Ejerlavsbetegnelser i Hjortdal sogn, V. Ha~
Fra : Erling Agesen

Dato : 02-10-05 23:19

I Realregister og Skøde-/panteprotokoller har jeg fundet
ejerlavsbetegnelsen "Sanden",
konkret er det matr-nr. 16 Sanden, købt af Niels Larsen Olesen i 1895.

Navnet "Sanden" kan i dag ikke findes som et ejerlav
(men stadig som et stednavn).
Nordjyllands Amts kortsider viser følgende ejerlav i Hjortdal sogn:
Hjortdal by, V. Svenstrup By, Slettegård, Nørthorup, og Fasmalie.

Konkret kan jeg i dag finde/lokalisere matrikelnumrene 16a, 16i, 16p,
16q, 16r, og 16t,men de er alle under V. Svenstrup ejerlav.

Forklaringen kan muligvis være
- at betegnelserne "Sanden" og "V. Svenstrup" har været anvendt i flæng,
men reelt er det samme ejerlav, eller
- at ejerlavsbetegnelsen "Sanden" på et tidspunkt er udgået og
ejendommene flyttet til et af de andre ejerlav.

Kan nogen, som kender forklaringen ?

Erling

NB: Også Hjortdal-folketællinger 1901, 1906, og 1911 har interesse.