Hvor meget varme i et fyrfadslys?
Fra : CAH

Dato : 18-09-05 13:44

Hej

Kan man finde ud af hvor meget varme der er i et fyrfadslys, og
sammenligne det med prisen på fjernvame?

et væddemål

Cah

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-05 13:55

Den 18 Sep 2005 05:43:46 -0700, "CAH" <madsgormlarsen@gmail.com>
skrev:

>Kan man finde ud af hvor meget varme der er i et fyrfadslys, og
>sammenligne det med prisen på fjernvame?

Jeg har ikke tallet, men jeg er helt sikker på at fjernvarme er
billigst
--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
Have I ever claimed to be sane?

Fra : CAH

Dato : 18-09-05 14:05

> Jeg har ikke tallet, men jeg er helt sikker på at fjernvarme er
> billigst

Ja, men hvad skal et fyrfadslys koste for være billigere end
fjernvarme?

Cah

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 18-09-05 14:26

CAH wrote:

> Kan man finde ud af hvor meget varme der er i et fyrfadslys, og
> sammenligne det med prisen på fjernvame?

Du spørger i den forkerte gruppe.
Prøv dk.videnskab. Lige noget for dem.

Ingen "standard" læser af denne gruppe ved det.
Men i den nævnte gruppe kan du støde på folk der kan og vil _regne_ på
det. Ja.!

Men jeg vil gætte på at prisen på fyrfadslys skal være omkring 10% af
nuværende for at konkurrere med fjernvarme.
Bare et godt gæt.

Det ville desuden hjælpe hvis du oplyser priser på fyrfadslys og fjernvarme.

Mvh. Jørgen

Fra : CAH

Dato : 18-09-05 14:48

> Du spørger i den forkerte gruppe.
> Prøv dk.videnskab. Lige noget for dem.

Det prøver jeg tak for tippet.

Cah

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-09-05 14:55

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej

Kan man finde ud af hvor meget varme der er i et fyrfadslys, og
sammenligne det med prisen på fjernvame?

Dets brændværdi er så godt som identisk med tilsvarende vægt olie (uden
hætten), så det er nok ikke særligt lukrativt at bruge fyrfadslys selvom de
er billige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : CAH

Dato : 20-09-05 08:01

ca. 6 kr. for 100 stk. se dk.videnskab

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 04:07

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev

Kan man finde ud af hvor meget varme der er i et fyrfadslys, og
sammenligne det med prisen på fjernvame?
et væddemål

Et fyrfadslys afgiver ca 30 watt. Så er det bare at gå i gang med at regne
på brændetimer, temperatur osv.

En almindelig, moderne dobbeltradiator på ca 60x60 cm afgiver ca. 600 watt
på fuld knald, så tyve fyrfadslys modsvarer nogenlunde en almindelig
radiator passende til et etfags vindue.

Treogtredive fyrfadslys koster ca. kr 6.66 og brænder ca. fire timer hvilket
giver i alt 3960 watt, altså en kilowatt pris på ca. kr 1,65 - stort set
samme pris som el....

Det er naturligvis ret forenklet, fordi der er mange faktorer, men det er
nok ikke helt ved siden af.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 399,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.