Plads !
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 09:14

Når hunden går tur med eller uden snor, og kommer lidt for langt frem, siger
jeg som regel plads, så den igen går tilbage, hvor den skal være.
Plads bruges også, når man indkalder hunden og den skal gå bagom dig og
sætte sig, ved din venstre side.

Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man på
træningspladserne og andre steder ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Jørgen

Dato : 15-10-05 09:39

Buffy skrev:
> [...]
> sætte sig, ved din venstre side.
>
> Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man på

Hvis hunden er under kommando og kommer for langt frem, vil det være
passende at sige "nej" hvilken betyder, stop med det du er i færd med.
Plads betyder. Følg mig tæt på mit venstre ben under gang og løb, og
sæt dig, hvis jeg stopper
Er hunden ikke under kommando bør "plads" være det rigtige at bruge

Jørgen O

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 11:52

"Jørgen" <oh@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis hunden er under kommando og kommer for langt frem, vil det være
> passende at sige "nej" hvilken betyder, stop med det du er i færd med.

Det forudsætter selvfølgelig at man er 100% sikker på at hunden er klar over
hvad det er der bliver sagt nej til i den situation, ellers kan man skabe
flere problemer end man løser.

Mvh
Søren

Fra : Jørgen

Dato : 15-10-05 14:11

Søren LH skrev:
> [...]
> hvad det er der bliver sagt nej til i den situation, ellers kan man skabe

Hvordan?
Hunden går plads og kommer for langt frem.

Komando nej, og eftersom hunden er på vej væk, skulle det vel ikke være
et problem.

Jørgen O

Fra : N/A

Dato : 15-10-05 18:12

Fra : Is

Dato : 15-10-05 18:12

> Nej er en fin kommando som dækker hele spektret for det den ikke må

Både og !!

Den er måske OK på en "veltrænet" hund !
men det tyder på en hund der er under oplæring - derfor vil jeg kun bruge
nej til at gøre hunden opmærksom på at men ikke er tilfreds med det den
gør - og så gentage den "rigtige" kommando - hjælpe hunden til at udføre
denne - og så rose.

Erik Isager

Fra : Jørgen

Dato : 15-10-05 20:25

Is skrev:

> [...]
> nej til at gøre hunden opmærksom på at men ikke er tilfreds med det den
> gør - og så gentage den "rigtige" kommando - hjælpe hunden til at udføre

en hund under optræning skal vel også lære kommandoen, og hjælper det
ikke må man jo bruge noget andet, det lyder som om den kender ordet
plads, og hvad så

Jørgen O

Fra : Is

Dato : 15-10-05 23:38

> en hund under optræning skal vel også lære kommandoen, og hjælper det
> ikke må man jo bruge noget andet, det lyder som om den kender ordet
> plads, og hvad så

Hvad mener du med at bruge noget andet ?

hvis du dermed mener NEJ, så er jeg måske ikke enig - hvalpen vil gøre alt
for at gøre sin fører tilfreds , og hvad skal den gøre på en NEJ kommado ??

Erik Isager

Fra : Jørgen

Dato : 16-10-05 10:00

> Hvad mener du med at bruge noget andet ?

Lære den betydningen af ordet nej

> og hvad skal den gøre på en NEJ kommado ??

At den skal stoppe det den er i færd med

Hvem siger det er en hvalp
Jørgen O

Fra : j@jp-web.invalid

Dato : 16-10-05 12:38

Jørgen skriblede bla:

> At den skal stoppe det den er i færd med
>

> Hvem siger det er en hvalp

Mine ord

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : driver

Dato : 15-10-05 10:15

> Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man
> på
> træningspladserne og andre steder ?

