis man vælger "Print preview" (i browseren) på
denne side:
<http://www.webdesign101.dk/x/usenet/udskrivsiden_2.php>

Jeg synes dog det er unødvendigt med et "udskriv siden"-link, når nu det
er indbygget i ens browser, og specielt når nu der skal åbnes
popup-vinduer for at udnytte funktionen.

Jeg synes faktisk det ville være bedre at undlade "Print siden"-linket.
Evt. tilføje linket vha. javascript, så kun de browsere, der
understøtter JS får linket. Det er jo ikke ligefrem fordi man har
mulighed for påvirket udskriftslayoutet i popup'en.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-10-05 22:41

Jeppe Høiby wrote:

> Det ser helt fint ud, og fungerer også fint. Synes dog ikke rigtig dine
> page breaks virker, hvis man vælger "Print preview" (i browseren) på
> [...]

Nej, jeg var lige hurtig nok til at fjerne
print-stylesheet'et fra den egentlige side.

> [...]
> understøtter JS får linket. Det er jo ikke ligefrem fordi man har
> mulighed for påvirket udskriftslayoutet i popup'en.

Jeg må sige, at jeg måske ikke var helt ærlig i mit oplæg:
Ønsket om at få det, som jeg oprindeligt beskrev det, er fra
en klient.

Klientens oprindelige ønske var, at html-siden - der
genereres fra en database - på serveren skulle konverteres
til en pdf-fil, og at det så var denne, der skulle sendes
til brugeren.

Det tror jeg ikke kan lade sig gøre. Og en lokal
konvertering kan jo kun finde sted, hvis brugeren har en
pdf-printer installeret, hvad ikke mange har.

Brugerne forudses at være meget lidt Internet-minded, så jeg
har lovet at undersøge, om noget, der ligner, kan etableres
på klientsiden.

Jeg synes selv jeg er kommet et godt stykke med de to sider,
jeg har som eksempel. Det jeg mangler at er at finde ud af
hvordan man manipulerer den variable "side", jeg kunne tænke
mig at det involverede noget med split og join, så et et a
el. lign. blev tilføjet fil*navnet*.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-10-05 23:13

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Nej, jeg var lige hurtig nok til at fjerne print-stylesheet'et fra den
> egentlige side.

Ah, ok.

> Jeg må sige, at jeg måske ikke var helt ærlig i mit oplæg: Ønsket om at
> få det, som jeg oprindeligt beskrev det, er fra en klient.

Uh, det der med kunder/klienter det er jo noget frygtelig rod

> Klientens oprindelige ønske var, at html-siden - der genereres fra en
> database - på serveren skulle konverteres til en pdf-fil, og at det så
> var denne, der skulle sendes til brugeren.

Ja, det kan jo også give fint nok mening, men det kræver det bliver
genereret på serveren. Om det skal vises i en PDF eller som (X)HTML
afhænger vel lidt af *hvad* det er, der skal præsenteres. Hvis det er
meget vigtigt med et bestemt layout, så er PDF vejen at gå, men det
kræver selvfølgelig at brugerne har Acrobat Reader (jeg ved ikke hvor
udbredt den er).

> Det tror jeg ikke kan lade sig gøre. Og en lokal konvertering kan jo kun
> finde sted, hvis brugeren har en pdf-printer installeret, hvad ikke
> mange har.

Ja, PDF-generering på klienten kan du godt glemme, men den kan jo
sagtens genereres på serveren, hvis man får lavet setup'et.

> Brugerne forudses at være meget lidt Internet-minded, så jeg har lovet
> at undersøge, om noget, der ligner, kan etableres på klientsiden.

Jeg tror ikke helt jeg har forstået hvad det er din klient efterspørger.
Jeg er med så langt at der findes noget tekst som skal printes, men
hvorfor kan teksten ikke bare vises som "normal" HTML, og så kan
brugerne bare vælge print i deres yndlingsbrowser, og så sørger du for
at lave stylesheet til print (som du allerede har lavet)?

