/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
En dårlig betaler - hvad så
Fra : Kim Schulz


Dato : 16-10-05 15:01

hejsa,
Jeg har en kunde som ikke en måned efter betalingsfristens udløb ikke
har betalt. Han har fået utallige advarslet om manglende betaling samt
en rykker efter 14 dage.

Hvad er så næste træk jeg kan foretage nu? Da det er en
udviklingsopgave, så kan jeg ikke rigtigt "tage produktet væk fra dem
igen".

Hvordan med at melde dem som dårlige betaler osv?


 
 
Anders Christensen (16-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Christensen


Dato : 16-10-05 15:25

Kim Schulz wrote:
> hejsa,
> Jeg har en kunde som ikke en måned efter betalingsfristens udløb ikke
> har betalt. Han har fået utallige advarslet om manglende betaling samt
> en rykker efter 14 dage.
>
> Hvad er så næste træk jeg kan foretage nu? Da det er en
> udviklingsopgave, så kan jeg ikke rigtigt "tage produktet væk fra dem
> igen".
>
> Hvordan med at melde dem som dårlige betaler osv?

Du kan ikke få dem registeret i RKI før de enten har erkendt gælden,
eller er blevet dømt til at betale dem.
Så den rette vej er via retlig inkasso, såfremt det kan betale sig.

http://www.domstol.dk/?id=17361

--
Mvh Anders Christensen

Jonathan Stein (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 17-10-05 13:33

Kim Schulz wrote:

> Jeg har en kunde som ikke en måned efter betalingsfristens udløb ikke
> har betalt. Han har fået utallige advarslet om manglende betaling samt
> en rykker efter 14 dage.

Hvad er de øvrige advarsler, hvis der kun er sendt en enkelt rykker?

Det er vigtigt at få skrevet, at sagen bliver overgivet til inkasso,
hvis kunden ikke betaler inden 10 dage(*) - ellers kan du ikke kræve
dine inkasso-omkostninger dækket.

(*) 10 dage er minimum, man må gerne give en længere frist.

Derefter vil jeg anbefale, at du snakker med en advokat om mulighederne
for at gå videre med sagen.

Du kan evt. også kigge på den forenklede inkasso-proces:
http://www.domstol.dk/page17215.aspx

Se evt. mere om inkasso og rykkere på
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/8b1900bd6d9d28d0/


M.v.h.

Jonathan

--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/

Kim Schulz (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 17-10-05 14:56

On Mon, 17 Oct 2005 14:32:44 +0200
Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote:

> Kim Schulz wrote:
>
> > Jeg har en kunde som ikke en måned efter betalingsfristens udløb
> > ikke har betalt. Han har fået utallige advarslet om manglende
> > betaling samt en rykker efter 14 dage.

> Hvad er de øvrige advarsler, hvis der kun er sendt en enkelt rykker?

Der er sendt en påmindelse pr post, 5 email samt ringet og lagt besked
på telefonsvarer

> Det er vigtigt at få skrevet, at sagen bliver overgivet til inkasso,
> hvis kunden ikke betaler inden 10 dage(*) - ellers kan du ikke kræve
> dine inkasso-omkostninger dækket.

Da jeg ikke vidste hvordan og hvorledes det foregik med inkasso (derfor
dette spørgsmål i første omgang) så har jeg valgt ikke at nævne dette
endnu. Det vil dog være næste brev der vil blive sendt

> (*) 10 dage er minimum, man må gerne give en længere frist.
>
> Derefter vil jeg anbefale, at du snakker med en advokat om
> mulighederne for at gå videre med sagen.
>
> Du kan evt. også kigge på den forenklede inkasso-proces:
> http://www.domstol.dk/page17215.aspx
>
> Se evt. mere om inkasso og rykkere på
> http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_frm/thread/8b1900bd6d9d28d0/


tak for info.

Kim Schulz (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 17-10-05 15:40

On Mon, 17 Oct 2005 16:12:47 +0200
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> news:20051017155606.65734bad@laptopia...
>
> > Der er sendt en påmindelse pr post, 5 email samt ringet og lagt
> > besked på telefonsvarer
>
> Du bør overveje din rykkerprocedure.
> Din fremgangsmåde virker noget uprofessionel. Tænk også på at der
> "kun" er gået en måned og du har allerede rykket mindst 7 gange.

Proceduren er fast for foregår således:

faktura udsendes og der er betalingsfrist til den 20. i næste måned.
den 25. udsendes en email med en reminder om at der stadig ikke er
ankommet betaling.
Den 30 udsendes samme påmindelse pr post.
Den 10. i måneden efter udsendes en rykker.
Den 20. udsendes næste rykker.

Da jeg op til betaling har været i næsten daglig kontakt med kunden så
har det været naturligt at minde om den manglende betaling i den
korrespondance der har været. Dog er denne korrespondance blevet envejs
umiddelbart samtidigt med at betalingsfristen blev overskredet.


> Du bør rykke pr. brev og vente med at sende næste rykker til der er
> gået mindst 10 dage (så har du også mulighed for at opkræve 100 Kr.
> pr rykker, dog max. 3 stk.). Det giver også din debitor en mulighed
> for at betale før du rykker igen. Husk der går et par dage i posten
> og et par dage i banken før pengene ville stå på din konto.

første rykker kræver jeg 50kr for, anden tager jeg 100kr for.

> Det er væsentligt at du overholde de formelle krav til
> rykkerproceduren, hvis du vil have dækket dine omkostninger til
> inddrivelse af dit tilgodehavende.
> Læs evt. http://www.startfirma.dk/art_show/15
>
>

Kim Schulz (17-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Schulz


Dato : 17-10-05 17:12

On Mon, 17 Oct 2005 17:59:39 +0200
"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

> Ok, det ser jo helt rigtigt ud.
> Jeg forst_r bare ikke hvorfor du der ud over giver dig til at sende
> en masse e-mail til kunden, og slet ikke at du rykker via en
> telefonsvarer.

Fordi jeg har kontaktet ham i andet sammenhæng via mail og tlf og
derfor har jeg valgt at skrive en venlig bemærkning og udtrykt min
undren i denne sammenhæng. Altså spurgt om der var en årsag og han
havde behov for længere betalingstid. Dette er der aldrig kommet svar
om.


> Alt efter temperament er n_ste skridt at sende rykker-3 eller et
> inkassbrev (igen se http://www.startfirma.dk/art_show/15).
> Personligt syntes jeg det er lige tidligt nok at sende et
> inkassobrev. Man skal jo heller ikke skr_mme kunderne v_k, hvilket
> jeg tror du g_r med den aggressive fremgangsm_de du har brugt.

Det er desværre endnu for dyrt for mig som alene udvikler at have
pengene hængende for længe ude når det drejer sig om projekter som
dette. Derfor bliver jeg nødt til at være lidt ufleksibel. Jeg har
allerede været meget fleksibel med pris og tidsfrister i denne sag.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste