En maskine i netværket har fast ip, er det~
Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-05 11:51

Som tidligere beskrevet har jeg problemer med mit mininetværk, jeg har
så idag opdaget at maskine B har en fast ip adresse under egenskaber for
netværk, skal jeg fjerne den faste og hakke "hent automatisk en ip
adresse " af, eller skal maskine A også have noget ændret under
netværket?

Maskine A= Win XP maskine med 2 netkort
Maskine B= Win XP maskine med 1 netkort
A+B Koblet sammen med krydset kabel, netværksguiden samt deling af
mapper kørt i begge maskiner, men efter genstart skal jeg "reparere
forbindelsen" for at få maskinerne til at se hinanden igen, det var det
jeg gerne ville undgå.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : P. Rongsted

Dato : 29-09-05 12:34

On Thu, 29 Sep 2005 12:50:31 +0200, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

> [...]
>mapper kørt i begge maskiner, men efter genstart skal jeg "reparere
>forbindelsen" for at få maskinerne til at se hinanden igen, det var det

Begge pc'er skal have fast IP på netkortet til det krydsede kabel. For
det andet kort kan du have fast IP eller DHCP IP som det passer dig -
nettet kender ikke forskel, når først IP adressen er tildelt. Det
eneste du skal passe på, er at den faste IP skal være udenfor det
område (DHCP addres scope), som DHCP serveren (normalt routeren) vil
uddele. Ellers kan du få flere pc'er med samme adresse - og det virker
helt sikkert ikke.

Peter

Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-05 12:51

Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-05 12:54

P. Rongsted wrote:

> [...]
> område (DHCP addres scope), som DHCP serveren (normalt routeren) vil
> uddele. Ellers kan du få flere pc'er med samme adresse - og det virker

Hmm jeg fik ikke svaret med i sidste postning, men nu skulle den være
der.
Jeg takker for svaret, dvs. jeg skal taste en ip adresse ind på maskine
B, du skriver DHCP IP er detbedre eller er der ingen forskel, nu er jeg
heller ikke lige klar over hvad der evt. skal stå under DHCP IP?

Fra : P. Rongsted

Dato : 29-09-05 13:55

On Thu, 29 Sep 2005 13:53:58 +0200, "Henning Lund"
> [...]

>B, du skriver DHCP IP er detbedre eller er der ingen forskel, nu er jeg
>heller ikke lige klar over hvad der evt. skal stå under DHCP IP?

Når du sætter hak ved "hent automatisk en ip adresse ", så beder din
pc om en IP adresse fra en DHCP server. Det vil normalt være din
router mod internettet. På det krydsede kabel er der ikke nogen DHCP
server, derfor skal du indtaste en fast IP på begge pc'er for det
netkort du forbinder dem med.

Jeg er ikke helt sikker på, hvordan du har koblet det sammen. Er det:

B <-> A <-> router <-> internet

Skal pc B kunne nå internettet? Eller hvad er det du vil opnå?

Peter

Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-05 14:16

P. Rongsted wrote:

> Jeg er ikke helt sikker på, hvordan du har koblet det sammen. Er det:
>
> B <-> A <-> router <-> internet
>
> Skal pc B kunne nå internettet? Eller hvad er det du vil opnå?

A + B er koblet sammen for at B fungerer som "lager", B skal kunne
tilgåes fra nettet.
A er koblet direkte på ADSL modem.