Hvad vej vender kisten?
Fra : Marianne Feddersen

Dato : 06-10-05 16:08

Hej

Vi står og skal til begravelse i morgen og min mand skal bære.
Hvad vej vender kisten i kirken. Hvis hovedet vender mod alteret skal de
der bærer hovedenden gå bagest og vender man på et tidspunkt så man får
hovedenden i den rigtige retning i forhold til gravstenen?
Vender man eventuelt inde i kirken? Vi har da været til begravelser før,
men har aldrig tænkt over dette.

Marianne Feddersen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-10-05 20:07

Marianne Feddersen wrote:
> [...]
> hovedenden i den rigtige retning i forhold til gravstenen?
> Vender man eventuelt inde i kirken? Vi har da været til begravelser før,

Umiddelbart ville jeg mene at det er med hovedet mod alteret.

Dels passer det bedst med kister, hvor man f.eks. har et kors på (ellers
ville det hurtigt virke "satanistisk" ved at korset vender forkert),
dels passer det med den gamle talemåde om at "blive båret ud med
fødderne først".

Men om man så ved bisættelse køres til kremation med fødderne først skal
jeg ikke kunne sige. Normalt ville man vel placere kisten med hovedet
først ved transport på køretøjer.

Det hele besværliggøres jo at at vi danskere oftest bruger rektangulære
firkantede kister uden orienteringsmarkører i stedet for de sekskantede
kister, der ses brugt mange andre steder og på film.

Jeg mener også ganske bestemt at man ved graven vender kisten så hovedet
ligger mod gravstenen (som jo også kaldes "headstone" på engelsk.)

Og må jeg så i øvrigt have lov at kondolere.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-10-05 20:31

meddelelse news:434575b0$0$9181$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg mener også ganske bestemt at man ved graven vender kisten så hovedet
> ligger mod gravstenen (som jo også kaldes "headstone" på engelsk.)

Det sidste tror jeg ikke på kan være helt sandt. Så vidt
jeg ved, bliver man begravet med fødderne mod øst.
Symbolsk skulle det så give, at man på opstandelsens morgen
vil kunne stå op af graven og se Kristus komme tilbage til Jorden igen.
Hvordan man så ordner det i praksis - altså at kisten kommer til at vende
rigtigt - det har jeg godt nok ingen anelse om, men begravelsesretningen
i Danmark er øst-vest.

Mvh.Bodil.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-10-05 21:45

Bodil Grove Christensen wrote:
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:434575b0$0$9181$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Det sidste tror jeg ikke på kan være helt sandt.

Det virker da umiddelbart mest logisk at hovedet ligger mod gravstenen?

> Så vidt
> jeg ved, bliver man begravet med fødderne mod øst.

Dèt ved jeg nu ikke om man har fastholdt alle steder (siden katolocismen?).

Ved søgning på Google har jeg indtryk af at man blot bibeholder en
generel øst-vest-orientering på gamle kirkegårde, men jeg tror ikke som
sådan at der findes overordnede bestemmelser om det.

> [...]
> rigtigt - det har jeg godt nok ingen anelse om, men begravelsesretningen

Som sagt er jeg ikke helt sikker på at man stadig vægter denne gamle
(katolske?) opfattelse så højt. Det virker nu for mig at se også lettere
overtroisk, at man (over?)fortolker Jesu udsagn om Genkomsten så rigidt.

(I visse kulturer - herunder Jesu egen jødiske - ville det vel måske
også kunne betragtes som decideret nedladende at vende fødderne - i
stedet for hovedet - imod en person, som man ligger ned for?)

Jeg må vist blive jer begge svar skyldig. Og så ved jeg ærligt talt ikke
om jeg virkelig skal blive dybt kristeligt bekymret over min formodning
om at min faster (og gudmor) MULIGVIS ligger med hovedet - og ikke
fødderne - mod øst ude på Kirke Værløse Kirkegård. (Som er en kirkegård,
hvor gravene nok er øst-vendt orienterede, men hvor ca. halvdelen af de
gravlagte således "vender forkert", hvis man begraves med hovedet imod
gravstenen, da det er anlagt efter "gravsten mod gravsten"-princippet.)

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 07-10-05 05:27

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in
message news:43458ca7$0$9202
snip
> Ved søgning på Google har jeg indtryk af at man blot bibeholder en
> generel øst-vest-orientering på gamle kirkegårde, men jeg tror ikke
> som sådan at der findes overordnede bestemmelser om det.

Danskere er jo overhovedet ikke overtroiske som muslimer, men chefer
kan lide at herse med underordnede, så ordnung muss sein - en eller
anden regel skal der være.

Byplanlægning vejer tusind gange tungere end øst-vest pjat når ny
kirkegaard skal indpassses i bymidte. Der ligger respekt for tro i at
overholde gamle regler om østvest kirkeorientering, og næsten alle
kirker bygges på frit land. Hvis adgangsforhold gjorde det bekvemt at
bryde normen, ville en arkitekt føle sig som pioner ved at få
dispensation.
At noget kan googles betyder ikke at det er væsentligt.
Denne trådstart er næsten informations-forurening = spam.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-10-05 21:05

Anders Peter Johnsen wrote:

> Og må jeg så i øvrigt have lov at kondolere.

Tak

Marianne Feddersen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-10-05 01:22

Marianne Feddersen wrote:

> [...]
> hovedenden i den rigtige retning i forhold til gravstenen?
> Vender man eventuelt inde i kirken? Vi har da været til begravelser før,

Hovedet vender mod alteret og afdøde bæres ud af kirken med fødderne
forrest. Således sættes kisten ind i rustvognen. Ved graven sørger man
for at placere kisten således, at hovedet vender mod gravstenen. Dette
nødvendiggør ikke, at kisten skal vendes eller noget tilsvarende.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Claudio Adam

Dato : 07-10-05 07:16

--

Med ansigtet vendt mod himlen er vel det primære!
Man kan argumentere dette med at der ikke findes kompas retniger i

Mvh. Adam

Fra : Claudio Adam

Dato : 07-10-05 07:19

Marianne Feddersen <marianne@feddersen.dk> skrev:
> [...]

Med ansigtet vendt mod himlen, det må vel være det primære!
Man kan argumentere dette med at der ikke findes kompas retninger i

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-10-05 21:05

Hej

Ja, så fandt vi da ud af hvordan det gik til.
Hovedet vendte som antaget mod alteret og kisten blev båret ud med
fodenden først, udenfor kirken var opsat to bukke hvorpå kisten blev
placeret og bærerne vendte sig så hovedenden var forrest, derefter gik
de ind til graven således at hovedenden kom i stenenden og kisten kom
til at vende rigtigt.
Mht hvilken retning man begraves i lå alle på denne kirkegård øst/vest,
men da der er gange imellem gravstederne, ligger dem på den ene side af
stien med hovedet mod øst og dem på den anden side med hovedet mod vest.

Marianne Feddersen

Fra : Claudio Adam

Dato : 08-10-05 07:56

> [...]
>lå alle på denne kirkegård øst/vest,
>men da der er gange imellem
>gravstederne, ligger dem på den ene side af

Kondolerer.
Jeg kan kun beklage at jeg til tider har for travlt med at få mine
synspunkter igennem,
Hilsen Adam.
--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/babylon

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 08-10-05 08:18

Claudio Adam (slet Y8DBF) wrote:

> Kondolerer.
> Jeg kan kun beklage at jeg til tider har for travlt med at få mine
> synspunkter igennem,
> Hilsen Adam.

Tak

Marianne Feddersen