Varmeskjold til brændeovn?
Fra : Poul Kaasing

Dato : 12-09-05 20:22

Hej

Nu nærmer vinteren sig og vi skal snart til at tænde op i brændeovnen. Men
ved siden af brændeovnen har vi nogen møbler ståene, som ikke er så glad for
varmen, og vil derfor gerne have sat et varmeskjold op. Jeg forestiller mig
en tyk stålplade, som står mellem brændeovnen og møblerne. Er det noget
nogen herinde kender til ? Hvor kan man få fat på det?
Gerne i nærheden af Århus, eller i det mindste i Jylland/fyn.

Mvh

Poul Kaasing

Fra : ab©

Dato : 13-09-05 09:46

"Poul Kaasing" <kaasingNOSPAM@FJERN ALT MED STORT hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:ZzkVe.419$F12.132@news.get2net.dk...

> Er det noget nogen herinde kender til ? Hvor kan man få fat på det?
> Gerne i nærheden af Århus, eller i det mindste i Jylland/fyn.

Her i Svendborg kan man købe den slags færdigfabrikerede (og rimelig smarte)
skærme på diverse byggemarkeder og hos firmaet "Kulkranen", så mon ikke du
også i smilets by kan finde flere eksemplarer ?

ab (-c:)

Fra : BoBr

Dato : 13-09-05 10:33

Hej Poul

Det du skal have fat i er noget plade med to lag. ellers vil pladen du
sætter op bare give strålevarme også (knapt så meget men stadig så dine
møbel ikke kan lide det)

Hvis du får fat i en dobbelt plade, så vil den give dig bedre varmefordeling
ved hjælp af konvektion´s effekten.

Jeg har selv brugt det bag en gammel Morsøovn der stod i et hjørne, den gav
strålevarme. Det er faktisk ret effektivt (Effekten er nok begrænset hvis
ovnen i forvejen er en konvektionsovn)

Prøv at lave et forsøg med evt. nogle tynde ståltagplader (dem kan du få i
flere farver) sæt pladerne sammen ryg mod ryg så bølgerne vender fra
hinanden, så der dannes nogle luftkanaler. Samtidigt skal den af pladerne
der vender væk fra ovnen, være lidt kortere end den anden. pladerne sættes
sammen, så den korte bliver hævet lidt fra gulvet, så luften kan komme ind
og stige op inde I kanalerne.

Jeg ved godt det måske ikke er kønt mens forsøget står på. Dog hvis du er
omhyggelig med udførslen, så kan den faktisk godt blive pæn.
Du vil blive overrasket over en ændring af varmefordelingen det giver i
rummet. Du kan altid bagefter vurdere om du vil bruge penge/tid på en
kønnere udgave.

Mvh. Bo

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 13-09-05 13:49

> [...]
> Er det noget nogen herinde kender til ? Hvor kan man få fat på det?
> Gerne i nærheden af Århus, eller i det mindste i Jylland/fyn.

Vær OBS på at du ikke kan nedsætte den lovformelige "sikkerhedsafstand" til
brændbart materiale med en stålplade, men det ved du vel.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Poul Kaasing

Dato : 14-09-05 10:25

Tak for jeres svar, jeg prøver noget dobbeltplade sjov.

/Poul