hundeuld
Fra : Nette Stormlund

Dato : 18-09-05 12:36

Og Jeg skriver lige lidt igen.......

Jeg har tidligere lagt et indlæg ind omkring hundeuld.

Jeg spinder nemlig af det - og vil høre om der er nogen, som har lyst til
at gemme det underuld de reder af- og så bytte det med mig.

Jeg tilbyder hjemmelavede bolcher til gengæld.

Jeg har fået en god aftale i stand herinde - men der kunne jo være flere
der havde lyst at samle sammen.

Jeg har netop spundet en masse garn af en sæk collie- uld fra en kennel
herhjemme. Jeg er meget fascineret af de forskellige farver der er i ulden
- og kunne tænke mig flere farver at arbejde med.

Håber at høre fra nogen.

Jeg holder også angorakaniner, og spinder deres uld. Jeg lægger lige et
billede i binaer af et sjal jeg blev færdig med for nylig lavet af uld fra
min sorte angora-han.

M.v.h.
Nette

nette@stormlund.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-09-05 12:53

Nette Stormlund <nette@stormlund.dk> writes:

> Jeg spinder nemlig af det - og vil høre om der er nogen, som har
> lyst til at gemme det underuld de reder af- og så bytte det med mig.

Jeg har en stor, sort newf som giver en hulens masse uld. Bolcherne
koger jeg selv, men jeg vil gerne betale dig for at spinde af det. Det
kan jeg nemlig ikke finde ud af.

Kan du fortælle lidt om hvor meget råuld der skal til et sjal f.eks?

Og kan newfuld overhovedet bruges?

Har du ikke en hjemmeside med billeder af det du laver? Det vil jeg
nemlig meget gerne se.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Mette Kyhl

Dato : 18-09-05 13:11

Hej Nette

Hvor bor du vi har gode bamser der gerne vil levere.....

Vh Mette og Claus

Fra : Nette Stormlund

Dato : 18-09-05 14:36

"Mette Kyhl" <mettekyhl@post.cybercity.dk> wrote in news:432d5949$0$67262
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Hej Nette
>
> Hvor bor du vi har gode bamser der gerne vil levere.....
>
> Vh Mette og Claus

Jeg bor på Amager

- men det kan jo sendes. Jeg betaler gerne porto!

Og hvis I bor omkring Stor-københavn kører jeg gerne, og henter.

M.v.h.
Nette

Fra : Claus

Dato : 18-09-05 17:30

Skal det være langhårs hunde eller duer ulden også fra korthårs med
underuld?

Hilsen Claus og Mette som tror
deres 2 schæfere har underuld (novicer på uld området)

Fra : Nette Stormlund

Dato : 18-09-05 17:37

Hej!

Jeg er sikker på jeres schæfere har underuld, men om man kan spinde af den
afhænger af længden.

Jeg vil sige at under 4-5 cm. må det ikke være.

Men send en lille håndfuld, så kan jeg prøve om det duer.

M.v.h.
Nette

Fra : Nette Stormlund

Dato : 21-09-05 17:23

Hej!

Jeg har tjekket op på det hos en mere erfaren spinder end jeg selv.

Schæferuld er kvalivare

d.v.s. det er rigtig godt at spinde af.

Fra : John P [jopa]

Dato : 22-09-05 13:11

Nette Stormlund skriblede bla:

> Schæferuld er kvalivare

som alt andet ved schæfere

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Nette Stormlund

Dato : 22-09-05 15:43

Ja - lige præcis!

Det er næsten lige så godt som collie

M.v.h.
Nette

Fra : Nette Stormlund

Dato : 18-09-05 14:45

Hej Trine!

New-foundlænder kan man sagtens spinde af. Man kan spinde af alle
langhårshunde, der har underuld.

Jeg spinder også af f.eks Islandsk fårehund ( har mine svigerforældre ),
og den har også lækker uld. Så de behøver ikke være vildt langhårede.

Tjah - hundeuld skal altid sættes sammen med fåreuld - en tråd af hver,
for hundeuld kan ikke stå alene.

Så der går ca. 200 gram hundeuld og 200 gram fåreuld til et pænt stort
sjal.

Jeg spinder ikke gerne for andre - for jeg har også fuldtidsjob, børn,
hundene og 13 kaniner at passe.

