Browsere med forskel i virusangreb?
Fra : Mr. Fox

Dato : 05-10-05 12:45

Er der forskel på mængden af den mængde angreb man udsættes for hvis man
anvender IE eller Firefox eller Mozilla eller andre???? I så fald bedes
om en anbefaling af et program.

Undskyld det måske dumme spørgsmål. mvh Mr. Fox

Fra : Mr. Fox

Dato : 05-10-05 12:51

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedes om en anbefaling af et program.
>
> Undskyld det måske dumme spørgsmål. mvh Mr. Fox
Og så lige et tillægsspørgsmål!!! Hvad betyder det om jeg anvender de
mailprogrammer der er i andre browsere i forhold til det jeg nu bruger,
Outlook Express. Nogen forskel????

Mr Fox som nok ikke er så "sly" som en fox end da.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-05 13:30

Mr. Fox skrev:

> Er der forskel på mængden af den mængde angreb man udsættes for hvis man
> anvender IE eller Firefox eller Mozilla eller andre?

Ja. Den mest benyttede browser vil altid være udsat for flere
angreb end andre browsere af to grunde: For det første er der
flere der finder dens fejl, og for det andet giver det bedre
resultat at angribe 1 milliard systemer end hundredetusind.

>I så fald bedes om en anbefaling af et program.

Opera eller Firefox er gode og gratis alternativer til IE hvor
jeg klart foretrækker Opera. Du vil opleve at der er sider som
ikke fungerer i de to browsere, mens de virker i IE. Det skyldes
enten at der er fejl i koden eller at den benytter metoder der
ikke er standardiserede og kun findes i IE (hvilket også er en
fejl) - eller begge dele.

Jeg har alle tre browsere installeret fordi jeg laver hjemmesider
og skal tjekke dem i de forskellige browsere. Det kan du jo også
gøre. Det giver ingen konflikter. Firefox er en Mozillabrowser,
så det er bare en fordobling at tage en anden en med af samme
slags.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-10-05 13:42

Den 05-10-05 13.44 skrev Mr. Fox følgende:

> Er der forskel på mængden af den mængde angreb man udsættes for hvis man
> anvender IE eller Firefox eller Mozilla eller andre???? I så fald bedes
> om en anbefaling af et program.

Mængden af angreb er ens - det afhænger af din opførsel, fx hvilke
hjemmeside du besøger. Der kan så være forskel på, om angrebene lykkes,
og hvor alvorlig skade de kan gøre.

Firefox udråbes normalt som mere sikker end Internet Explorer, men rent
faktisk er der fundet flere huller i den i år end i Microsofts browser.
Hullerne har dog ikke været så alvorlige som dem i Internet Explorer, og
de er blevet lukket forholdsvis hurtigt igen - også hurtigere end de
sædvanligvis lukkes i Internet Explorer. Men hvis sikkerheden er det
vigtigste, bør du måske kigge på Opera, den er der fundet færrest
sikkerhedshuller i.

Men uanset hvilken browser du vælger, er det vigtige, at du altid sørger
for at opdatere den med de seneste sikkerhedsrettelser.

Personligt vil jeg anbefale Firefox. Selvom der er fundet flere
sikkerhedshuller i den end Opera, mener jeg, det er en mere brugervenlig
browser. Og så kan den udvides med en række moduler, der giver den flere
egenskaber alt efter dit behov. Tjek evt. min signatur.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-10-05 18:39

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> posting:

>Personligt vil jeg anbefale Firefox. Selvom der er fundet flere
>sikkerhedshuller i den end Opera, mener jeg, det er en mere brugervenlig
>browser.

Det kommer meget an på brugeren og brugerens normale
anvendelsesopgaver.

> Og så kan den udvides med en række moduler, der giver den flere
>egenskaber alt efter dit behov. Tjek evt. min signatur.

Dette er ikke nødvendigvis et plus, at den kan (skal) udvides. Det
er ikke nødvendigvis alle, der finder modul-begrebet appellerende.
Det tilføjer en grad af større fleksibilitet, men også en større
grad af "bruger-ansvar" for programmet, et ansvar en del måske reelt
set ikke er interesseret i. Det fordrer konkret 1) overhovedet at
finde ud af, at man kan udvide med en funktionalitet, 2) finde denne
udvidelse, 3) installere den, og måske 4) sørge for vedligeholdelse
(jeg synes, jeg har set en del problemer med udvidelser, der ved nye
ff-versioner skaber konflikt).