Man bruger vel udtrykket "hinter" de fleste steder. Man gør i hvert fald til
jagthunde.
mvh
driver

Fra : Mus

Dato : 15-10-05 18:50

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Man bruger vel udtrykket "hinter" de fleste steder. Man gør i hvert fald
til
> jagthunde.
> mvh
> driver

Nej tror ikke man bruger det det fleste steder. Jeg har kun oplevet det i
forbindelse med jagthunde, som du selv er inde på

LN

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 12:19

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte sig, ved din venstre side.
>
> Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man

Jeg bruger "plads" til lydighedsdisciplinen på en træningsplads. Det betyder
at hunden skal gå lige ved mit venstre ben indtil den får en anden kommando.

Så bruger jeg "gå pænt", hvis jeg er ude og gå tur med hunden, og jeg vil
have den hen og gå pænt ved min side, men altså ikke så stramt som ved
"plads", og også uden noget bestemt sluttidspunkt.

Mvh
Søren

Fra : JSC-privat

Dato : 15-10-05 13:00

> [...]
> sætte sig, ved din venstre side.
>
> Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man

Jeg bruger "plads" når den skal sidde ved venstre side og "hinter" når den
skal gå ved venstre side. De kommandoer har jeg lært i forbindelse med
retrievertræning - Andre foretrækker "heel" i stedet for "hinter".

/Jørgen

Fra : Simon

Dato : 15-10-05 16:00

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote in message
> [...]
> sætte sig, ved din venstre side.
>
> Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man

Jeg bruger "plads" som et signal til, at hunden skal sætte sig lige på min
venstre side med sine forben ud for mit venstre ben - denne position skal
den så holde indtil jeg giver den signal til andet - uanset, hvad jeg så
foretager mig. Meeen.... jeg bruger kun plads i forbindelse med træning,
ikke på tur! Her har mine hunde lov til at gå noget friere - for det meste,
som de har lyst.... Er det nødvendigt, at de går inde ved mig, bruger jeg
kommandoen "Her", hvilket betyder, at vi skal følges ad et øjeblik. Jeg
anvender ikke "plads" på ture, da jeg ønsker at min hund altid går
lineføring/fri v. fod med største glæde, præcision og fokus på mig, hvilket
også kræver, at jeg er fokuseret på hunden og hele tiden motiverer og
belønner den for dens indsats, ligesom at jeg skal tænke over mit
gangmønster, så hunden altid ved, hvordan jeg f.eks. foretager en
vending.... så koncentreret og konsekvent er jeg ikke, når jeg går tur med
hundene.

-Trine

Fra : Mus

Dato : 15-10-05 18:57

> [...]
> sætte sig, ved din venstre side.
>
> Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man

Jeg er nok lidt speciel her. Hvis ikke man har en decideret prøvehund, synes
jeg egentlig det er lidt ligegyldigt hvad man siger. Bare hunden forstår
det. Om det er kom, her eller pølsebrød Skal han komme og holde sig tæt
på os - altså venstre side er det plads vi bruger. Vi siger bare kom eller
hans navn og så kommer han når det er det han bare skal. Det har aldrig
givet problemer. Han har endda gået noget prøve i hans unge dage.

Vores laver for øvrig en tysker vending også til prøver, hvor det er tilladt
i den specialklub. Dvs han sætter sig foran med front til én og hopper så ½
meter op i luften og smækker rumpen på plads på den venstre side. Nu er han
på sine gamle da blevet lidt gumpetung så nu hopper han ikke rundt længere,
men "tøffer"

LN

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 18:31

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han
> på sine gamle da blevet lidt gumpetung så nu hopper han ikke rundt

Er det noget man lærer sin hund, eller er det noget nogle hunde selv finder
på?

Mvh
Søren

Fra : Simon

Dato : 15-10-05 18:48

> Er det noget man lærer sin hund, eller er det noget nogle hunde selv
> finder på?

