Problematisk query (distinct og inner join~
Fra : Jannick

Dato : 07-06-01 16:56

Hejsa

Jeg har siddet og bøvlet lidt med at få lavet en query til en db. Her er
databasestrukturen forenklet:

Objekter
- ID
BeskrivelsesTyper
-ID
-Navn
Beskrivelser
-ID
-ObjektID
-TypeID
-Tekst
På en side ønsker jeg at vise nogle beskrivelser af nogle "objekter". Til
hvert objekt kan der være flere typer. Hver beskrivelse er således relateret
til at være af en bestemt type og være kædet til et bestemt objekt. Et vært
objekt har teoretisk set kun en beskrivelse per type men min query skal tage
forhold for at der ved et uheld kan være flere. Jeg skal ænde med et
recordset der indeholder data fra alle de beskrivelsestyper hvor der er en
tilhørende beskrivelse. Men skulle der være 2 beskrivelser tilhørende samme
objektID og typeID skal den ene kun vises Håber ikke det her bliver for
snørklet.

Jeg har tænkt på at bruge en join da performance ikke er så vigtig i denne
her sammenhæng:
SELECT DISTINCT BeskrivelsesTyper.ID, Navn, Tekst From BeskrivelsesTyper
INNER JOIN Beskrivelser ON BeskrivelsesTyper.ID = Beskrivelser.TypeID AND
Beskrivelser.ObjektID = " & strID

I ovenstående sætning er strID en streng der bliver hentet fra adressen. Den
MsSql server jeg skulle bruge er nede lige nu så jeg kan ikke teste
ovenstående, men jeg har på fornemmelsen at jeg har lavet noget grueligt
galt og vil gerne lige havde det fikset hvis det er tilfældet. Håber at I
kan overskue det her og hjælpe

Jannick

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-06-01 11:58

Jannick wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> SELECT DISTINCT BeskrivelsesTyper.ID, Navn, Tekst From BeskrivelsesTyper
> INNER JOIN Beskrivelser ON BeskrivelsesTyper.ID = Beskrivelser.TypeID AND
> Beskrivelser.ObjektID = " & strID

Mangler du ikke at have "Beskrivelser" med i din FROM klausul? Ellers kan jeg
ikke se noget galt.