Mit bud er, det typisk vil være inden for "nørd-gruppen" (uden
yderligere def. heraf), man finder udvidelser interessante, for der
vil man typisk sætte stor fleksibilitet og bruger-ansvar i højsæde,
og det gør måske ikke så meget, at man skal betale med større
kompleksitet.
Sådan tror jeg dog ikke, det er for hr. og fru Danmark. Nok ønsker
de fleste sig stor fleksibilitet, men ikke ubegrænset, for med stor
fleksibilitet følger ofte (nødvendigvis?) også større kompleksitet
(hvem ønsker at skrive e-post i maskinkode. Et eller andet sted
skal maskinen tage over og "bare" virke. Her kommer Opera ind som et
stærkere bud i forhold til den almindelige brugere, tror jeg.

Som et ikke-modulopbygget program vil Opera fremstå mere
formfuldendt og med funktionerne bedre integreret, IMO, eftersom der
er en overordnet strategi for tilføjelse af diverse funktioner[1].
Du skal blot lære at anvende programmet, og ikke løsrevne moduler,
der er mere eller mindre godt integreret.
Dertil kommer, at der netop ikke er så meget bøvl med selv-ansvar
for opbygningen af programmet, og som konsekvens deraf, at hr. og
fru Danmark måske aldrig få udvidet det og gjort livet lettere.

Så er der nok nogle ff-brugere, der vil argumentere for, at lige så
vel, som hr. og fru Danmark måske ikke vil få udvidet deres ff, så
vil de heller ikke finde de allerede indbyggede udvidelser i Opera
(set i forhold til ie). Det mener jeg nu ikke er tilfældet. Der er
nemlig forskel på aktivt selv at skulle konstruere og opbygge sit
program i FF og så mere passivt i Opera "bare" at kunne starte med
at anvende programmet primitivt og så langs med opdage den nye
verden af sig selv. I FF starter du også relativt primitivt, men for
at komme videre er du nødt til at tage et mentalt større skridt og
finde udvidelserne samt installere dem. I Opera er de per standard
indbygget og der skal et noget mindre, som jeg ser det, mentalt
skridt til lige at prøve den og den knap en dag og derved komme
videre. Du "leger" dig klogere, i modsætning til aktivt at søge dig
klogere via findudvidelse-installer-genstart-prøvaf.

På baggrund af dette er spørgsmålet, hvor meget den alm. bruger
vinder ved at anvende ff over ie. Hvis udvidelser aldrig rigtig
kommer i spil for brugeren, sikkerheden heller ikke er noget at råbe
et voldsomt hurra for, og ff faktisk er langsommere end ie, så er
det måske ikke det helt voldsomme, det er blevet udråbt til.

Jeg kan i øvrigt lige som et sidespring tilføje, det vil være et
helvede at komme fra Opera til FF. Der skal tilsyneladende
installeres moduler til selv de helt små ting som at skifte
UA-streng (User Agent Switcher) og CTRL+D (Paste and Go). Ville jo
aldrig blive færdig

___
[1] Der er så nogle smuttere, en af de store, IMO, er samme dialog
bruges til adm. af cookies OG loginds på websider.

--
What is life, except excuse for death,

--== http://better-browser.info ==--

Fra : John

Dato : 05-10-05 18:58

"Christian Bohr-Halling" skrev i en meddelelse

> og ff faktisk er langsommere end ie

Der findes dog et par tune-up'ere til FF:

http://majorgeeks.com/download.php?det=4534

http://www.chip.de/downloads/c1_downloads_16798733.html?tid1=9232&tid2=0

Aner ikke, hvor gode de er, da jeg ikke bruger FF. :)

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 19:55

"Christian Bohr-Halling" <nospam@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udvidelse, 3) installere den, og måske 4) sørge for vedligeholdelse
> (jeg synes, jeg har set en del problemer med udvidelser, der ved nye

