Renovering af tag - gør det selv eller hån~
Fra : Q

Dato : 14-09-05 20:10

Har kig på et hus der iflg. ejendomsmægleren trænger til "gennemgribende
renovering".. Jeg tolker den beskrivelse som at ydervæggene er OK - men alt
andet skal ordnes

Jeg har endnu ikke set huset andet end billederne i salgsopstillingen, og er
stadig på det stadie hvor man regner på om det overhovedet kan lade sig
gøre, men jeg har en grum mistanke om at eternittaget nok bør renoveres
eller skiftes... Er der noget til hinder for at jeg indkøber et læs
materialer og går igang selv, eller skal der autoriserede håndværkere til ?

Alternativt kunne man vel lægge tagpap ( det er vel noget med
krydsfinerplader nedenunder?)..

Nogen praktiske erfaringer med disse løsninger?...

Ca. priser pr kvadratmeter for materialer?

Udover dette skal der laves køkken, bad, vinduer, gulvbelægning og el... Min
umiddelbare ide var noget med 50-60K hver til køkken og bad.. Helt hen i
vejret?

El regner jeg med at klare selv i størst muligt omfang ( altså kabeltræk,
fræsning til kontakter osv. ).. Regner med 15K til materialer og 15K til
'trikkeren

Vinduer ved jeg ikke før jeg har set stedet..

Gulvbelægningen tror jeg kan reddes ved en afslibning + lakering.. Der
ligger gammel, hærget fyrreplank nu..

NB: Huset er på ca. 200M2

Alle inputs velkomne!

/peter

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 14-09-05 21:19

Hvis du beslutter dig, eller før du gør det, er du velkommen til at kontakte
mig for rådgivning / overslag og evt. tilbud på arbejdet.

Med venlig hilsen

Thomas Strandvig
Bygnings og montagefirma

PS Fynske håndværkere holder aftalerne og kan godt konkurrere på prisen.

Fra : Max

Dato : 14-09-05 21:41

Hej Thomas

> Hvis du beslutter dig, eller før du gør det, er du velkommen til at
kontakte
> mig for rådgivning / overslag og evt. tilbud på arbejdet.

Reklamer for virksomheder er uønsket her i gruppen.

Mvh Max

Fra : Q

Dato : 14-09-05 23:40

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kontakte
> mig for rådgivning / overslag og evt. tilbud på arbejdet.

Jeg kan godt sige med det samme at du formentlig ikke kan matche de lokale
priser medmindre du bruger polakker.. Brugen af polske håndværkere har jeg
intet problem med, men jeg gider f*ndeme ikke have en flok røde faner med
tudefjæs til at campere udenfor

> PS Fynske håndværkere holder aftalerne og kan godt konkurrere på prisen.

Ikke hvis de skal køre til nordjylland for at arbejde!

/peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-09-05 01:10

Q wrote:

> men jeg har en grum mistanke om at
> eternittaget nok bør renoveres eller skiftes... Er der noget til
> hinder for at jeg indkøber et læs materialer og går igang selv, eller
> skal der autoriserede håndværkere til ?

Hvis eternittaget er asbestholdigt, må du ikke selv pille det ned i
forbindelse med udskiftning. Og du må heller ikke selv bortskaffe det gamle
tag.

Men lægger du bare nyt ovenpå, er der ingen hindringer.

> Udover dette skal der laves køkken, bad, vinduer, gulvbelægning og
> el... Min umiddelbare ide var noget med 50-60K hver til køkken og
> bad.. Helt hen i vejret?

Jeg gav for 2 år siden 13½ tusinde for et køkken (eksklusive køleskab,
komfur, opvaskemaskine, fliser, bordplade, vask og vandhane). Opsætningen
burde ikke kunne volde problemer for nogen.

> El regner jeg med at klare selv i størst muligt omfang ( altså
> kabeltræk, fræsning til kontakter osv. ).. Regner med 15K til
> materialer og 15K til 'trikkeren

Sørg for at have en aftale med fagmanden om, at du selv gør den del.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-05 06:29

> Hvis eternittaget er asbestholdigt, må du ikke selv pille det ned i
> forbindelse med udskiftning. Og du må heller ikke selv bortskaffe det
> gamle
> tag.

Hvorfor ikke, og hvor står det? Vores genbrugsplads tager da eternit med
asbest ind uden problemer.

Mvh Maria

Fra : Q

Dato : 15-09-05 08:46

> Sørg for at have en aftale med fagmanden om, at du selv gør den del.

