|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Udkskiftning af pakdåser i forgaffel. Fra : Calle Nielsen
 | 
 Dato :  15-09-05 22:50
 | 
 |  | 
 
            Howdy
 Mit ene gaffelben er blevet lidt utæt og jeg skal derfor have skiftet 
 pakdåsen.
 Kan man pille pakdåsen op med en skruetrækker uden at skulle til at 
 adskille hele gaffelbenet?
 Min Haynes skriver at "Inner guide bushing" skal skiftes hvis man 
 skiller benet ad. Det er en bøsning der centrerer inderrøret nederst. 
 Jeg kan ikke finde denne del i MC-nøglen, hvilket få mig til at tænke på 
 om det kun er Haynes der mener denne bøsning skal skiftes?
 Min MC er en Kawasaki GPZ600R fra 87.
 På forhånd tak!    Mvh. Calle
            
             |  |  | 
  Steen Gruby (15-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  15-09-05 23:03
 | 
 |  | 
 
            On Thu, 15 Sep 2005 23:49:35 +0200, Calle Nielsen
 <calle.nielsenslet@gmail.com> wrote:
 Hej Calle.
 >
 >Kan man pille pakdåsen op med en skruetrækker uden at skulle til at 
 >adskille hele gaffelbenet?
 >
 Jeg tror ikke du får pakdåsen op med en skruetrækker    De sidder i regelen forbandet godt fast.
 Der var en der for år siden kom med moget jeg tror vil virke.
 Skru tre selvskærende skryer ned i pakdåsen forskudt 120 grader, og
 således at spidsen af skruen træder på recessen under pakdåsen og spæn
 så skruerne hele vejen rundt en bid af gangen.
 Lav evt først hullerne og pil så skruerne ud og slib spidserne af dem
 så de ikke sårer recessen for meget.
 Jeg har ikke selv prøvet det, men det er den eneste metode jeg kan
 forestille mig vil virke.
 Ud over selvfølgelig at splitte skidtet ad. 
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
  Calle Nielsen (15-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Calle Nielsen
 | 
 Dato :  15-09-05 23:12
 | 
 |  | 
 
            Steen Gruby wrote:
 > Jeg tror ikke du får pakdåsen op med en skruetrækker    > De sidder i regelen forbandet godt fast.
 Ja, det havde jeg også på fornemmelsen :-/
 > Der var en der for år siden kom med moget jeg tror vil virke.
 > Skru tre selvskærende skryer ned i pakdåsen forskudt 120 grader, og
 > således at spidsen af skruen træder på recessen under pakdåsen og spæn
 > så skruerne hele vejen rundt en bid af gangen.
 > Lav evt først hullerne og pil så skruerne ud og slib spidserne af dem
 > så de ikke sårer recessen for meget.
 Udmærket trick. Det vil jeg prøve. Det største problem er nok at undgå 
 at ridse inderrøret.
 Tak for tippet!
 Calle
            
             |  |  | 
   Steen Gruby (15-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  15-09-05 23:16
 | 
 |  | 
 
            On Fri, 16 Sep 2005 00:11:36 +0200, Calle Nielsen
 <calle.nielsenslet@gmail.com> wrote:
 Hej Calle.
 >Udmærket trick. Det vil jeg prøve. Det største problem er nok at undgå 
 >at ridse inderrøret.
 >
 Læg et stykke hård plastic mellem skruehovederne og røret for at
 beskytte det.
 Som skrevet:
 Det er et eksperiment, og det værste der kan ske er at du må hele den
 slagne vej rundt.
 -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
    Calle Nielsen (15-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Calle Nielsen
 | 
 Dato :  15-09-05 23:20
 | 
 |  | Steen Gruby wrote:
 > Læg et stykke hård plastic mellem skruehovederne og røret for at
 > beskytte det.
 > Som skrevet:
 > Det er et eksperiment, og det værste der kan ske er at du må hele den
 > slagne vej rundt.
 
