Uddrag af artikel i JP - 1
Fra : Vidal

Dato : 25-09-05 12:32

Et par uddrag fra artikler i Jyllands Posten idag:

Jeg kan kun opfordre folk til selv at læse dem.

-----

Da biskoppen glemte Gud.

Der står seks mennesker i et i kontor.
Værten tager ordet. Det er Jan Lindhardt, biskop i
Roskilde. Over for ham står Thorkild Grosbøll,
præsten fra Taarbæk.

Lindhardt beder ham bekræfte trosbekendelsen og siger
som ved en dåb: »Thorkild Grosbøll. Forsager du Djævelen
og alle hans gerninger og alt hans væsen?«

»Ja,« svarer præsten, der er blevet verdensberømt for
ikke at tro på en skabende Gud.

Biskoppen fortsætter: »Tror du på Jesus Kristus, hans
enbårne Søn, vor Herre, som er undfanget ved Helligånden,
født af Jomfru Maria ...« og remsen fortsætter, og Grosbøll
svarer ja til det hele.

Lindhardt lægger ritualbogen fra sig og skal til at sige
noget, da han bliver afbrudt af Grete Bøje, der er Grosbølls
provst: »Undskyld, jeg bliver nødt til at gøre min biskop
opmærksom på, at han glemte noget... første trosartikel«.
De andre om det kirsebærrøde træbord nikker. Lindhardt har
glemt den sætning, hele dette møde drejer sig om, nemlig:
»Tror du på Gud Fader, den Almægtige, himlens og jordens
skaber?«

Jan Lindhardt ser sig forvirret omkring: »Ja?« og giver sig
med pokeransigt til at læse den glemte sætning op.
Derefter byder han Grosbøll sætte sig og igen skrive under
på det præsteløfte, han allerede for 29 år siden første gang
satte sit navn under. Til sidst beder Lindhardt Fadervor
-fejlfrit - og får sin kontorchef til at føre Grosbøll, hans
teologiske bisidder, og hans juridiske rådgiver fra Præsteforeningen
ud. Det hele har taget 13 minutter.

Da Lindhardt rækker hånden frem for at sige farvel, når han i
skyndingen at huske at sige til Grosbøll, at han fremover skal
stille til skrifte-målssamtaler i hans bispegård, og at han
indtil videre har »mundkurv« på.

-----

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 03-10-05 22:16

On Sun, 25 Sep 2005 13:31:35 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Et par uddrag fra artikler i Jyllands Posten idag:
>
>Jeg kan kun opfordre folk til selv at læse dem

Ja, for det er da ikke lovligt at citere dem her.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Vidal

Dato : 03-10-05 22:28

Britt Malka wrote:

> Ja, for det er da ikke lovligt at citere dem her.

Hvad mener du? Jeg tror da, JP er stærkt interesseret i at
blive citeret. Det kunne måske sælge nogle ekstra aviser.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 03-10-05 22:29

On Mon, 03 Oct 2005 23:28:10 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Hvad mener du? Jeg tror da, JP er stærkt interesseret i at
>blive citeret.

Spørg dem. Og deres journalister. Hvis de ikke kontakter dig først,
altså.

Fra : Cyril Malka

Dato : 03-10-05 22:41

Britt Malka wrote:

> Spørg dem. Og deres journalister. Hvis de ikke kontakter dig først,
> altså.

Nok en detalje, for det er vel et spørgsmål om tro...

(Fra: http://www.jp.dk/ophavsret.html)

Om ophavsret

Kopiering m.v.
Artikler, fotografier, grafik og andet offentliggjort materiale på
Jyllands-Postens website stilles til rådighed for visning/læsning.

Du må gerne udprinte enkelte kopier til din egen private brug. Denne
adgang gælder alene fysiske personer. En virksomhed må således ikke
udprinte artikler m.v., heller ikke til brug for kopiering til
virksomhedens medarbejdere.

Du må også gerne tage en kopi i digital form, hvis det udelukkende sker
til din egen personlige brug inden for husstanden, jf. ophavsretslovens
§ 12.

Læs om ophavsretsloven hos Statens Retsinformation

Yderligere anvendelse og eksemplarfremstilling kræver udtrykkelig aftale
med Jyllands-Posten. Nærmere aftale om køb af artikler skal ske til Lone
Jürgensen 87 38 38 38. Nærmere aftale om køb af foto skal ske til
Polfoto 33 47 12 33.

Links
Du må gerne henvise til forsiden af vores hjemmeside - www.jp.dk - med
tydelig kildeangivelse. Til gengæld accepterer vi ikke gentagen og
systematisk brug af dybe links direkte til underliggende materiale på
hjemmesiden.

Der må heller ikke linkes på en måde, så Jyllands-Postens website kommer
til at se ud, som om den er en del af en anden hjemmeside, medmindre du
har indgået aftale med os.

Overtrædelser medfører krav om vederlag, erstatning og godtgørelse.

Jyllands-Posten er ikke ansvarlig for indholdet på websites, som
Jyllands-Posten linker til.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The best man for the job is usually a woman.

Fra : Britt Malka

Dato : 03-10-05 22:43

On Mon, 03 Oct 2005 23:41:22 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Overtrædelser medfører krav om vederlag, erstatning og godtgørelse.

Lige præcis.

Der er da i hvert fald en her i gruppen, som kender til den slags.
Godt nok ikke fra JP, men en anden dansk avis

Fra : Vidal

Dato : 03-10-05 22:53

Britt Malka wrote:

> Spørg dem. Og deres journalister. Hvis de ikke kontakter dig først,
> altså.

Du har vist ikke ganske forstået, hvordan ophavsretten
fungerer. Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig en
bunke links.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 03-10-05 22:59

Vidal wrote:

> Du har vist ikke ganske forstået, hvordan ophavsretten
> fungerer. Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig en
> bunke links.

Jeg kan også henvise til paragraf 22 i loven om ophavsretten.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 03-10-05 23:20

On Mon, 03 Oct 2005 23:59:00 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Jeg kan også henvise til paragraf 22 i loven om ophavsretten.

Jeg er helt bedøvende ...

Det er din pengepung, det går ud over, ikke min. Så citer du bare på
livet løs

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 03-10-05 23:41

Mandag den 3. oktober 2005 23:59 skrev Vidal med vidal@webspeed.dk i beskeden
<4341a999$0$38646$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Jeg kan også henvise til paragraf 22 i loven om ophavsretten.

Forskellen mellem citat og komplet gengivelse af en artikeltekst kan du sikkert
selv gennemskue, men du glemte at læse §12 før du nåede til §22.

God skik vil også være at kontakte JP først før man gengiver en hel artikel.
Til gengæld kan ingen hindre at du skriver en tekst ind fra en avis f.eks. Det
er et offentliggjort medie, og er i forvejen til frit udlån på et bibliotek.
Men kan det påvises at man har brugt klippe (Ctrl+C) og klistre (Ctrl+V)
metoden, er der grundlag for avisen til at påstå man ikke har overholdt de
regler de selv har opsat som kriterie for brug af avisen - noget man *bør*
være bekendt med hvis man læser deres hjemmeside, www.jp.dk.

Henrik, Dianalund

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-10-05 00:07

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> regler de selv har opsat som kriterie for brug af avisen - noget man *bør*

Britt henviser også til nogen, som skriver af og til her på gruppen, og
som fik sig en klækkelig bøde for at gengive artikler fra en avis på sin
hjemmeside.

Den slags takseres altid ret højt da forbrydelsen *er* sket i det hele
taget.

Man skal ikke blot bede om lov, men man skal som regel ligelede betale
avisen for det.

Det er faktisk sådan, at det går så langt, at man end ikke må gengive
artikler, man har været interviewet i medmindre man har lov til det af
journalisten.

Det har jeg som betingelse før jeg giver interviews nemlig for at undgå
den slags ubehageligheder.

Men jeg kan forstå at det er Vide al, som er centrum for denne
diskussion, og som kristen er man vel hævet over loven?

Fra : Britt Malka

Dato : 04-10-05 00:28

On Tue, 04 Oct 2005 01:07:01 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Britt henviser også til nogen, som skriver af og til her på gruppen, og
>som fik sig en klækkelig bøde for at gengive artikler fra en avis på sin
>hjemmeside.

Nah, jeg tror faktisk, at vedkommende lukkede sin forening og
hjemmeside for at undgå bøden. Så vidt jeg husker.

>Man skal ikke blot bede om lov, men man skal som regel ligelede betale
>avisen for det.

Ja, og det er ikke billigt.

Men vi kan selvfølgelig spørge JP, hvad de siger?

>Men jeg kan forstå at det er Vide al, som er centrum for denne
>diskussion, og som kristen er man vel hævet over loven?

Ja, ifølge en præst på Religion.dk, så er "kærlighed over loven". Hæ!

Så kan man selvfølgelig spørge sig selv om, hvad kærligt der er i
dette og hint? men det er jo en selvfølge på linje med andre
selvfølger, som fx at Danmark har verdens bedste sundhedssystem.

Fra : Cyril Malka

Dato : 04-10-05 00:44

Britt Malka wrote:

> Ja, ifølge en præst på Religion.dk, så er "kærlighed over loven". Hæ!
> Så kan man selvfølgelig spørge sig selv om, hvad kærligt der er i
> dette og hint?

Jeps. Og Kristeligt Dagblad, for ikke at nævne den, er sandsynligvis en
af de mest hidsige aviser for at få en til at betale online artikler m.m.

> men det er jo en selvfølge på linje med andre
> selvfølger, som fx at Danmark har verdens bedste sundhedssystem.

Nah... Det er vel et spørgsmål om tro ;->

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... This is 911: To report fire press 1, burglary press 2, rape press 3,...

Fra : Britt Malka

Dato : 04-10-05 00:45

On Tue, 04 Oct 2005 01:43:45 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Jeps. Og Kristeligt Dagblad, for ikke at nævne den, er sandsynligvis en
>af de mest hidsige aviser for at få en til at betale online artikler m.m.

Jeps!

Man sætter kærlighed over loven, men ikke, hvis det går ud over dem.
Så er loven deres ven.

>Nah... Det er vel et spørgsmål om tro ;->

Nemlig. Tro, og statistikker. Som også fortæller, at togene altid er
til tiden.

Men nogen må jo tro på dem.

Fra : Vidal

Dato : 04-10-05 01:20

Britt Malka wrote:

> [...]

Som sædvanligt rammer I sømmet lige på hovedet

> [...]
> dette og hint? men det er jo en selvfølge på linje med andre
> selvfølger, som fx at Danmark har verdens bedste sundhedssystem.

Ja, det er jo lige med at få alle omstændigheder med.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-10-05 08:16

Tirsdag den 4. oktober 2005 01:28 skrev Britt Malka med news@foxladi.com i
beskeden <qff3k1d2039b3o1uqrlbl9qv5e3mgjc88q@4ax.com> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Så kan man selvfølgelig spørge sig selv om, hvad kærligt der er i
> dette og hint? men det er jo en selvfølge på linje med andre
> selvfølger, som fx at Danmark har verdens bedste sundhedssystem.

Faktisk var der en artikel i Politiken for nylig, der fortalte at vi havde den
næstdårligste tandsituation i befolkningen, såeh... Det halter lidt, selvom
det koster halve og hele bondegårde.

Henrik, Dianalund

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-10-05 08:29

Tirsdag den 4. oktober 2005 09:16 skrev jeg i beskeden
<43422c43$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> den næstdårligste tandsituation i befolkningen, såeh... Det halter lidt,
> selvom det koster halve og hele bondegårde.

Glemte lige vikarudgifter...

Man har for Storstrøms og Vestsjællands amter konstateret en meget ringe brug
af de nye regler hvorved sygeplejersker kan få *betaling* for at indgå i
vagter på egne sygehuse udover almindelig arbejdstid. Udgiften til vikartimer
bliver ved denne brug billigere, samtidig med at de deltagende sygeplejersker
får kontant fordel af deres indsats. Det blev konstateret at de to amter
tilsammen havde brugt 31 mio på vikarbureauer og kun 2,4 internt til
sygeplejerskerne direkte.

31 mio kr vikartimer burde få nogen til at vågne op! Der kan spares penge til
glæde for patienterne der således får personale de kender i forvejen, men det
kræver handling i stedet for tom snak.

Kilden til oplysningen var TV2 Øst - www.tv2east.dk

[Kan godt søge det direkte link, hvis nogen bliver "stædige" m.h.t.
dokumentation... ]

Henrik, Dianalund

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-10-05 08:14

Tirsdag den 4. oktober 2005 01:07 skrev Cyril Malka med news@nytestamente.org i
beskeden <4341B995.7070504@nytestamente.org> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> hjemmeside.
> Den slags takseres altid ret højt da forbrydelsen *er* sket i det hele

Jeps. Præcedens er noget værre noget.