Ikke noget problem... Har indtil flere 'trikkere i omgangskredsen, så mon
ikke den slags kan ordnes til en fornuftig pris ...

/peter

Fra : tb

Dato : 15-09-05 19:58

> Hvis eternittaget er asbestholdigt, må du ikke selv pille det ned i
> forbindelse med udskiftning. Og du må heller ikke selv bortskaffe det
> gamle
> tag.

Dette er ny info for mig, og absolut i modstrid med hvad jeg tidligere har
hørt!!
Jeg har hørt at man skal opsamle vandet ved rensning, men det er også det
eneste

Har du et link til denne info?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-05 06:28

> [...]
> eller skiftes... Er der noget til hinder for at jeg indkøber et læs
> materialer og går igang selv, eller skal der autoriserede håndværkere til

Taget kan du måske godt klare selv, men 4 mand hjælper nu ganske gevaldigt
på det.

Pas på husets beliggenhed. Der er ikke meget ved at sætte et hus i stand, så
det bliver rigtigt lækkert, hvis det ikke ligger godt. En anden ting er
el-arbejdet. Du må ikke selv fræse ud og gøre klar, det skal elektrikkeren
gøre - du kan dog være heldig at han er fleksibel, men han må ikke.
Kloakarbejde skal godkendes af kommunen, så også her skal du være sikker på
både regning og håndværkere. Ellers er det bare god arbejdslyst - huske det
tager ca. 4 gange så lang tid som planlagt.

Mvh Maria

Fra : Nick

Dato : 15-09-05 07:00

> En anden ting er el-arbejdet. Du må ikke selv fræse ud og gøre klar, det
> skal elektrikkeren gøre - du kan dog være heldig at han er fleksibel, men
> han må ikke.

Sikke noget vrøvl. Hvor har du dog læst det henne?

/Nick

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-05 14:38

> Sikke noget vrøvl. Hvor har du dog læst det henne?

I en eller anden stærkstrømsbekendtgørelses afsnit 7 (skal jeg finde den
præcise ordlyd? Ellers er den i el-gruppen i indtil flere indlæg). Noget med
at den, der laver udfræsningerne, skal være ansat af den elektrikker, der
har autorisationen.

Mvh Maria

Fra : Nick

Dato : 15-09-05 15:45

> [...]
> med at den, der laver udfræsningerne, skal være ansat af den elektrikker,

Ja, det er ikke for at være et pernittengryn, men du må faktisk gerne finde
ordlyden...

/Nick

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-05 21:35

> Ja, det er ikke for at være et pernittengryn, men du må faktisk gerne
> finde ordlyden...

Og det var så ikke stærkstrømsbekendtgørelsen, men elinstallatørloven (jeg
er ikke elektrikker selv om jeg godt kan samle en kontakt uden at komme galt
afsted). Findes her:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030098929

Jeg kunne ikke selv finde det, så prøv evt også at kigge i gruppen
dk.teknik.el. Der kan du også få besvaret en masse spørgsmål - især hvis du
husker at sige "jeg gør det ikke selv".

Mvh Maria

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-09-05 22:12

On Thu, 15 Sep 2005 22:34:44 +0200, Maria Frederiksen wrote:

> Og det var så ikke stærkstrømsbekendtgørelsen, men elinstallatørloven (jeg
> er ikke elektrikker selv om jeg godt kan samle en kontakt uden at komme galt
> afsted). Findes her:

Man må gerne fræse rillerne selv, men man risikerer at elektrikeren ikke
vil bruge dem hvis de ikke ligger rigtigt.
--
MVH
osv...

Fra : Nick

Dato : 16-09-05 07:10

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> Man må gerne fræse rillerne selv, men man risikerer at elektrikeren ikke
> vil bruge dem hvis de ikke ligger rigtigt.

Man må lave en masse af arbejdet selv, blot installatøren vil godkende det.

Det er fint nok med rygter og jeg-hørte-en-der-sagde-sådan-og-sådan og
de-siger-ovre-i-gruppen-at... men realiteter i lovgivningen er hvad der
tæller.

Hvad ellers? Så skulle det være ulovligt at installatøren har lærlingene til
at trække kablerne og selv godkander arbejdet bagefter? Hæhæ... Sikke nogle
prisstigninger der ville komme, hvis installatøren selv skulle lave alt
lortearbejdet...

/Nick

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-09-05 18:14

On Fri, 16 Sep 2005 08:10:22 +0200, Nick wrote:

> Man må lave en masse af arbejdet selv, blot installatøren vil godkende det.