 Hej Steen
 
 Ja, det værste der kan ske er da at jeg spilder 15min, så det skal
 prøves. Jeg vender tilbage med resultatet ;)
 
 Calle
 
 
 |  |  | 
     Armand (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  16-09-05 00:20
 | 
 |  | Calle Nielsen wrote:
 > Steen Gruby wrote:
 >
 >> Læg et stykke hård plastic mellem skruehovederne og røret for at
 >> beskytte det.
 >> Som skrevet:
 >> Det er et eksperiment, og det værste der kan ske er at du må hele den
 >> slagne vej rundt.
 >
 >
 > Ja, det værste der kan ske er da at jeg spilder 15min, så det skal
 > prøves. Jeg vender tilbage med resultatet ;)
 
 Der er kun én måde: Den rigtige!
 Se nu at skil hele lortet ad fra en ende af og få udskiftet pakdåserne
 uden at udsætte nogen anden del for skadesrisiko (et nyt inderrør koster
 mindst en tusse!). Efter at du har gjort jobbet endnu engang til given
 tid, vil det ikke være så fremmed og omstændigt længere og du vil da
 ryste på hovedet over din nuværende indstilling til at springe over
 gærdet, så ryg nu bare på, ikk?
 
 Du taler også om "Inner guide bushing" som er glideleje(!) for
 inderrørets nederste ende, ligesom der ligger en tilsvarende i yderrøret
 lige nedenfor pakdåsen - Hvis de begge skal inspiceres, og dét er
 absolut tilrådeligt, skal skidtet jo alligevel skilles ad og så er det
 ganske enkelt at bruge inderrøret som  "træk-stødstang" for afmontering
 af de gamle pakdåser - Forudsat at det ikke er balladen med at få løsnet
 den nederste bolt i yderrørets ende, at du frygter besværet med!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
      Calle Nielsen (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Calle Nielsen
 | 
 Dato :  16-09-05 17:20
 | 
 |  | Armand wrote:
 > Der er kun én måde: Den rigtige!
 
 Armand du har helt ret. Jeg går mig også lidt på at lave en halv
 løsning. Problemet er bare at jeg skal vente på orginale dele fra kawa
 hvis det viser sig at jeg skal have mere skiftet. Jeg er pokkers
 afhængig af dyret da jeg ingen bil har.
 
 Men ok, det ender nok med at jeg følger dit råd alligevel. Så må jeg jo
 tage bussen ;)
 
 C
 
 
 |  |  | 
       Ukendt (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-09-05 19:50
 | 
 |  | 
 Calle Nielsen skrev i meddelelsen
 <432aefc3$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
 >Armand wrote:
 >> Der er kun én måde: Den rigtige!
 >
 >Armand du har helt ret. Jeg går mig også lidt på at lave en halv
 >løsning. Problemet er bare at jeg skal vente på orginale dele fra kawa
 >hvis det viser sig at jeg skal have mere skiftet
 Jamen hov ?! Har Du det bedre med ikke at se at der er dele som skal skiftes
 i din forgaffel ?
 Hvis at der er dele som er slidt, så skal de skiftes. At stikke hovedet i
 busken gør kun tingene værre     mvh
 Orla
            
             |  |  | 
        Calle Nielsen (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Calle Nielsen
 | 
 Dato :  16-09-05 21:11
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Jamen hov ?! Har Du det bedre med ikke at se at der er dele som skal skiftes
 > i din forgaffel ?
 Overhovedet ikke. Jeg synes bare det er dumt at skille lortet ad, 
 konstatere at jeg skal skifte nogle dele som jeg ikke har, hvorefter jeg 
 blev nødt til at samle den hele igen, da jeg skal bruge cyklen dagen efter.
 Min plan var derfor at skifte dåserne på en nem måde, hvis muligt, 
 hvorefter jeg altid kunne åbne den når jeg ikke er så afhængig af den.
 > Hvis at der er dele som er slidt, så skal de skiftes. At stikke hovedet i
 > busken gør kun tingene værre     Ja, det er klart. Derfor har jeg også lige skiftet lejer i baghjulet 
 samt bremseklodser, kædekit mm.
 Min cykel er i udmærket teknisk stand, da jeg laver de ting der er galt 
 med den.
 Men efter de forskellige svar jeg har fået fra dig og andre, kan jeg 
 godt se at det smarteste er at skille det hele ad.
 Tak for svaret.
 C
            
             |  |  | 
         Ukendt (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-09-05 21:39
 | 
 |  | 
 Calle Nielsen skrev i meddelelsen
 <432b25be$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
 
