Få opdateret oplysninger fra serveren og s~
Fra : Christian Kragh

Dato : 11-10-05 16:04

Hej NG.

Jeg er igang med at lave en online chat for et lukket publikum.
Nu forholder det sig sådan at dem som har ønsket at få lavet
chatten har sagt at man skal bevæge sig rundt i rum, hvor andre
personer også bevæger sig rundt.

Min grund ide var at lave 2 iframes, hvor den ene opdateres, og
henter oplysninger om placeringen, antallet af brugere og om de
sagde noget. Den anden skal bruges til når ens egen bruger
bevæger sig rundt. Så skulle den opdatere data på serveren om
brugerens position, skrevne tekst og lign.

Nu har jeg som tidligere spurgt, om hvordan man kunne skrive i et
oprindeligt vindue fra en iframe, fået at vide at dette ikke kan
lade sig gøre.

Nu går mit sørgsmål så ud på, hvordan skal man så hente
oplysningerne til browseren uden at hele siden hentes igen?

Christian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 11-10-05 17:23

Se inline:

On 11 Oct 2005 15:04:15 GMT, Christian Kragh <tursoe@gmail.com> wrote:

> [...]
>Nu forholder det sig sådan at dem som har ønsket at få lavet
>chatten har sagt at man skal bevæge sig rundt i rum, hvor andre

Mener du at der skal være figurer der bevæger sig rundt?
Den slags kræver seriøs programmering og vil være temmelig dyrt at få
gjort. Det er ikke noget for en amatør at sætte sig ned og skrive, med
mindre man har rigtig god tid. Har du spurgt dem om de har nogen
anelse om hvad det kræver?
En sådan løsning ville formentlig skulle programmeres i Java eller
måske Flash.

>Nu har jeg som tidligere spurgt, om hvordan man kunne skrive i et
>oprindeligt vindue fra en iframe, fået at vide at dette ikke kan
>lade sig gøre.

Det kan det nu godt. Bare ikke på den måde du ville.

Fra : Christian Kragh

Dato : 12-10-05 11:56

> [...]
> anelse om hvad det kræver?
> En sådan løsning ville formentlig skulle programmeres i Java eller

Ja, figuren skal bevæge sig rundt på siden , og det skal andre brugere
også.

> Det kan det nu godt. Bare ikke på den måde du ville.

Hvis du kender en måde eller har en ide så sig endlig til...
Jeg kan jo altid bruge et par timer på at prøve, det kan jo være det
virker.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 11-10-05 17:25

Christian Kragh wrote:
> Nu går mit sørgsmål så ud på, hvordan skal man så hente
> oplysningerne til browseren uden at hele siden hentes igen?

For at det kan lade sig gøre skal du bl.a. bruge XmlHttp-objektet, så
har du mulighed for - efter siden er loaded - at opdatere bestemte
elementer på siden efter eget valg.

Her er et simpelt eksempel:
<http://www.xn--bdker-vua.dk/fritid/legeplads/xmlhttp/>
(kig i koden)

og her er en uddybende artikel om emnet:
<http://jibbering.com/2002/4/httprequest.html>

Du kan også prøve at søge på "ajax", som er det nye 'hotte' ord i
branchen... Det er lidt lige som DHTML, det er ikke en standard
eller teknologi i sig selv, men dækker over flere forskellige
standarder/teknologier.

Her er lidt baggrundsinfo om AJAX:
<http://www.adaptivepath.com/publications/essays/archives/000385.php>

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Christian Kragh

Dato : 12-10-05 11:58

> For at det kan lade sig gøre skal du bl.a. bruge XmlHttp-objektet, så
> har du mulighed for - efter siden er loaded - at opdatere bestemte
> [...]

Det er en glimrende mulighed... det er værd at kigge videre på det...

> [...]
> branchen... Det er lidt lige som DHTML, det er ikke en standard
> eller teknologi i sig selv, men dækker over flere forskellige

Det vil jeg kigge nærmere på for at se om det kan komme til at virke.

Tak på forhånd... Hvis du tilfældigt støder på noget der måske kan bruges
må du godt sende en besked afsted...