Næeh men jeg vil heller ikke kalde det et plus at opera er overfyldt med
funktioner og indstillinger, som den almindelige bruger ikke bruger
alligevel. Er bange for det forvirrer mere end det gavner. Med andre ord,
jo simplere jo bedre

> [...]
> vil man typisk sætte stor fleksibilitet og bruger-ansvar i højsæde,
> og det gør måske ikke så meget, at man skal betale med større

Nu kan firefox jo også nemt bruges uden udvidelser, så ser ikke det som
et problem. Men ja er klart nok dem du betegner som "nørd-gruppen" der
med sikkerhed anvender flest udvidelser

> [...]
> skal maskinen tage over og "bare" virke. Her kommer Opera ind som et
> stærkere bud i forhold til den almindelige brugere, tror jeg.

Ikke enig, da jeg finder dens muligheder for avancerede til almindelige
brugere

> [...]
> for opbygningen af programmet, og som konsekvens deraf, at hr. og
> fru Danmark måske aldrig få udvidet det og gjort livet lettere.

Kan følge dig langt hen ad vejen, men netop punktet med at lære sin
browser at kende vil meget hurtigt blive for omfattende for hr. og fru
Jensen. Har selv opgivet.

> [...]
> videre. Du "leger" dig klogere, i modsætning til aktivt at søge dig
> klogere via findudvidelse-installer-genstart-prøvaf.

Ikke enig. Jeg har set mange funktioner i Opera omtalt her gruppen, har
dog kun selv fundet et få tal af dem. Med andre ord mener jeg det kan
være lige fedt om hr. og fru Jensen anverder Opera eller Firefox. De vil
ikke finde funktioner i Opera, og som du siger sandsynligvis ikke
installere udvidelser til Firefox. Så hvorfor udstyre dem med et stykke
software de aldrig kommer til at bruge?

> [...]
> et voldsomt hurra for, og ff faktisk er langsommere end ie, så er
> det måske ikke det helt voldsomme, det er blevet udråbt til.

Næeh hvis man ikke har et problem med ens maskine relativt nemt bliver
fyldt med en bunke skidt, og tager ovennævnte synspunkt i betragtning kan
man lige så godt fortsætte med IE

Carsten Sørensen - en bruger som både anvender firefox og Opera

http://www.forshus.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-10-05 04:51

"CS" <askmeforanaddress> posting:

> [...]
>funktioner og indstillinger, som den almindelige bruger ikke bruger
>alligevel. Er bange for det forvirrer mere end det gavner. Med andre ord,

Der er mulighed for forvirring, ja, men jeg synes nu, det er holdt
på et relativt lavt niveau. De helt store ting (chat, e-post,
RSS...) er gemt til brugeren får brug for det.

De mindre ting som genåbning af vinduer og indsæt-og-gå i én
operation synes jeg ikke skaber nogen forvirring, da de er
integreret fint i UI. Du ser en affaldsbøtte. Når du klikker på den
finder ud af, at alle dine lukkede vinduer ligger i den og kan
genåbnes. "Ahe, smart", tænker du, og så har du lært det (i
modsætnig til først at skulle finde og udvide med et modul med sådan
en funktion). Når du højreklikker og vil indsætte en URL i
adressefeltet, ser du "hov, jeg kan ikke bare vælge 'sæt ind' men
også 'sæt ind og gå til'... så slipper jeg for 'enter'". Og så har
du lært det. Osv.

Ja, nogle af tingene er endda helt gemt og er der bare per
automatik, eksempelvis fortsæt fra hvor du sluttede sidst. Det sker
automatisk. ...og så har brugerne lært det.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 21:34

Christian Bohr-Halling wrote:
> [...]
> vil man typisk sætte stor fleksibilitet og bruger-ansvar i højsæde,
> og det gør måske ikke så meget, at man skal betale med større

Det er sikkert rigtigt. Hvis man kigger nærmere på Firefox (og Mozilla)
og dets opbygning, så er det virkelig en "nørdet" browser. En almindelig
bruger vil aldrig kunne udnytte de tusind af muligheder det giver. På
den anden side er de fuldstændig ligeglade bare de kan surfe på nettet
nemt og bekvemt, og det har de såmen ingen problemmer med hvis de bruger
en skrabet udgave af Firefox (altså uden udvidelser).