 >Overhovedet ikke. Jeg synes bare det er dumt at skille lortet ad,
 >konstatere at jeg skal skifte nogle dele som jeg ikke har, hvorefter jeg
 >blev nødt til at samle den hele igen, da jeg skal bruge cyklen dagen efter.
 
 
 Det er jo rigtigt, og når det kommer til sliddele som ikke koster alverden,
 så har jeg det med at købe dem hjem inden et sådant service. Det er en
 afvejning af omkostningen i forhold til besværet.
 
 >Men efter de forskellige svar jeg har fået fra dig og andre, kan jeg
 >godt se at det smarteste er at skille det hele ad.
 
 
 Det synes jeg er en god idé, og det tager såmænd ikke så lang tid at udføre
 operationen.
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Armand (17-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  17-09-05 23:53
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > Calle Nielsen skrev i meddelelsen
 > <432aefc3$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
 > 
 >>Armand wrote:
 >>
 >>>Der er kun én måde: Den rigtige!
 >>
 >>Armand du har helt ret. Jeg går mig også lidt på at lave en halv
 >>løsning. Problemet er bare at jeg skal vente på orginale dele fra kawa
 >>hvis det viser sig at jeg skal have mere skiftet
 > 
 > 
 > Jamen hov ?! Har Du det bedre med ikke at se at der er dele som skal skiftes
 > i din forgaffel ?
 > 
 > Hvis at der er dele som er slidt, så skal de skiftes. At stikke hovedet i
 > busken gør kun tingene værre     Eller også kan du blot gøre som dem der ikke aner at der er 
 glidebøsninger indvendigt i teleskopet: Skift pakdåsen v.h.a. den 
 rigtige arbejdsgang. Kig så ved samme lejlighed på glideringenes 
 overflader og saml forgaflen.
 Når det hele er samle og motorcyklen køreklar slår du tilfældigt op i 
 manualen for at se om der skulle stå noget om glideringenes slidbillede    At skulle adskille endnu engang for at skifte glidebøsninger er kun med 
 til at give en adskillelsesrutine som af mig tidligere omtalt    -- 
 Armand.
            
             |  |  | 
         Ukendt (18-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-09-05 09:44
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:571Xe.68086$Fe7.229655@news000.worldonline.dk...
 > >>
 >
 > At skulle adskille endnu engang for at skifte glidebøsninger er kun med
 > til at give en adskillelsesrutine som af mig tidligere omtalt    >
 Jeg syntes helt i glemmer olien i forgaflen, som jo mindst skal skiftes hver
 anden år, gerne hver år.
 Det gøres bedst ved at skille gaflen helt ad og rensen gammel olie og slam
 ud af forgaflen.
 Så derfor som der skrives, lær at skille den ad og fremover vil det ingen
 tid tage.
 Og man får også mest glæde ud af sin cykel, når den virker rigtigt.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
          Ukendt (18-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-09-05 10:15
 | 
 |  | 
 Flemming Disc skrev i meddelelsen
 <432d28d5$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
 
 >Det gøres bedst ved at skille gaflen helt ad og rensen gammel olie og slam
 >ud af forgaflen.
 