Nogen hunde gør dette af sig selv, men i dag lærer flere og flere (inden for
DKK) deres hunde dette, da det ofte giver en flottere og mere præcis plads.
Hunden løber altså ikke bagom føreren, men svinger ind fra venstre side.
Dette indlæres i forbindelse med at man lærer hunden bagpartskontrol - dvs.
at hunden kan "styre" sine bagben, bakke f.eks., så de ikke bare følger
uafhængigt efter forbenene. På den måde får man en hund, der arbejder pænere
og mere præcist ud for venstre ben i hele fri v. fod arbejdet - især i
vendinger under gang og på stedet.

-Trine

Fra : Søren LH

Dato : 15-10-05 19:04

"Simon" <sneevang@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hund, der arbejder pænere og mere præcist ud for venstre ben i hele fri v.
> fod arbejdet - især i vendinger under gang og på stedet.

Det lyder interessant. Jeg må se om jeg kan få nogen til at lære mig den der
bagpartskontrol en gang . Jeg tror forresten jeg en gang blev undervist i
at lære hunden at bakke fordi det ville give bedre bagpartskontrol.

Mvh
Søren

Fra : Mus

Dato : 15-10-05 20:03

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Er det noget man lærer sin hund, eller er det noget nogle hunde selv
finder
> på?
>
> Mvh
> Søren

Mht Gizmo er det noget han selv fandt på. Han var meget hurtig/ivrig og
fandt ud at dette gik hurtigere end at gå rundt om Der altid blevet
grinet meget af hans indkald. Han havde så meget fart på, og der nærmest var
bremsespor de sidste to meter. Og så ellers et kæmpehop om på venstre side
og så kigge op på far eller mor.
Gizmo er i øvrigt ikke trænet vha godbidder, men leg.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 18:59

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse news:43513b41$0$211

> [...]
> hans navn og så kommer han når det er det han bare skal. Det har aldrig
> givet problemer. Han har endda gået noget prøve i hans unge dage.

Tak for mange gode svar.
Tror bare, at jeg ender med at bruge "her", når hunden skal komme lidt
tilbage, under en gåtur.

Jeg skal hverken til prøver eller noget andet med hunden. Har bare
spekuleret længe over, hvad der var normalen, at bruge rundt omkring, lige
med de to forskellige ting, selvom jeg da godt er klar over, at "pølsebrød"
eller "kartoffel" sikkert også vil virke efter hensigten. .

"Hinter" har jeg også hørt brugt før, men det lyder imo lidt militæragtigt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-10-05 12:03

Hej

Vi har lært til træning at hunden følger venstre ben. Plads er ved
venstre ben uanset om man går eller står. For går man fremad med
venstre ben skal hunden følge med. Går man fremad med højre ben skal
hunden blive siddende.

Vil man have hunden til at gå på plads på højre side, hedder
kommandoen "omvendt" og så går hunden hurtigt om på højre side.

Det er nemt for hunden at forstå.

Kommer den for langt foran benet, rømmer man sig, og hjælper dette
ikke, kan man sætte et ben ind foran hunden for at tydeliggøre hvad
det er man mener den gør forkert.
Fatter den det stadig ikke, kan man sætte et ben ind foran, vende
front mod hunden og bakke denne indtil kontakten er der, og man mener
hunden har forstået beskeden.
Det er meget stærkt på hundesprog at blive bakket, og de fleste hunde
reagerer lynhurtigt.
På den måde behøver man aldrig at hive sin hund tilbage i
halsbåndet.
I stedet lærer den at respektere at ved min ejers knæ hører jeg til
når jeg har fået kommandoen plads.

Når jeg er ude og lufte bruger jeg også kommadoen "her" og så evt
efterfulgt af et plads hvis jeg syns det er vigtigt at den er meget
opmærksom på mig og mit venstre ben.

MVH Marie.

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-10-05 16:01

> [...]
> sætte sig, ved din venstre side.
>
> Der må kunne findes et andet ord, for den ene af tingene. Hvad bruger man

Jeg bruger på plads når den skal sidde på venstre side og hinter når jeg går
med den på venstre side.

Mvh AJH