Skal jeg være realistisk, så er det eneste de nogensinde vil lægge mærke
til af forskelle fra IE er popup-blokkering (hvis de kommer fra IE før
SP2) og hvis de er heldige, så opdager de måske også tabs. Så i sidste
ende må man hjælpe dem lidt på vej først ligemeget hvilken browser de nu
ville skifte til.

> [...]
> program i FF og så mere passivt i Opera "bare" at kunne starte med
> at anvende programmet primitivt og så langs med opdage den nye

Hr. og Fru Danmark vil aldrig opdage nogen som helst funktioner selv.
Hvis de ikke får fortalt andet vil de kun lige vide hvordan man skriver
en adresse og laver et bogmærke. Meget længere kommer de ikke. Selv om
de brugte IE ville de ikke engang opdage alle de muligheder den giver,
selvom det nu ikke er særlig mange.

Fra : Anders Lund

Dato : 05-10-05 21:34

Christian Bohr-Halling wrote:
> for med stor
> fleksibilitet følger ofte (nødvendigvis?) også større kompleksitet

Ikke at det kan sammenlignes helt, men det er i det mindst ret tæt
relateret i forhold til biler: Windows XP - samlet klods uden mulighed
for at fjerne IE (nogen siger man kan, andre ikke, men lad os holde os
til hvad Microsoft siger). Debian Linux - tilføj og fjern alt hvad du
vil.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : John

Dato : 05-10-05 22:06

"Anders Lund" skrev i en meddelelse

> Windows XP - samlet klods uden mulighed for at fjerne IE

Der findes dog i hvert fald mindst ét værktøj til permanent fjernelse af IE,
(to whom it may concern):

nLite:
http://majorgeeks.com/download4324.html

Ønskes blot gen-install af IE (fx i winXP), klares det med TweakLite:
http://www.snapfiles.com/reviews/TweakLite_Assorted/tweaklite.html

Så dét...:)

Mvh John

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-10-05 09:46

> ff faktisk er langsommere end ie, så er
> det måske ikke det helt voldsomme, det er blevet udråbt til.

FF er længere tid om at starte op end IE, da IE bliver hevet ind i
systemcachen ved opstart. Hvis man sørger for at få tømt systemcachen først
ved at starte nogle store programmer, så er de begge sløve til at starte.
FF er tydeligt hurtigere til at vise noget når det drejer sig om store
tabeller. Det ser ud til at IE først viser noget når hele tabellen er læst
ind og det kan i nogle tilfælde tage meget lang tid.
Men ellers reagerer begge browsere ret kvikt.

Niels Dybdahl

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 14:18

Niels Dybdahl wrote:

> FF er længere tid om at starte op end IE, da IE bliver hevet ind i
> systemcachen ved opstart. Hvis man sørger for at få tømt systemcachen først
> ved at starte nogle store programmer, så er de begge sløve til at starte.

Derfor vil man nok have glæde af Firefox Preloader:
http://sourceforge.net/projects/ffpreloader

--
http://www.skovenborg.frac.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-10-05 20:48

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> posting:

> [...]
>FF er tydeligt hurtigere til at vise noget når det drejer sig om store
>tabeller. Det ser ud til at IE først viser noget når hele tabellen er læst

Følgende resultater er fra
http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html#winspeed
( 800 MHz Intel Pentium 3, 256 MB RAM.)

Jeg har på et par af dem, der hurtigt kunne udføres, også angivet
mine tider (1.7 GHz, AMD Athelon XP, 512 MB RAM, Win XP).. og Opera
har faktisk en ulempe idet jeg havde 5 andre sider åbne.

Cold start, sek:
==========
1. Opera 8: 3.66
2. IE7b1: 6.19
3. IE 6.0: 6.99
4. Firefox 1.0: 11.54
5. Firefox 1.5: 17.26

Warm start, sek
==========
1. IE 6.0: 1.77
2. Opera 8: 2.38
3. IE7b1: 2.44
4. Firefox 1.0: 2.52
5. Firefox 1.5: 2.74

Rendering CSS, sek
=============
1. Opera 8: 0.92
2. IE 6.0: 1.32
3. Firefox 1.5: 1.52
4. IE7b1: 1.58
5. Firefox 1.0: 1.81

CBH's måling
Opera 8.5: ~0.3 sek.
IE6: ~ 0.6 sek.
FF1.0: ~0.9 sek.
- http://www.howtocreate.co.uk/csstest.html (gemt lokalt)

Rendering table, sek
==============
1. Opera 8: 1.17
2. IE7b1: 1.28
3. IE 6.0: 1.33
4. Firefox 1.0: 1.48
5. Firefox 1.5: 1.58

Script speed, sek
============
1. Opera 8: 13
2. Firefox 1.5: 21
3. Firefox 1.0: 23
4. IE7b1: 40
5. IE 6.0: 60

CBH's måling
Opera 8.5: 6.31
FF 1.0: 13.56
IE6: 26.8
- http://www.24fun.com/downloadcenter/benchjs/benchjs.html

Multiple images, sek
==============
1. Opera 8: 1.78
2. Firefox 1.0: 2.05
3. IE 6.0: 2.32
3. IE7b1: 2.32
4. Firefox 1.5: 2.85

History, sek
=======
1. Opera 8: 15
2. IE 6.0: 32
3. IE7b1: 34
4. Firefox 1.5: 38
5. Firefox 1.0: 41

Så kan man jo prøve at eftergøre det på sin egen computer, hvis man
vil.

--
What is life, except excuse for death,

-== http://my.opera.com/community/customize/comments.dml?id=2619 ==-

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 21:20

Kim Ludvigsen wrote:

> Mængden af angreb er ens - det afhænger af din opførsel, fx hvilke
> hjemmeside du besøger. Der kan så være forskel på, om angrebene lykkes,
> og hvor alvorlig skade de kan gøre.

Enig. Lidt omtanke og fornuft på nettet er den bedste sikkerhed.

> [...]
> sædvanligvis lukkes i Internet Explorer. Men hvis sikkerheden er det
> vigtigste, bør du måske kigge på Opera, den er der fundet færrest

Jeg mener ikke du kan måle sikkerhed på den måde. Jo, der er blevet
fundet mange sikkerhedshuller i Firefox i den seneste tid (og nogle er
stadig ikke rettet) hvorimod fx Opera kun har haft 8 hvor alle er
rettet. Men er fundne sikkerhedshuller også lig det samlede antal
sikkerhedshuller? Hvis jeg ville udnytte et sikkerhedshul behøver jeg jo
ikke udnytte dem der allerede er fundet og måske ikke rettet, jeg kunne
jo bare finde et uopdaget et (selvfølgelig er det ikke helt så enkelt,
men vi tænker teoretisk nu). Jeg synes på en måde det bare er godt der
bliver fundet en masse sikkerhedshuller i Firefox, hvis bare de bliver
rettet. Så er de jo væk. Modsat kunne man sige at man i IE har fundet
ligeså mange huller, uden at have rettet nær dem alle sammen, og i Opera
er der kun fundet 8... og mon ikke der er ret mange endnu!?!

Men som der også er sagt, så er de mest udsatte browsere jo selvfølgelig
dem der er mest brugt. Selvom Opera og Firefox står for omkring 10% af
markedet tror jeg de fleste nu alligevel holder sig til at ramme IE. Det
virker da i hvert fald mest logisk.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 05-10-05 14:41

"Mr. Fox" <nytjens@nrdc.dk> posting:

>om en anbefaling af et program.

Et sted at starte er ved at læse følgende og afgøre med dig selv,
hvad du synes mest sikker.

Opera - http://secunia.com/product/4932/
Currently, 0 out of 8 Secunia advisories, is marked as "Unpatched"
in the Secunia database
..
ff - http://secunia.com/product/4227/
Currently, 3 out of 24 Secunia advisories, is marked as "Unpatched"
in the Secunia database.

moz - http://secunia.com/product/3691/
Currently, 3 out of 31 Secunia advisories, is marked as "Unpatched"
in the Secunia database.

ie - http://secunia.com/product/11/
Currently, 20 out of 86 Secunia advisories, is marked as "Unpatched"
in the Secunia database.