> [...]
> den variable "side", jeg kunne tænke mig at det involverede noget med
> split og join, så et et a el. lign. blev tilføjet fil*navnet*.

Ja, men jeg har ikke forstået hvad du gerne vil opnå :-/ Men man jo godt
manipulere med teksten med javascript, som du er inde på.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 27-10-05 08:20

> [...]
> browserwindue, formateret med websidens print-stylesheet.
>
> Ideer til hvorledes dette kan udføres modtages med tak...

Hej Jørgen
Jeg har kigget lidt på de svar du har modtaget, samt dine
kommentarer og test-printside. Og da jeg selv har kunder/klienter
der ønskede print-preview i et nyt vindue, var det ganske simpelt
at overtale dem til at blot printe direkte fra den side de nu
allerede har hentet ind i deres browser. Grunden til dette er
følgende:

1) Hvis der skal åbnes et nyt vindue til print-preview, kan
brugerne have blokeret for at åbne nye vinduer (mange er ret
irriteret over at vinduer hele tiden 'popper' op) - selvfølgelig
alt efter måden dette gøres på!

2) Ved at åbne et nyt vindue, kræves der ofte at siden genereres
på serveren igen => ikke altid optimalt! Faktisk har jeg f.eks.
ved en ordrebestilling (bekræftelsen), i nogle tilfælde IKKE
mulighed for at hente siden igen, hvorefter data er gået tabt
(kan løses, men vil kræve yderligere udviklings-ressource timer).

3) Hvorfor skal man til at læse siden endnu engang for at få
printet det man allerede har i sin browser?

4) Vedligeholdelsen af siden - når først de to stylesheets er
oprettet (print og skærm) - er meget lettere!

...og der er sikkert mange andre punkter. Men ovenstående var
mere end rigeligt til at kunderne fint kan forstå at en
'print-knap' der blot sender siden til print (formateret som
f.eks. det du har lavet i dit print-eksempel), er det der skal
til. Print-preview vinduer er med andre ord, ikke det optimale.
Så måske skulle du spørge din kunde/klient om de virkelig ønsker
endnu en pop-up til print

/Claus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-10-05 17:06

Claus Rasmussen wrote:
> [...]
> brugerne have blokeret for at åbne nye vinduer (mange er ret
> irriteret over at vinduer hele tiden 'popper' op) - selvfølgelig

Det kunne løses ved at skrive indholdet i et div-element istedet. Man
kunne evt. bruge fx XmlHttp, så indholdet ikke skal ligge i siden, men
først hentes når der klikkes på print-knappen. Det kræver naturligvis
lidt mere af setip'et.

> [...]
> mulighed for at hente siden igen, hvorefter data er gået tabt
> (kan løses, men vil kræve yderligere udviklings-ressource timer).

Her kunne man måske bruge javascript til at skifte stylesheet på siden?

> 3) Hvorfor skal man til at læse siden endnu engang for at få
> printet det man allerede har i sin browser?

Enig! Der findes jo allerede en preview-funktion indbygget!

> 4) Vedligeholdelsen af siden - når først de to stylesheets er
> oprettet (print og skærm) - er meget lettere!

Enig!

> [...]
> til. Print-preview vinduer er med andre ord, ikke det optimale.
> Så måske skulle du spørge din kunde/klient om de virkelig ønsker

Jeg er helt enig med dig, og synes du har nogle gode argumenter. Det er
altså væsentlig mere besværlig at bygge og vedligeholde en ordentlig
preview-funktiondet, og hvorfor spilde tid med det, når nu browseren
klarer det så fint?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-10-05 21:13

Jeppe Høiby wrote:
> [...]

Tak begge, det var solide og brugelige svar til først og
fremmest at overbevise kunden om at "nøjes" med browserens
print og print preview funktioner, sekundært at arbejde
videre med sagen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk