Luftforbrug til sandblæsning
Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-09-05 16:32

Hej.

Min tid er blevet for kort til hobbykompressorer. Derfor er jeg på udkik
efter en der er lidt større. Men da jeg jo helst også skal have en der er
stor nok, vil jeg sikre mig, at den nu også kan klare det jeg har brug for.
Min største luftforbruger er nok en sandblæsepistol, der er opgivet til at
bruge 180 l/min. Om det så passer kan jeg være i tvivl om. Det er modellen
fra Harald Nyborg - den med slange og ejectorrør. Er der nogen, der har
erfaring med, hvor stor en kompressor der skal til for at klare opgaven?
Alternativt kender en sandblæsepistol, der er lidt mere sparsom med luften?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-09-05 18:13

I news:432c36c9$0$196$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Ole Axelsen>
<oleaxelsen@privat.dk-k> skrev:

> [...]
> hvor stor en kompressor der skal til for at klare opgaven?
> Alternativt kender en sandblæsepistol, der er lidt mere sparsom med

Jeg ved ikke hvad din 'hobbykompressor' kan levere, men under alle
omstændigheder vil det være en god ide med en større luftbeholder. Det
gør anvendelsen af luftværktøjer meget nemmere.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-09-05 18:27

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> omstændigheder vil det være en god ide med en større luftbeholder. Det
> gør anvendelsen af luftværktøjer meget nemmere.

Så vidt jeg husker skulle den (på papiret) levere omkring 180 l/min, men i
praksis duer det bare ikke. Med sandblæsepistolen, som også er opgivet til
180 l/min kan jeg kun blæse kortvarigt, og må så vente lang tid, før der er
tryk nok igen. Det betyder, at kompressoren kører konstant og det kan den
ikke holde til. Med en større beholder vil jeg selvfølgelig opnå lidt
længere blæsetid, men til gengæld vil oppumpningstiden jo også blive
længere.

Fra : Kaj

Dato : 18-09-05 08:25

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:432c4ee9$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> --
> Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Jeg har overvejet at købe omtalte pistol, og da jeg kun skal sandblæse små
ting, regner jeg med, at det går med den lille kompressor.
Hvordan er pistolen? virker den tilfredsstillende?
MVH
Kaj

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 03:19

> [...]

> erfaring med, hvor stor en kompressor der skal til for at klare opgaven?
> Alternativt kender en sandblæsepistol, der er lidt mere sparsom med

Du skal nok op i 400-450 l/m effektivt. Ellers får du trykforskelle. Det
betyder ikke det store ifm. sandblæsning, men hvis du f.eks. vil til at male
en dag, så kan det ikke lade sig gøre.

Men kig grundigt på tallene for den enkelte kompressor, fordi der er flere
måder at udregne det på, og du kan sagtens regne med, at de opgiver den mest
gunstige. Der er jo forskel på, om de opgiver indtaget eller luftudgangen.

Der er ikke noget, som er mere sparsomt med luften, hvis det altså også skal
virke. Både blæsning og maling er meget store luftforbrugere, og 180 l/m er
endda i den meget lave ende.

Du skal nok regne med, at du skal op i 2500-3000,- for at opnå den
luftmængde, hvis den også skal holde.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 399,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.