 Jeg undrede mig så såre over de "manglende" aftapningsskruer på VTR gaflen,
 men kun indtil første olieskift. Den gamle olie skal pumpes ud af cartridgen
 med benet "upsidedown", og det skulle da i grunden ikke undre mig, om jeg
 havde sparet tid ved at adskille helt. Der skulle tre gange petrolium pumpes
 gennem systemet før der ikke kom mere snavs ud....  :-|
 
 >Så derfor som der skrives, lær at skille den ad og fremover vil det ingen
 >tid tage.
 
 
 Givetvis god idé, mon man ville få den "betjening" ved service hos en
 forhandler, ville Du adskille helt ?
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
           Ukendt (18-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-09-05 11:21
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:432d2f0d$0$27322$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > Givetvis god idé, mon man ville få den "betjening" ved service hos en
 > forhandler, ville Du adskille helt ?
 >
 Det kommer lidt an på hvilke cykel, men jeg bruger aldrig aftapningskruerne,
 hvis jeg kan slippe.
 Jeg skiller dem af, der er til at komme til, ikke altid dem hvor pakdåsen
 skal "slås" ud med benet.
 En merudgift på pakdåser, der var tætte er ikke altid til at forklare  folk.
 Men det er måske også ud i extremer, men svaret må blive et "ja"    -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
            Ukendt (18-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-09-05 12:42
 | 
 |  | 
 Flemming Disc skrev i meddelelsen
 <432d3fa3$0$162$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
 >En merudgift på pakdåser, der var tætte er ikke altid til at forklare
 folk.
 >Men det er måske også ud i extremer, men svaret må blive et "ja"    Næe, det er nok for nogen en overflødig omkostning. Jeg har det nu med
 pakdåser, simmerringe, kuglelejer mm. at de bliver skiftet alene "på
 mistanke" om alder, og når jeg nu ér "derinde".
 Det er nok en luksus man ikke kan tillade sig som forhandler over for en
 kunde  :-|
 mvh
 Orla
            
             |  |  | 
             Ukendt (18-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  18-09-05 13:09
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
 meddelelse news:432d525e$0$37096$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
  Det er nok en luksus man ikke kan tillade sig som forhandler over for en
 > kunde  :-|
 >
 Man skal ihvertfald huske at spørge først, men så er der også rigtig mange
 der "ja", hvis man kommer med en ærlig forklaring, hvorfor man vil skifte en
 del der er næsten er hel i orden.
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
          Armand (18-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  18-09-05 22:46
 | 
 |  | 
 
            Flemming Disc wrote:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:571Xe.68086$Fe7.229655@news000.worldonline.dk...
 > 
 >>At skulle adskille endnu engang for at skifte glidebøsninger er kun med
 >>til at give en adskillelsesrutine som af mig tidligere omtalt    >>
 > 
 > 
 > Jeg syntes helt i glemmer olien i forgaflen, som jo mindst skal skiftes hver
 > anden år, gerne hver år.
 > Det gøres bedst ved at skille gaflen helt ad og rensen gammel olie og slam
 > ud af forgaflen.
 Jup!
 Og især hvis den ikke har været skiftet så jævnligt som foreskrevet!
 Jeg har været med til at skifte pakdåser på forgafler hvis indhold afgaf 
 en så rådden lugt at værkstedet var ubenytteligt indtil udluftning havde 
   tyndet godt ud i hørmen =   En sådan stank tyder umiskendeligt på at 
 olien er den originalt ihældte, og dét er jo så et vidne om danske 
 forgaflers servicering :-|
 -- 
 Armand.
 > Så derfor som der skrives, lær at skille den ad og fremover vil det ingen
 > tid tage.
 > Og man får også mest glæde ud af sin cykel, når den virker rigtigt.
 > 
            