Men jeg har da lavet aftaler omkring, at faste "uld-ydere" får en lille
julegave fra deres hund. f.eks et pandebånd.

Der er også etablerede spindere herhjemme, som spinder for andre. Der er
prisen 1.25 kr pr. gram. D.v.s. at du skal gange de 400 gram uld til
sjalet med 1,25 kr.

Det lyder umiddelbart dyrt - men det tager mange timer at spinde det. Så
timelønnen er minimal.

Men hvis det er det du vil, henviser jeg gerne til en.

Uhh - min hjemmeside er min dårlige samvittighed Jeg får den bare
ikke opdateret - men det skal vist være en vinterprojekt.

Så der er ikke billeder derinde. Men jeg lagde et billede af et angora-
sjal ind i binaer.dk tidligere i dag . Så det kan du da se - og jeg
lægger lige et billede af et pandebånd af hundeuld ind også.

Hvis du har problemer med at komme ind i binaer ( hvad jeg havde
tidligere ), så mail mig - så kan jeg maile det til dig.

Mange hilsener,
Nette

Fra : Heidi Jensen

Dato : 19-09-05 09:21

> Jeg tilbyder hjemmelavede bolcher til gengæld.

Jeg kan kun klart anbefale det, de smager helt fantastisk!

> Jeg har fået en god aftale i stand herinde - men der kunne jo være flere
> der havde lyst at samle sammen.

Der er snart mere på vej til dig ;0)

Heidi

Fra : Nette Stormlund

Dato : 19-09-05 10:17

Hej Heidi!

Jubii - jamen, så går jeg i gang med kogeriet

Mødte i øvrigt en af dine bekendte til hundetræning.

Anne Lisbeth hed hun vist. Hun havde to bearded collier med. Enten kom
begge ( eller også kun den ene ) fra samme kennel som din Jason. Hun
kendte dig i hvert fald udemærket.

Det var klasse 1 træning - med ret mange hunde ( jeg tror der var 12-15
stk. ), så min 1-årige teenage-hund var helt oppe at køre. Jeg kunne
slet ikke få kontakt med ham derude - og en simpel ting som "sit"
overhørte han fuldstændig

Jah - det var ikke så sjovt, men han har simpelthen kun dame-hunde og
grød i hovedet p.t. så vi træner videre herhjemme.

Så jeg nøjes med at gå til hvalpetræning med den lille.

Mange hilsener,
Nette

Fra : Heidi Jensen

Dato : 19-09-05 10:51

"Nette Stormlund" <nette@stormlund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Anne Lisbeth hed hun vist. Hun havde to bearded collier med. Enten kom
> begge ( eller også kun den ene ) fra samme kennel som din Jason. Hun

Ja ok! begge hundene er fra samme kennel som min Jason, deres han er
kuldbror fra den tæve jeg havde som jeg sendte retur, hun var gal i hovedet,
det samme er deres han, men de kan ikke se det! Deres tæve er en
udstationering de har fra Kenlen, hun er smuk! De har jo også en Collie, en
ældre dame :0) Hyggeligt, du må hilse dem... De var jo også i Brøndby her i
weekenden der fik de bedste hvalp... men hun er nu også god, den bedste i
kuldet!

jeg forventer snart en sort/hvis hvalp, så der kommer en masse mere uld til
dig ;0)

Heidi

Fra : Nette Stormlund

Dato : 19-09-05 12:49

Hej Heidi!

Nu har jeg ikke fulgt så meget med herinde længe, så jeg var ikke klar
over du havde sendt en retur. Sikke noget.......

Jeg mødte Anne Lisbeth kort, men det er rigtigt - hannen var noget sur i
det. Han gad i hvet fald ikke have andre hunde i nærheden af sig. Og det
gjaldt alle hunde - ikke bare min lallende teenage-klovn.

Ja - jeg syntes også tæven var smuk - meget smuk. Hun var til gengæld
bange for mange ting.

Øv altså - at jeg ikke lige fik spottet jer i Brøndby.

Jeg var ude lørdag at hente uld Faktisk fra Pia Brydesøe ( som også
kender dig ). Jeg kender hende gennem en kanin-nyhedsgruppe, jeg har
været medlem af et par år.

Og til lykke med det flotte resultet derude. Sk... godt gået!

Det lyder spændende med hvalpen. Jeg krydser fingre........

Mange hilsener,
Nette