VPN-problem
Fra : Christopher Højsbo

Dato : 05-10-05 18:07

Hej,

Jeg har et noget spøjst problem, som jeg håber på at kunne få lidt hjælp med
at løse.

Jeg har en Q100 router, som jeg bruger som VPN-concentrator og gateway til
serverne. Dem som kender den router ved nok at de kan være noget kryptiske
at konfigurere, hvilket jeg også har måttet sande. Det jeg ønsker er at åbne
for en given port, således at OWA på SBS 2000 serveren vil blive eksponeret
til internettet. Dette har jeg ikke kunnet finde ud af. Æv æv.

Imidlertid fik jeg den ide at installere endnu en router af andet mærke men
med brugbar manual på kundens anden offentlige ip, samt montere ekstra
netkort i serveren. Det primære netkort bruger subnet 10.1.1.0/255.255.255.0
og det nye netkort bruger 10.1.3.0/255.255.255.0

Imidlertid sker der noget meget mærkeligt når jeg enabler det nye netkort.
Jeg er forbundet via VPN på Q100 routeren, og har fx fået tildelt ip adresse
10.1.1.246. Jeg kan fint pinge serveren indtil jeg laver det første OWA kald
via internettet, dvs. via den nye router og via det nye netkort. Der sker
det at jeg ikke længere kan pinge serveren, som har ip adresse 10.1.1.5. OWA
via den nye router og netkort virker helt perfekt. Fra en maskine placeret
lokalt med ip adresse 10.1.1.94 kan jeg jeg hele tiden pinge 10.1.1.5, men
først i det øjeblik jeg disabler serverens netkort nr. 2 kan jeg igen pinge
10.1.1.5 via VPN-forbindelsen. En noget kejtet situation.

Jeg har sikret mig at det første netkort står listet øverst i listen over
"Adapters and Bindings".

Alle inputs modtages med glæde!

Hilsner

Christopher