Islandsk Fårehund
Fra : Futte

Dato : 18-09-05 07:36

Kender nogen til denne race? Hvordan den er? pris på den? Er der
avlsproblemer/sygdomme m.m.? Noget at skal være opmærksom på ved køb? Fortæl
fortæl...........

Med venlig hilsen

LH

Fra : Futte

Dato : 18-09-05 07:54

Vil lige tilføje at jeg HAR mødt racen og har læst en meget stor del om den,
det er personlige erfaringer jeg søger, specielt omkring avl/sygdomme og den
slags.

LH

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 18-09-05 08:07

"Futte" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kender nogen til denne race? Hvordan den er?

Min svigerinde og svoger har en, den er utrolig sød og kærlig, ikke mindst
overfor vores børn. Nu har jeg jo ikke prøvet at leve med den, så mit
kendskab er ikke så indgående. Men min eneste anke må være, at dens
hyrdningsinstinkter er meget stærke, og den hyrder med stemmen. "Mit"
eksemplar gør meget, så snart en i flokken (= os mennesker) forlader rummet,
men det er da ikke usandsynligt, at det kan trænes væk.

MVH Mette

Fra : Futte

Dato : 18-09-05 08:27

Hidtil er det også det eneste minus jeg har mødt ved den, det er at den gør
meget. Men er det mere end det er til at holde ud? Vil den gø hele tiden når
den f.eks er alene hjemme? Når man/den er i haven? Jeg bor i hus på landet,
men har alligevel naboer jeg tænker på.

Lh

Fra : Nette Stormlund

Dato : 18-09-05 12:19

Hej LH!

Mine svigerforældre købte en Islandsk fårehund sidste år - få måneder
efter vi selv købte vores første collie.

Vi har mødtes mange gange omkring hundene, og har fulgt hende på
nærmeste hold.

De ER dejlige! Aktivitetsnievauet er noget højere end en collie - men
det er jo også en lidt mindre hund.

Jeg synes ikke hun gør så meget - selv om jeg godt har hørt rygterne om
at de gør meget.

Men det er en kanon familie-hund - de er med i alt hvad der foregår - og
det tror jeg man skal være indstillet på.

Jeg ville ikke tøve et sekund med at købe sådan en - hvis ikke det lige
var fordi jeg er collie-freak, og lige har fået collie nr. 2.

Vi skal i øvrigt have hende boende det meste af januar, da mine
svigerforældre skal ud af rejse - og det glæder jeg mig til. Hun er før
blevet passet her - og det er fuldstændig uproblematisk.

Mange hilsener,
Nette

Fra : Futte

Dato : 18-09-05 13:08

Jeg vil netop gerne -næste gang jeg skal have hund (min nuværende hund er
gammel nu) - have en mindre, men kvik, udholdende og lærenem hund. En hund
der kan bruges til lange gåture, træning og den må gerne være én jeg kan
tage med mig rundt omkring. Så jeg vil netop gerne have en nem hund, men
også aktiv. Og derfor har jeg søgt blandt forskellige racer og tilfældet
ville så at jeg mødte den islandske fårehund. Jamen, her var hunden jo, var
min første tanke da jeg havde set den og hørt hvordan den var. Er der meget
pelspleje? Kan forstå den findes med både kort og lang pels, og jeg syntes
nok bedst om den med den lange pels. Døjer den meget i varmen om sommeren?

LH

Fra : Nette Stormlund

Dato : 18-09-05 14:49

De overvejelser du har, var lige præcis dem mine svigerforældre også havde.

De ville derudover også gerne have deres hund med ud at sejle ( har båd ),
og der er den femte klo genial, så den står godt fast.

De har til fulde fået indfriet deres forventninger - så jeg kan kun
anbefale dig at gå videre med det.

Har du været inde og kigge på IF`s hjemmeside ?

Der er et debatforum for gæster. Det kunne være du kunne få glæde af det.

M.v.h.
Nette

Fra : Futte

Dato : 18-09-05 15:08

Ja, jeg har kigget livligt på diverse hjemmesider i den senere tid. Er
blevet lidt bidt af racen og suger lige lidt til mig. Som sagt jeg har min
gamle hund endnu, så så længe jeg har det skal jeg ikke have flere hunde.
Den skal have sin alderdom i fred. Men derfor kan "man" jo godt allerede nu
overveje næste hundekøb. Jeg elsker min hund, men er ikke typen der sørger i
månedsvis, men vil gerne have en ny hund igen så hurtig som muligt, men
venter gerne på den rette. Lige et sidste spørgsmål. Ved du noget om prisen
på dem, det har jeg ikke lige kunnet finde.

Fra : Nette Stormlund

Dato : 18-09-05 17:34

Jeg er ikke sikker på prisen, da de ikke har fortalt os den.

Kun at den var lidt billigere end vores collie ( og vi gav 7000 kr. )

M.v.h.
Nette