Sæt javascript ud af funktion i browseren~
Fra : Martin Ploug

Dato : 18-10-05 14:29

Hej

Kan man sætte javascript helt ud af funktion
i sin browser f.eks. IE?

Jeg har været inde og deaktivere scripts under Funktioner >
Internetindstillinger > Sikkerhed > Brugerdefineret niveau
- og klikket i radioknapperne under Script

Men det ser ikke ud til at ændre noget.

Der er en drop down menu, som jeg skal prøve at fremprovokere en
fejl på. Nogle brugere oplever, at menuen ikke folder sig ud, når
cursoren føres hen over den, og jeg
går ud fra, at det er fordi der er noget, der er slået fra i
deres browser. Jeg ved bare ikke, hvad det er de kan have slået
fra.

Det er svært, når jeg ikke lige kan fremprovokere fejlen.

Jeg håber, at der er nogen herinde, der kan lede mig på sporet.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-05 15:05

Martin Ploug wrote:

> Der er en drop down menu, som jeg skal prøve at fremprovokere en
> fejl på. Nogle brugere oplever, at menuen ikke folder sig ud, når
> cursoren føres hen over den,

Det kunne måske gøre det lettere at finde ud af, hvis vi kunne se den side,
som nogle har problemer med.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 18-10-05 17:07

> Det kunne måske gøre det lettere at finde ud af, hvis vi kunne se den
side,
> som nogle har problemer med.

Det er på denne side: www.silkeborg.com

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-05 22:35

Martin Ploug wrote:

> Jeg har været inde og deaktivere scripts under Funktioner >
> Internetindstillinger > Sikkerhed > Brugerdefineret niveau
> - og klikket i radioknapperne under Script

Jeg har prøvet hente <http://www.silkeborg.com/>, at deaktivere scripting
efter ovenstående 'opskrift' og derefter genindlæse
<http://www.silkeborg.com/sw153.asp> som dit link stiller videre til. Det
får menuen til at folde sig helt ud. Aktiverer jeg scripting og genindlæser
din side, genopstår din sammenfoldede menu og den fungerer normalt.

Du skal altså prøve at genindlæse din side, efter at have slået scripting
fra.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-10-05 02:08

Martin Ploug skrev:

> Kan man sætte javascript helt ud af funktion i sin
> browser f.eks. IE?

Ja, men det er temmelig besværligt. Du kan hente
Developer Toolbar til IE[1] - her kan du nemt skifte om
du vil have scriptunderstøttelse eller ej - et værktøj man
ikke kan undvære som webdesigner.

Endelig er der Web Developer[2] til Mozilla og Firefox,
som du også bør have indtalleret.

Den tredje er Web Accessibility Toolbar[3], også til IE, så
er du godt dækket ind.

I det hele taget bør du installere alle de tilgængelige
udviklingsværktøjer i dine forskellige browsere - de kan
hjælpe dig med at finde sådan noget.

Kig også på http://html-faq.dk/1005.asp, hvor du nederst i
artiklen finder links til forskellige validatorservices - de kan
også hjælpe dig igennem en masse problemer.

[1] http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=E59C3964-672D-4511-BB3E-2D5E1DB91038&displaylang=en
[2] http://chrispederick.com/work/webdeveloper/
[3] http://www.nils.org.au/ais/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-10-05 08:13

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> artiklen finder links til forskellige validatorservices - de kan
> også hjælpe dig igennem en masse problemer.

Ok, tak for jeres svar, jeg prøver at gå videre med det.

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-10-05 08:31

Martin Ploug wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Ok, tak for jeres svar, jeg prøver at gå videre med det.
>
> Med venlig hilsen
> Martin

> - Pædagogiske tutorials på dansk
> - Kom godt i gang med koderne

Hej igen

Er der en måde, hvorpå man kan se, hvordan menuen opfører sig i
windows 98? Kan man det i der toolbars, som Allan henviser til?
Arj det er måske lidt langt ude at forlange

Jeg har lige fået at vide, at problemet findes hos en bruger, der
har windows 98. Jeg ville gerne kunne se det selv for at blive klogere
på problemet og for at se, om det kun er i windows 98 at problemet opstår.
Men så er jeg vel nødt til at installere windows 98 på en computer.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin ploug

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-10-05 10:38

> [...]
> på problemet og for at se, om det kun er i windows 98 at problemet opstår.
> Men så er jeg vel nødt til at installere windows 98 på en computer.

Nå jeg har fået en kollega til at teste det på en anden computer med Windows 98,
og der virker det fint. Så jeg tror jeg sætter fejlfindingen på stand by og prøver at
se, hvor udbredt problemet er.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-05 14:24

Martin Ploug skrev:

> Jeg har lige fået at vide, at problemet findes hos en
> bruger, der har windows 98.

Windows 98 er født med IE4, og SE-udgaven med IE5.
Er systemet ikke opdateret, så har brugeren et problem.

Man kan sagtens have opgraderet til IE6 på 98, men du
skal ikke tage dig af IE4- og NN4-brugere.

Vil du se dine sider i ældre browsere, så læg vejen forbi
http://browsercam.com/ - her kan du få en Free 24 Hour
Evaluation.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-10-05 14:46

> [...]
> skal ikke tage dig af IE4- og NN4-brugere.
>
> Vil du se dine sider i ældre browsere, så læg vejen forbi

Ok, endnu en gang tak.
På den computer, hvor drop down menuen ikke virker, er der
Windows 98 og IE 6.0, så jeg ved ikke lige, hvad problemet kan
være.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-05 15:12

Martin Ploug skrev:

> På den computer, hvor drop down menuen ikke
> virker, er der Windows 98 og IE 6.0, så jeg ved
> ikke lige, hvad problemet kan være.

Det kan sagtens være lokale sikkerhedsindstillinger
der spiller ind. Prøv samme maskine på andre
javascriptbaserede menuer, for eksempel

http://hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html

bare for at se hvordan den opfører sig. Det behøver
ikke at være din side der gør det, selv om du nok
skal kigge på de 137 fejl i

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.silkeborg.com%2Fsw153.asp

og det er kun forsiden Der er også en par småting
i din css-fil.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-10-05 17:20

> [...]
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.silkeborg.com%2Fsw153.asp

> og det er kun forsiden Der er også en par småting

Tak.
Jeg vil prøve at få min kollega til at teste mha listen og ændre
sikkerhedsindstilligerne
for at se, om det ændrer noget.

Hjemmesiden er er lavet vha. CMS'et synkron.web www.synkron.dk - bare for at
sige, at
det ikke er mig, der har kodet det. Men jo man burde selvfølgelig nok sørge
for, at siden validerer

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-05 19:38

Martin Ploug skrev:

> Hjemmesiden er er lavet vha. CMS'et synkron.web
> www.synkron.dk - bare for at sige, at det ikke er mig,
> der har kodet det.

Det er tydeligt at se at du har lavet siden med et
havlfærdigt system - så mange fejl kan du ikke lave
alene

> Men jo man burde selvfølgelig nok sørge for, at siden
> validerer

Selv på den slags systemer kan man rette i koden, så
systemet genererer valid kode - det skal man til
gengæld kun gøre én gang.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-10-05 13:33

> [...]
>
> bare for at se hvordan den opfører sig. Det behøver
> ikke at være din side der gør det, selv om du nok

Menuen på http://hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html er nu blevet testet
på den pågældende computer og det virker heller ikke på den computer.
Vi har hermed opgivet at gå videre med en evt. problemløsning.

Men mange tak for jeres indlæg.