> [...]
> Det er faktisk sådan, at det går så langt, at man end ikke må gengive
> artikler, man har været interviewet i medmindre man har lov til det af

Det er så også en af grundene til at man ikke ser formuleringen "JP skrev" i
reklamekampagner. Andre aviser er langt mere "large" i forhold til
reklameværdien i at blive citeret - men jeg er godt klar over det er en
smagssag.

> Det har jeg som betingelse før jeg giver interviews nemlig for at undgå
> den slags ubehageligheder.

Ganske forståeligt.

Henrik, Dianalund

Fra : Vidal

Dato : 04-10-05 01:17

Henrik Vestergaard wrote:

> God skik vil også være at kontakte JP først før man gengiver en hel artikel.

Hvilket jeg ikke har gjort.

> Til gengæld kan ingen hindre at du skriver en tekst ind fra en avis f.eks. Det
> er et offentliggjort medie, og er i forvejen til frit udlån på et bibliotek.

OK.

> [...]
> regler de selv har opsat som kriterie for brug af avisen - noget man *bør*

Malkaerne var lige ved at gøre mig urolig, men
dit indlæg gør mig så roligt igen.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 04-10-05 08:23

Tirsdag den 4. oktober 2005 02:16 skrev Vidal med vidal@webspeed.dk i beskeden
<4341c9e2$0$38666$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> Hvilket jeg ikke har gjort.

Godt.

> OK.

Det ville i hvert fald være det argument jeg ville bruge. Har jeg købt en trykt
avis, så er teksten købt ikke lånt...

Men naturligvis fortsat under anerkendelse af kildehenvisning.

> Malkaerne var lige ved at gøre mig urolig, men
> dit indlæg gør mig så roligt igen.

Jensen'erne, Olsen'erne... Britt og Cyril lyder pænere end "malkaerne", men lad
det ligge.

Reglerne for citation er ret specielle, og på det område kan vi kun håbe at
EU-standarderne kommer her til landet for den danske særlov er ret underlig i
forhold til den tekniske udvikling, og hæmmer også forskere i deres arbejde
med tekster. EU har heldigvis ladet sig inspirere af "fair use"-begrebet, og
på bogmarkedet har det en positiv effekt hvis nogen helt opgiver en tekst. Dér
er friheden til at holde teksten levende vigtigere end et forlags rettigheder
hvis de f.eks. erklærer de ikke vil genoptrykke en bestemt tekst/bog. Men det
er en længere sag...

Henrik, Dianalund

Fra : Britt Malka

Dato : 05-10-05 00:10

On Tue, 04 Oct 2005 09:22:42 +0200, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@gmx.net> wrote:

>Jensen'erne, Olsen'erne... Britt og Cyril lyder pænere end "malkaerne", men lad
>det ligge.

Jo, men på den anden side, så er Jensen'erne, Olsen'erne osv. SÅ
almindelige, at ingen gider at bruge deres navne på den måde. De er
alligevel kedelige og almindelige.

Malkaerne, Hamalkot på hebraisk, derimod, DET er specielt. Vi er
specielle, vi er spændende, så derfor bruges vores navn på den måde.

Hvem fa'en gider være en almindelig kedelig borgerlig 'sen af en art?

Som Paul Newman (også jøde) sagde:

"If you don't have enemies, you don't have character." - Paul Newman

Jeg kan supplere med:

"Great spirits have always encountered violent opposition from
mediocre minds." -- Albert Einstein

Så jeg er fortrøstningsfuld og stolt over at være en af Malkaerne,
frem for en glemt, grå og ubemærket Jensen, Olsen, Andersen eller
lignende.

> [...]
>hvis de f.eks. erklærer de ikke vil genoptrykke en bestemt tekst/bog. Men det

Det er ikke nok at låne en avis på biblioteket og hævde, at man bare
har "skrevet af". En artikel skal skrives OM, ikke AF, hvis man ikke
skal ryge i klemme i en copyright-regel.

Journalister lærer i øvrigt, hvordan de søger på nettet efter deres
artikler, og de har standard Word-skabeloner, der kan bruges som
trusselbreve, hvis ikke deres artikler omgående fjernes, med standard
(store) bødesummer i. De har også op- og rygdækning fra deres
organisation, hvis de skulle have brug for at sagsøge en person, der
har viderebragt DERES arbejde, som de har copyright på. Så det er ikke
noget, man skal tage let på.