             |  |  | 
           Ukendt (19-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-09-05 08:05
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:BelXe.68203$Fe7.230082@news000.worldonline.dk...
 > Jeg har været med til at skifte pakdåser på forgafler hvis indhold afgaf
 > en så rådden lugt at værkstedet var ubenytteligt indtil udluftning havde
 >   tyndet godt ud i hørmen =   En sådan stank tyder umiskendeligt på at
 > olien er den originalt ihældte, og dét er jo så et vidne om danske
 > forgaflers servicering :-|
 Ja, fy for satan, hvor kan det stinke, jeg har også haft fat i sådan nogen
  (
 -- 
       Venlig hilsen
             Flemming Disc
             www.discteknik.dk |  |  | 
  Jens Jacob Bager Jen~ (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~
 | 
 Dato :  16-09-05 05:49
 | 
 |  | > Kan man pille pakdåsen op med en skruetrækker uden at skulle til at
 > adskille hele gaffelbenet?
 >
 > Min Haynes skriver at "Inner guide bushing" skal skiftes hvis man
 > skiller benet ad. Det er en bøsning der centrerer inderrøret nederst.
 > Jeg kan ikke finde denne del i MC-nøglen, hvilket få mig til at tænke
 > på om det kun er Haynes der mener denne bøsning skal skiftes?
 
 Hej Calle
 
 Jeg skifter glideringene i gaffelbenene hvis tefleon'en er er slidt af,
 altså hvis man kan se messing igennem den glatte grå belægning.
 
 Jeg ville da bare skifte pakdåserne rigtigt. Det er da ikke særligt svært,
 og jeg kender to der har ridset deres gaffelben ved at prøve at pille
 pakdåserne ud på fuskermåden.
 
 --
 Mojn
 Jens Bager Jensen
 Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
 Polyteknisk MC Forening (PMC)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  16-09-05 07:47
 | 
 |  | 
 Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
 <432a4ec6$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>...
 
 >Jeg ville da bare skifte pakdåserne rigtigt. Det er da ikke særligt svært,
 >og jeg kender to der har ridset deres gaffelben ved at prøve at pille
 >pakdåserne ud på fuskermåden.
 
 
 Jeg husker en midtjyde med bopæl i nordjylland, der lige skulle "grave"  :-|
 
 Lad vær!
 
 mvh
 Orla
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Calle Nielsen (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Calle Nielsen
 | 
 Dato :  16-09-05 17:22
 | 
 |  | Jens Jacob Bager Jensen wrote:
 > Jeg skifter glideringene i gaffelbenene hvis tefleon'en er er slidt af,
 > altså hvis man kan se messing igennem den glatte grå belægning.
 >
 > Jeg ville da bare skifte pakdåserne rigtigt. Det er da ikke særligt svært,
 > og jeg kender to der har ridset deres gaffelben ved at prøve at pille
 > pakdåserne ud på fuskermåden.
 
 Hej Jens Jacob
 
 Tak for tippet, det ender nok med at jeg rykker den fra hinanden. Det
 kunne egentlig også være meget sjovt at se hvordan sådan en svend er
 bygget op...
 
 
 |  |  | 
  Jes Vestervang (16-09-2005) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jes Vestervang
 | 
 Dato :  16-09-05 09:58
 | 
 |  | 
 
            "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
 > Jens Jacob Bager Jensen skrev:
 >
 >>Jeg ville da bare skifte pakdåserne rigtigt. Det er da ikke særligt
 >>svært, og jeg kender to der har ridset deres gaffelben ved at prøve
 >>at pille pakdåserne ud på fuskermåden.
 >
 > Jeg husker en midtjyde med bopæl i nordjylland, der lige skulle
 > "grave" :-|
 I wonder who that might be...    Men, men, men, jeg er nu ikke 100% sikker på at det er mig, der står
 bag ridserne. Støvhætterne ser ud som om at de er blevet gravet hårdt
 i med en skruetrækker, og jeg var altså ganske påpasselig med
 graveriet (selvom jeg ikke agter at gentage det). Lidt mærkeligt at
 det er sket i løbet af de første 19k km med al service foretaget hos
 Aagesen.
 Men derudover er forgaflen stadig helt tæt, selv efter at have kørt
 rundt på nogle virkeligt elendige veje i Norge (5% af dem, resten var
 fede   .
 -- 
 mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
            
             |  |  | 
 |  |