Tæge
Fra : Keld Holtebo

Dato : 22-10-05 17:10

Hej
Har lige opdaget en tæge sidde på halsen af min mini langhårede gravhund.
Den er i live, men er temmelig flad. Apoteket i nærheden af os er lukket. Er
der nogle alternative måder, at fjerne tæger på, er jeg meget interesseret i
at få dem af vide. Det gælder alle forskellige forslag.

Venlig hilsen
Hundeelskeren

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 22-10-05 17:12

Hvor i landet bor du, måske er der en herindefra i nærheden af hvor du bor,
som har en du kunne låne?

Knus Bolette

Fra : H.M.

Dato : 22-10-05 17:19

Hej
skynd dig at tage den væk, ved at sætte neglene helt ned i bunden og tag om
tægen og træk den så hurtig ud, så kan du se at ben og det hele er der og
brænd den så, sådan har jeg altid gjort og det har fungeret fint, for man
har jo ikke remedier med alle steder. Jeg ved godt at der nok vil komme
skarb kretik af metoden, men for mig virker den.
hilsen
hanne

Fra : Anette

Dato : 22-10-05 17:37

H.M. wrote:
> at sætte neglene helt ned i bunden og
> tag om tægen og træk den så hurtig ud, så kan du se at ben og det
> hele er der og brænd den så,

Jeg gør lige sådan på både katte og vores langhårede hunde - dog brænder jeg
dem ikke bagefter, smider dem bare i toilettet eller i skraldeposen.
Nogle bruger pincet eller en tægetang eller de der dimser der ligner et
mikroudgave af et koben - kan ikke huske hvad de hedder.
Når det er hundene, renser jeg som regel sårstedet med klorhexidin eller
lignede sårrens når tægen er fjernet. Hundene har lidt tendens til at lave
en lille dut betændelse i såret, hyppigere end vores katte gør.
Husk også at vaske hænder bagefter - nogle af de der tæger bærer bakterier
med sig, som også mennesker kan blive syge af.

Men bare rolig, Kjeld - det er ekstremt sjældent hunde bliver syge af
tægebid. En hævet lille, hidsigrød bule er som regel det værste, der sker,
og det ser ikke ud til at genere hunden synderligt.
Bulen går væk af sig selv efter et par dage.

/ Anette

Fra : x Vuf x

Dato : 22-10-05 04:56

On Sat, 22 Oct 2005 18:19:16 +0200, "H.M." wrote:

> [...]
>har jo ikke remedier med alle steder. Jeg ved godt at der nok vil komme
>skarb kretik af metoden, men for mig virker den.

Her har den metode virket i 16 år.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : fam. Ager

Dato : 22-10-05 17:24

> [...]
> Er der nogle alternative måder, at fjerne tæger på, er jeg meget
> interesseret i at få dem af vide. Det gælder alle forskellige forslag.

du tager hunden på skødet, holder den med den ene hånd og ruller flåten
rundt med en pegefinger rundt og rundt med den anden, til sidst slipper den
taget. lad være med at rive den ud, da hovedet kan blive siddende.

jeg kan varmt anbefale flåtfjerneren der hedder o`tom, den ligner et
minikoben i grønt plast, er så nem at bruge at det næsten er løgn. mange
dyrlæger har dem, jeg mener også at nogen skrev, at der var en internetside
der havde dem.

mvh. marie

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 22-10-05 18:15

> [...]
> minikoben i grønt plast, er så nem at bruge at det næsten er løgn. mange
> dyrlæger har dem, jeg mener også at nogen skrev, at der var en

"Nulre-metoden" må jeg kraftigt fraråde. Idet skovflåten er ved at miste
grebet spytter den sit maveindhold ud og det er via maveindholdet at flåten
kan overføre smitstoffer.

En tægetang er det bedste, sådan at man kan få fat så langt nede mod huden
som muligt og lige så stille hive/dreje flåten af. Man kan også godt gøre
det med neglene, blot skal man passe på ikke at klemme på selve tægen, idet
den så også vil overføre maveindhold.

Og alle de gamle råd med magarine og neglelak til at kvæle flåten, dem skal
man også holde sig fra. Når flåten bliver kvalt kaster den også alt
maveindholdet op og derved stiger risikoen altså for at den kan overføre
smitstoffer.

Skulle hovedet blive siddende i huden, så sker der altså ikke alverden ved
det. Der kommer som oftest en bule (som også kan komme uden at der sidder
noget), men det er altså ikke farligt (man skal selvfølgelig holde øje med
at der ikke går betændelse i det, men det er sjældent).

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com