Installatøren må ikke bare godkende arbejde man har lavet selv. En rille
fræset i noget murværk er dog ikke ulovlig at udføre selv, man må
faktisk fræse alle de riller man har lyst til. Hvis rillerne ikke ikke
overholder bukningsradius osv må der bare ikke lægges ledninger i dem.

--
MVH
osv...

Fra : Q

Dato : 15-09-05 09:00

> Taget kan du måske godt klare selv, men 4 mand hjælper nu ganske gevaldigt
> på det.

Jeps... Menneh... Nu er det sådan at jeg efterhånden har hjulpet en god slat
mennesker i omgangskredsen med deres ombygningsprojekter, så mon ikke der
kan trækkes lidt folk til mit projekt?.. Altså så'n lidt som når Jehovas
Vidner bygger ny rigssal

> Pas på husets beliggenhed. Der er ikke meget ved at sætte et hus i stand,

> det bliver rigtigt lækkert, hvis det ikke ligger godt.

Kigger man på huspriserne i området vs. den pris dette hus er udbudt til vil
der være 3-400K at renovere for.. Det ekstra bonus er så at der her er
mulighed for at skabe noget unikt

>En anden ting er
> el-arbejdet. Du må ikke selv fræse ud og gøre klar, det skal elektrikkeren
> gøre - du kan dog være heldig at han er fleksibel, men han må ikke.

Den har jeg ikke hørt før... Er det Dansk El Forbund der har lavet den
regel?

> [...]

det
> tager ca. 4 gange så lang tid som planlagt.

VVS enterprisen er der ikke nogen tvivl om - den slags gider jeg ikke bøvle
med

Mht. tidsforbrug:
"I love deadlines, especially the wooshing sound they make as they fly
y" - Douglas Adams

/peter

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-09-05 16:02

Maria Frederiksen wrote:

> Hvorfor ikke, og hvor står det? Vores genbrugsplads tager da eternit med
> asbest ind uden problemer.

Sikert.

Men hvis du selv river taget ned, kan myndighederne forlange at grunden
rundt om huset skal oprenses for asbestrester - for *din* regning. Det
kan nemt blive en del dyrere end det ville være at få nogle
profesionelle til at rive taget ned.

Og ja, jeg synes det er helt hysterisk men sådan er lovgiviningen
altså og det må vi jo forholde os til.

Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-05 18:08

> [...]

>rundt om huset skal oprenses for asbestrester - for *din* regning. Det
>kan nemt blive en del dyrere end det ville være at få nogle

Jo, det har du nok ret i.

Mvh Maria

Fra : John Vedsegaard

Dato : 15-09-05 18:42

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vinduer ved jeg ikke før jeg har set stedet..
>
> Gulvbelægningen tror jeg kan reddes ved en afslibning + lakering.. Der

Jeg vil anbefale at få et tilbud fra en mindre entrepenør på den samlede
arbejdsopgave.
Desuden tale med denne om hvad du eventuelt selv kan lave for at spare.
Prisen 50-60K for køk. + bad afhænger jo hvad der skal laves.
For ikke længe siden var jeg med til at lave et bad som kostede 270K, så det
afhænger jo af så meget.
Prisen på el lyder ret rigtigt.
Gamle gulve der slibes kan ofte blive fantastisk flotte, også selv om de
ligner et eller andet mærkeligt. En gulvsliber kan fortælle dig om de kan
redes.

Afhængig af hvilken type hus det er kan en samlet genopbygning meget nemt
løbe op i 500K eller endda endnu mere
Vil du købe huset, bør du tage en håndværker med og se det først, da der kan
være mange ting som er dyrere end du regner med og det vil jo være ærgeligt
hvis man mangler de sidste penge til at gøre det hele færdigt.

Et eksempel fra den virkelige verden:
Brugt hus 3.500.000 (160m2) i god stand.
Nye lofter (Gips) incl. nedtagning af gamle listelofter. 16.000
Nye gulve (massiv ask) 150.000
Nye bordplader i køkken 6.000
Diverse murerreparationer 7.500
Malerarbejde (kun indvendigt) 125.000
Eget arbejde ca. 400-500 timer
Og så mangler der et nyt køkken, 2 nye badeværrelser, et nyt gæstetoilet og
nye radiatorer

Hvad du selv bør lave afhænger også af hvilken vej dine hænder vender.

God arbejdslyst

John

www.taform.dk