Forskellig side alt efter tidspunkt.
Fra : Fischer

Dato : 08-10-05 06:07

Jeg vil prøve at lave en side der er forskellig alt efter hvilket tidspunkt
den besøges.
Altså på hverdage i dagtimerne skal der være én side. Aften og weekend en
anden side. Om natten en tredie side o.s.v. (blot et eksempel).

Det kunne f.eks. være en hovedside der sendte videre til de andre sider på
betingelse af tidspunktet.
Forestiller mig at det kan gøres med noget javascript???

Alle tips er velkomne. På forhånd tak.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 08-10-05 11:09

> Det kunne f.eks. være en hovedside der sendte videre til de andre sider på
> betingelse af tidspunktet.
> Forestiller mig at det kan gøres med noget javascript???

Har selv fundet ud af det.

Eks:

<script language="Javascript">
<!--
dag = new Date()
ugedag = dag.getDay()

if (ugedag = 0) {
linket = "soendag.htm"
}

else if (ugedag = 6) {
linket = "lordag.htm"
}

else {
linket = "hverdag.htm"
}

window.location=linket;

//-->

</script>

*Fischer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-10-05 11:55

Fischer skrev:

> Har selv fundet ud af det.

Et par kommentarer til dit script.

> <script language="Javascript">

Ovenstående bør være <script type="text/javascript"> - omend det
ikke gør den store forskel i praksis.

> <!--

Html-kommentaren er overflødig i dag.

> ugedag = dag.getDay()

Her sætter du variblen ugedag til værdien af dag.getDay() - det er
helt korrekt.

> if (ugedag = 0) {

- men her sætter du ugedag til 0 og spørger om det gik godt. I
javascript er der forskel på operatoren "=" (sæt lig med) og "=="
(undersøg lighed). Hvis du vil afgøre om ugedag har værdien 0, skal
det derfor skrives:

   if (ugedag == 0) {

Nogle browsere kan vælge at rette op på et forkert lighedstegn af
sig selv ("if (x = y)" er oftest en fejlskrivning af "if (x == y)")
- men man skal ikke regne med at det sker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Fischer

Dato : 08-10-05 12:48

Tak for tippene.

*Fischer

Fra : Benny Nissen

Dato : 08-10-05 11:53

Fischer wrote:
> Jeg vil prøve at lave en side der er forskellig alt efter hvilket tidspunkt
> den besøges.

Når du laver det med javascript (altså clientside) skal du være
opmærksom på, at det er brugerens ur og dato der regnes med, ikke
serverens, som du ville kunne bruge med f.eks. php.

--
Benny Nissen

Fra : Fischer

Dato : 08-10-05 12:50

> Når du laver det med javascript (altså clientside) skal du være opmærksom
> på, at det er brugerens ur og dato der regnes med, ikke serverens, som du
> ville kunne bruge med f.eks. php.

Det er fint nok.

Ellers kan man vel bare vælge 'getUTCHours()' og omregne til DK tid?

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 08-10-05 13:38

> Det er fint nok.
>
> Ellers kan man vel bare vælge 'getUTCHours()' og omregne til DK tid?

OK - det er stadig brugerens ur. Men man kan kompensere for brugere der
kommer fra andre tidszoner.

*Fischer