I dagens JP kan man på:
http://www.jp.dk/morgenavisen/mmeninger:aid=3271680/
se følgende meningsudveksling mellem en sognepræst og avisens redaltion:
==
Jesus afviste sjælevandring
Af Michael Lerche Nygaard, sognepræst, Haderslevvej 38, Kolding
JP'S LEDER 18/8 "Kirke i knibe" peger på det uholdbare i, at Højesteret
bakker op om overtroen i folkekirken, når det gælder reinkarnation.
Desværre tager lederen efterfølgende luften ud af sit eget anliggende
ved at hævde, at Jesus selv taler om sjælevandring i Matthæusevangeliet.
Men det er en misforståelse. Reinkarnation afvises kategorisk i Bibelen
med ordene:
»Det er menneskenes lod at dø een gang og derefter dømmes«
(Hebræerbrevet kap. 9, vers 27).
SVAR
IKKE DESTO MINDRE omtaler Jesus i Matt. kap. 17. Johannes Døber som en
reinkarnation af den gammeltestamentlige profet Elias, som var død 800
år tidligere. Denne udlægning finder iøvrigt støtte i Den store Danske
Encyclopædis artikel om profeten Elias. Redaktionen
==
Og hvad skriver så SDE? Se:
==
E'lias, 800-t. f.Kr., gammeltestamentlig profet (1. og 2.Kong.) i
Israels nordlige kongerige, Samaria; han levede under kongerne Akab og
Akazja. Elias var dels mirakelmager og helbreder, dels revser af kongens
administration og af hans dyrkelse af Baal. Efter at have udpeget Elisa
til sin efterfølger steg Elias til Himlen i en ildvogn. Traditionel
jødedom venter Elias' genkomst og reserverer plads for ham ved
påskemåltidet.
I NT opfattes Johannes Døber som den genkomne Elias og som forløber for
Jesus. I forklarelsen på bjerget viser Elias sig sammen med Moses, og
Jesu råb på korset misforstås, som om han kalder på Elias. Apokalyptiske
kredse i den antikke jødedom viste interesse for Elias.
==
Er »genkomst« det samme som reinkarnation? Vistnok ikke helt ...
--
Per Erik Rønne