mailto & xml & browser & client & server?
Fra : Newbie@news

Dato : 22-10-05 22:43

Hej NG

Kan noget fortælle mig om jeg har forstået det rigtigt:
Hvis jeg lægger dataene i en .xml fil og så kalder den i en html fil, er det
så rigtigt at dataene ikke ligger tilgængelig i html-filen?
For html-filen indeholder jo ikke disse data, men viser dem eller hvad det
nu hedder 'i det her sprog', ik?

Bliver de så afviklet i browseren eller ude på serveren?

Afhængig af hvad der bliver svaret har jeg så også et spørgsmål om
mail-adresser. Vil de så også kunne blive aflæst, dvs behøver jeg så at
'kryptere' mail-adressen?

hilsen newbien

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-10-05 23:24

Newbie@news wrote:
> [...]
> Hvis jeg lægger dataene i en .xml fil og så kalder den i en html fil,
> er det så rigtigt at dataene ikke ligger tilgængelig i html-filen?

Alt hvad en browser viser, vil kunne aflæses af kildekoden. At du serverside
inkluderer en fil i en anden, ved browseren ikke noget om, den ser det hele
som en samlet fil.

> Afhængig af hvad der bliver svaret har jeg så også et spørgsmål om
> mail-adresser. Vil de så også kunne blive aflæst, dvs behøver jeg så
> at 'kryptere' mail-adressen?

Ja, en mailadresse, som står i en sides kildekode, vil kunne aflæses af
f.eks. spambotterne. Det er derfor vigtigt at beskytte sin email-adresse på
en eller anden måde:

http://hjemmesideskolen.dk/html/links.asp#spam
http://hjemmesideskolen.dk/services/adressekoder.asp
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/mailform.asp