Markeringsområde
Fra : Kasper Johansen

Dato : 19-10-05 17:10

Hej gruppe.

Jeg forsøger at lave en funktion (kombineret med PHP), så folk kan lave et
profilbillede, udfra et allerede eksisterende billeder (altså til
nybegyndere som ikke kan finde ud af at bruge paint ;) ).

Funktionen virker sådan set fint nok, men når man trækker i boksen, der skal
vise feltet man vil have som profilbilleder, kan man markere billedet så det
bliver blåt... Det er ikke meningen.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg undgår denne uheldige
opførsel?

I kan se eksempel samt source (vis kilde) på følgende url:

http://partyworm.dk/index.php?show=user_makeprofilefrompic&picture=galleri/11345.jpg

Jeg sætter pris på alle svar der måtte komme (og jo, den bliver skam lavet
til Mozilla Firefox også, når den engang virker i IE, som har
førsteprioritet).

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-10-05 20:59

"Kasper Johansen" <kasper@johansen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>

> Jeg sætter pris på alle svar der måtte komme (og jo, den bliver skam lavet
> til Mozilla Firefox også, når den engang virker i IE, som har

Jeg har ikke et løsningsforslag, jeg vil bare sige, at jeg synes det er et
rigtigt lækkert design
- dejligt let og luftigt og gode farver.

Ja, det hører vel hjemme i ris+ros gruppen, men jeg synes bare lige du
skulle vide det.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-05 16:42

Kasper Johansen wrote:

> den bliver skam
> lavet til Mozilla Firefox også, når den engang virker i IE, som har
> førsteprioritet).

Det er faktisk en dårlig prioritering. IE er så fejltolerant, at man nærmest
kan gå i chok, når man efterfølgende ser sin side i andre browsere. Ikke
fordi jeg tror, det vil ske med din side - den ser fornuftig ud i Firefox.

Men generelt er det en god ide at bruge Firefox som monitor, mens man
udvikler sider og derefter lave de få nødvendige tilrettelser til IE. Det
giver som regel mindre ekstraarbejde og mindre hovedbrud end hvis man går
den anden vej.

Derudover et par kommentarer specifikt til din side:

Med mindre du har planer om at anvende østasiatiske skrifttyper, er der
ingen ide i at bruge xhtml 1.1. Det er fuldt tilstrækkeligt med xhtml 1.0
strict:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Eneste forskel på de to versioner er understøttelsen af de østasiatiske
skrifttyper i version 1.1.

Desuden har du en del valideringsfejl på din side, både markup og css:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//partyworm.dk/index.php%3Fshow%3Duser_makeprofilefrompic%26picture%3Dgalleri/11345.jpg

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fpartyworm.dk%2Fstyle_mozilla.css&usermedium=all

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/