Kan en hund få hjernerystelse?
Fra : BettinaFS

Dato : 13-10-05 09:31

Hej

I går eftermiddags ville min westie på 3år hoppe op i sofaen, men
ramte bordet, og knaldrede altså hovedet i bordet.
Hun virkede ikke påvirket der.

Men i nat da jeg vågnede, så jeg at hun havde en slags kramper. Lige
som om nogle af musklerne blev helt spændte meget kort, for så at
blive normalt igen.
F.eks. det ene bagben, og halen. Eller f.eks. i maven og hovedet.
Hun havde lidt problemer med at springe op og ned, ligesom om hun ikke
helt fik bagbenene med. og så gik hun selvfølgelig ikke helt normalt,
når krampen ramte benene. Men hun faldt ikke.
Hun virkede en lille smule forvirret, men reagerede ellers på alt hvad
hun plejer. godbidder, sit, dæk osv. og hun ville også gerne lege.

Vi gik ud og gik en lille tur (efter min mands ønske), for at se
hvordan det så gik derefter. Hun havde stadig kramper i starten, men
så fortog det sig, og der har ikke været noget siden.

Hun hverken tissede eller skred ukontrolleret imens det stod på. og
det stod på i ca. ½ time (eller jeg ved jo ikke om det er begyndt
før, jeg vågnede).

Jeg ringede ind til københavns dyrehospital, og de sagde at det da
godt kunne være hjernerystelse, men da hunde er mere hårdføre, er
det sjældent de har det.
Men hvis det var en hjernerystelse, skulle vi bare holde hende i ro, de
næste dage.
Og vi skulle ikke være nervøse for andet.

Men det er jeg altså alligevel.
Er der nogen der har erfaringer på området?

Jeg ved ikke om det, at hun knaldrede hovedet ind i bordet har en
sammenhæng med kramperne. Det er kun mit gæt.

Håber at få respons.

På forhånd tak.
Bettina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-10-05 11:17

"BettinaFS" <BettinaFS@sol.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det er højst sandsynligt, en lettere hjernerystelse, så som dyrlægen siger,
hold hende i ro et par dage, og hun burde være som ny igen. Det er ikke
unormalt, at hjernerystelse først viser sig lidt senere. Faktisk regner man
vist, med helt op til 48 timer i sjældne tilfælder, mod normalt 24 timer.
Du kender det sikkert også fra os selv, vi kan jo blive indlagt, til "
Observation for hjernerystelse " Som for os mennesker, kan vise sig, både
som spasmer og meget andet godt, til at snakke i vildelse eller tåger.

M.V.H.....Benny..