MonthCalendar
Fra : Henning Madsen

Dato : 20-09-05 18:54

Er det mugligt med et klik på en dato i en MonthCalendar at få udskrevet,
til feks. en Edit, den dato man klikker på, samt det årstal og dagens navn
den aktuelle kalender viser ?
Det vel også være rart hvis man kunne markerer en dato med feks. rød skrift.
Et svar eller en ide vel være velkommen.
Jeg bruger Delphi 4 og XP.
Med venlig hilsen
Henning

Fra : Thomas Demant

Dato : 23-09-05 09:46

> Er det mugligt med et klik på en dato i en MonthCalendar at få udskrevet,
> til feks. en Edit, den dato man klikker på, samt det årstal og dagens
> navn den aktuelle kalender viser ?
Ja. Jeg kender dog ikke Delphi 4, men i Delphi 7 fungere det fint. Mon ikke
også det gør i D4.
Eksempel:
Indsæt en edit der hedder Edit1 og en MonthCalendar der hedder
MonthCalender1.
Indsæt følgende kode i MonthCalendar1.OnClick-enevten:

begin
ShowMessage('Nu vises en forkortelse af dagens navn');
Edit1.Text:=FormatDateTime('ddd', MonthCalendar1.Date);
ShowMessage('Nu vises hele dagens navn');
Edit1.Text:=FormatDateTime('dddd', MonthCalendar1.Date);
ShowMessage('Nu vises dato, måned, år og dagens navn');
Edit1.Text:=FormatDateTime('dd"-"mm"-"yy" "dddd', MonthCalendar1.Date);
ShowMessage('Og bare se. Nu går det helt amok:');
Edit1.Text:=FormatDateTime('d". "mmmm" "yyyy" og dagen i dag er den sidste
"dddd" i denne uge "', MonthCalendar1.Date);
end;

> Det vel også være rart hvis man kunne markerer en dato med feks. rød
> skrift.
Det kan man sikkert. Jeg ved ikke hvordan.
Måske du kan bruge BoldDays-funktionen til at vise datoen med fed skrift.
Har dog ikke sat mig ind i funktionen.

--
Thomas
4990 Sx

Fra : Henning Madsen

Dato : 23-09-05 19:14

"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Thomas
> 4990 Sx
>Tak for svaret Thomas det var lige det jeg manglede.
NB Det bliver sjovt når der kommer to lørdage i ugen ??
mvh
Henning